Haluatko asioida ruokaostoksilla Tallinnassa vartissa? Miten olisi virtuaalimetsäelämys ruotsinlaivalla tai hyvinvointipalveluista nauttiminen raitiovaunussa? Sopisiko pirtaan työmatkojen taittaminen työsuhdesähköpyörällä vuoden ympäri? Tulevaisuuden visioissa liikkuminen on nopeaa, ympäristöystävällistä ja elämyksellistä mutta myös terveyttä edistävää. (Holm 2017; Ylitalo 2017; Toivakka 2017)
Ilmastonmuutos haastaa liikkumista
Nykyinen liikennejärjestelmä tuottaa neljänneksen maailman kasvihuonepäästöistä. Tästä osuudesta kaksi kolmasosaa aiheutuu pelkästään tieliikenteen päästöistä. (Timberley 2020) Vastaavasti Suomessa liikennejärjestelmän tuottama kasvihuonekaasujen osuus on päästöistä viidennes. Tästä osuudesta 90 % on tieliikenteen tuottamaa. (Väylävirasto a)
Suomi on asettanut tavoitteeksi vähentää vuoteen 2050 mennessä liikenteestä aiheutuvia kasvihuonepäästöjä 50 %:lla vuoden 1991 tasosta. Tavoitteeseen voidaan päästä muun muassa ajokilometrejä vähentämällä, liikennejärjestelmän energiatehokkuutta parantamalla sekä vähäpäästöisiin tai päästöttömiin ajoneuvoihin ja polttoaineisiin siirtymällä. (Väylävirasto a) Tällä hetkellä kehitys näyttää positiiviselta, sillä tavoitteesta ollaan jopa hieman edellä sähköautojen nopean yleistymisen vuoksi. (Liikenne- ja viestintäministeriö 2021)
Äänet tulevaisuuden liikenteen turvallisuutta edistämässä
Usein liikenteen aiheuttamia ääniä kuvaillaan meluksi. Melulla tarkoitetaan yksilön epämiellyttäväksi kokemaa ääntä. Melulle altistumisesta voi olla terveydellistä haittaa ja se vaikuttaa negatiivisesti myös luonnonympäristöihin. Moottori, renkaat ja ilmavirta ovat tieliikenteen tyypillisimmät melun lähteet. Meluhaittojen syntyä voidaan kaupungeissa ja taajamissa ehkäistä muun muassa järkevällä kaavoituksella (Väylävirasto b).
Toisaalta kulkuneuvojen äänettömyys liikenteessä on riski. Sähköautot ovat taajama-alueella hitaissa nopeuksissa hyvin hiljaisia. Tulevaisuuden sähkö- ja hybridiajoneuvoissa onkin asennettuna moottorin käyntiääntä jäljittelevä AVAS-varoitusäänijärjestelmä (Acoustic Vehicle Alerting System). Järjestelmän käyttö edistää kevyen liikenteen turvallisuutta ja helpottaa näkörajoitteisten liikkumista. (Korhonen 2021)
Villillä kortilla Marsiin
TUTU-verstas (LAB 2022) tulevaisuustyöpajoissa tutustutaan sellaisiin ennakoinnin peruskäsitteisiin kuten heikot signaalit ja villit kortit. Heikkoja signaaleja voidaan pitää muutoksen ensi oireina, kun taas villit kortit ovat yllättäviä tapahtumia, jotka toteutuessaan muuttavat rajusti kehityksen suuntaa. Joukosta heikkoja signaaleja voi kehittyä trendi eli tulevaisuuden suuntaus. (Heikkinen 2019) Villistä kortista puolestaan koronapandemia on hyvä esimerkki. Tuskinpa esimerkiksi NASA vuonna 2017 julkaistessaan miehitetyn kuulennon Artemis-ohjelmansa ajatteli, että lento viivästyisi muutaman nanometrin kokoisen partikkelin takia (MTV Uutiset 2020).
Heikkojen signaalien ja villien korttien tunnistamisen avulla voidaan laajemmin ennakoida toimintaympäristön muutoksia ja hahmottaa esimerkiksi tulevaisuuden liikkumisen trendejä. TUTU-verstas tulevaisuustyöpajojen alussa virittäydytään tulevaisuusajatteluun kuuntelemalla jokaisen työpajan alkuun eri aiheita käsittelevä äänimaisema. Neljännessä työpajassa astutaan ensimmäisen miehitetyn avaruuslennon kyytiin kohti Marsia. Linkki Tulevaisuuden liikkuminen -äänimaisemaan.
Kirjoittaja
Hanna Suutari työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa projektisuunnittelijana TUTU-verstas hankkeessa. Hän on kiinnostunut kestävän liikkumisen edistämisestä ja äänen merkityksestä kaupunkisuunnittelussa.
Lähteet
Darshan, D. 2018. Aerial view of Road in the Middle of Trees. Pexels. Viitattu: 11.1.2022. Saatavissa https://www.pexels.com/photo/aerial-view-of-road-in-the-middle-of-trees-1173777/
Heikkinen, S. 2019. Kestovessapaperi on heikko signaali ja asteroidin törmääminen maahan olisi villi kortti – mitä kaikkea tulevaisuudentutkimus voi kertoa? YLE Oppiminen. Viitattu 10.1.2021. Saatavissa https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/02/28/kestovessapaperi-on-heikko-signaali-ja-asteroidin-tormaaminen-maahan-olisi
Holm, N. 2017. Hyppää tulevaisuuden junaan: Vuonna 2050 matkustat kymmenessä tunnissa Berliiniin ja vartissa Tallinnaan. YLE Uutiset. Viitattu 10.1.2022. Saatavissa https://yle.fi/uutiset/3-9987768
Korhonen, A-J. Ovatko sähköautot liian hiljaisia? Kuuntele itse – äänet tulevat pakollisiksi uusiin malleihin: “Ritariässämäinen soundi”. YLE Uutiset. Viitattu 10.1.2022. Saatavissa https://yle.fi/uutiset/3-11804559
LAB. 2022. TUTU-verstas. Projekti. [Viitattu 10.1.2022]. Saatavissa: https://lab.fi/fi/projekti/tutu-verstas
Liikenne- ja viestintäministeriö. 2021. Ennuste: Tieliikenteen päästöt laskevat hieman ennakoitua nopeammin – syynä sähköautojen yleistyminen. Valtioneuvosto. Viitattu 10.1.2022. Saatavissa https://valtioneuvosto.fi/-/ennuste-tieliikenteen-paastot-laskevat-hieman-ennakoitua-nopeammin-syyna-sahkoautojen-yleistyminen
MTV Uutiset. 2020. Koronavirus pysäytti Nasan miehitetyn kuulennon valmistelut – Myös lento Marsiin saattaa viivästyä pahasti. Viitattu 10.1.2022. Saatavissa https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/koronavirus-pysaytti-nasan-miehitetyn-kuulennon-valmistelut-myos-lento-marsiin-saattaa-viivastya-pahasti/7767184
Timberley, J. 2020. How our daily travel harms the planet. BBC. Viitattu 10.1.2022. Saatavissa https://www.bbc.com/future/article/20200317-climate-change-cut-carbon-emissions-from-your-commute
Toivakka, K. 2017. Hyppää tulevaisuuden pyörän satulaan: Vuonna 2050 poljet sähköisellä työsuhdepyörällä ja valitset lähijunassa pyörävaunun. YLE Uutiset. Viitattu: 10.1.2022. Saatavissa https://yle.fi/uutiset/3-9987687
Väylävirasto a. Ilmastonmuutos. Viitattu: 10.1.2022. Saatavissa: https://vayla.fi/ymparisto/ilmastonmuutos
Väylävirasto b. Melu ja tärinä. Viitattu: 10.1.2022. Saatavissa https://vayla.fi/ymparisto/melu-tarina
Ylitalo, S. 2017. Hyppää tulevaisuuden metroon ja ratikkaan: Vuonna 2050 teet raitiovaunussa ruokaostokset ja rentoudut hieronnassa. YLE Uutiset. Viitattu: 10.1.2022. Saatavissa https://yle.fi/uutiset/3-9987683
Linkit
Linkki 1. LAB. 2022. TUTU-verstas. Projekti. Viitattu 5.1.2022. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/tutu-verstas
Linkki 2. Hanna-Mari. 2022. Tulevaisuuden liikkuminen -äänimaisema. Soundcloud. Viitattu 31.1.2022. Saatavissa https://soundcloud.com/hanna-suutari-656746097/04-space-voyage?si=3cb2b06547814d1db978a0d64a10df6f&utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing