Työmatkalla tarkoitetaan kodin ja työpaikan välistä matkaa ja työliikenteellä työntekijän liikkumista eri kulkuvälineillä (Koskela ym. 2024). Turvallinen työmatka ja työliikenne on osa työturvallisuutta, ja laajemmin terveyden edistämiseen, työhyvinvointiin ja ympäristöystävällisempään työpaikkakulttuuriin liittyvä asia.
Työmatkaliikenteessä turvallisesti ja terveyttä edistäen
Työmatkat ovat työpäivän vaarallisinta aikaa, ja palkansaajille tapahtuu vuosittain noin 20 000 työmatkatapaturmaa. Työmatkojen turvallisuuden kehittämisellä voidaan vähentää tapaturmista aiheutuvia kustannuksia ja lisätä työssäolopäiviä ja pitää työntekijät terveinä ja työkykyisinä. (Koskela ym. 2024) Kalliolahti ym. (2023) selvittivät, että passiivinen työmatkaliikenne on yhteydessä heikentyneeseen itsearvioituun terveyteen ja työkykyyn. Aktiivisten työmatkaliikennemuotojen käyttöön liittyi taas hyötyjä työntekijöiden terveydelle ja työkyvylle (Kalliolahti ym. 2023).
Työmatkojen liikenne on välillinen päästöjen aiheuttaja
Non-Financial Reporting -direktiivi (NFRD) on jo velvoittanut suurimmat EU-yritykset raportoimaan taloudellisten lukujen lisäksi ympäristöasioista (Euroopan komissio 2019). Vuonna 2023 voimaan astunut Corporate Sustainability Reporting -direktiivi (CSRD) laajentaa ja tarkentaa näitä velvoitteita (Euroopan komissio 2024). On odotettavissa, että lähitulevaisuudessa lähes kaikki yritykset joutuvat laskemaan päästönsä vastatakseen joko asiakkaiden vaatimuksiin tai täyttääkseen lakisääteiset velvoitteensa (Finnwatch 2023).
Työnantaja voi vaikuttaa suoraan ja epäsuorasti työntekijöidensä työmatkaliikkumisen valintoihin ja tätä kautta työliikenteen päästöihin esimerkiksi suosimalla vaihtoehtoisia käyttövoimia työsuhdeautohankinnoissa, joustavilla työaikakäytännöillä ja mahdollistamalla työpaikan saavuttamisen aktiivisilla kulkumuodoilla. Systemic Change Towards Sustainable Commuting in Lahti (Sycla) -hankkeessa kokeillaan, kuinka työpaikat voivat edistää kestävää työmatkaliikkumista (LAB 2024). Lahtelaiset työnantajat ovat Sycla-hankkeen tukemana laatineet kevään 2024 aikana työpaikkakohtaisia kestävän työmatkaliikkumisen suunnitelmia. Suunnitelmien pohjaksi Sycla-hankkeessa on kartoitettu mukana olevien organisaatioiden työmatkaliikkumisen nykytilaa ja tehty kehittämistoimenpide-ehdotuksia.
Lahden yliopistokampus on mukana Sycla-hankkeen pilottityöpaikkana. Yhtenä toimenpiteenä LAB ja LUT kokoavat työtekijöilleen suunnatun työmatkaliikkumisen infopaketin, jonka sisältö on helposti sekä uuden kuin vanhankin työntekijän löydettävissä ja hyödynnettävissä. Infopaketti on yksi monista hankkeessa toteutettavista kokeiluista.
Käytännön vinkkejä yrityksille
Turvallisen työmatkaliikkumisen edistäminen edellyttää johdon sitoutumista ja henkilöstön osallistamista, riittäviä resursseja, tehokasta viestintää, riskienhallintaa ja jatkuvaa arviointia. (Koskela ym. 2024). Sycla-hanke on kerännyt vinkkejä, joilla työantaja voi mahdollistaa aktiivista työmatkaliikkumista huomioiden turvallisuuden, terveyden ja kestävän kehityksen:
- Nosta työmatkaliikkumisen kehittäminen kiinteäksi osaksi työsuojelua, työhyvinvoinnin edistämistä ja kestävän kehityksen strategioita. Kirjaa toimenpiteet ja tavoitteet yhtenäiseksi työmatkaliikkumissuunnitelmaksi.
- Ota tavoitteeksi nolla työmatkatapaturmaa, ja käyttöön esim. Liikenneturvan Työmatkaliikenteen työkirja (Koskela ym. 2024) ja Työkalut turvalliseen työmatkaliikenteeseen (Liikenneturva 2024).
- Pidä sosiaalitilat kunnossa, tarjoa aktiivisen työmatkaliikkumisen etuja ja kannustimia, varmista että työpaikalla on turvallinen säilytystila kaikenlaisille kulkuvälineille, viesti aktiivisen työmatkaliikkumisen mahdollisuuksista ja hyödyistä. Haasta työntekijöitä tapahtumilla ja kilometrikilpailuilla ja palkitse onnistumisista.
- Ota työterveys mukaan terveyttä edistävän työmatkaliikkumisen kehittämiseen ja edistämiseen työntekijätasolla.
- Ota käyttöön työmatkaliikkumisen päästöjä mittaava työkalu. Harkitse tarkoin autoilua tukevien etuuksien tarjoamista, kuten pysäköintietuja, ja nosta vähäpäästöisyys tai päästöttömyys työsuhdeautoilun kriteeriksi.
- Vaikuta kuntatasolla kevyen liikenteen infran ja joukkoliikenneyhteyksien kehittämiseksi yhteistyössä alueesi toimijoiden kanssa.
Perehdytys on oikea paikka aloittaa turvallisen ja aktiivisen työmatkaliikkumisen edistäminen.
Kirjoittaja
Niina Sallinen työskentelee TKI-asiantuntijana ja Sycla-hankkeen projektipäällikkönä LAB-ammattikorkeakoulussa. Sycla-hanke edistää kestävää työmatkaliikkumista Lahdessa.
Lähteet
Euroopan komissio. 2019. Guidelines on reporting climate-related information. Viitattu 19.6.2024. Saatavissa https://ec.europa.eu/finance/docs/policy/190618-climate-related-information-reporting-guidelines_en.pdf
Euroopan komissio. 2024. Corporate sustainability reporting. Viitattu 19.6.2024. Saatavissa https://finance.ec.europa.eu/capital-markets-union-and-financial-markets/company-reporting-and-auditing/company-reporting/corporate-sustainability-reporting_en
Finnwatch. 2023. Valistuneita arvauksia. Yritysten päästölaskennan ja -raportoinnin puutteet. Raportti 03/23. Viitattu 19.6.2024. Saatavissa https://www.finnwatch.org/images/reports_pdf/Valistuneita_arvauksia_raportti.pdf
Kalliolahti, E., Aalto, V., Salo, P., Lahti, T., Ervasti, J. & Oksanen, T. 2023. Associations between commute mode use and self-rated health and work ability among Finnish public sector employees. The Scandinavian Journal of Public Health. Vol. 52 (4), 468‒475. Viitattu 14.6.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1177/14034948231159212
Koskela, E., Kynsijärvi, V., Leskelä-Kelkka, K., Loikkanen, L., Niemi, T., Niska, P., Ruonakoski, P. & Taskinen T. 2024. Työmatkaliikenteen työkirja 2024. Liikenneturva. Viitattu 14.6.2024. Saatavissa https://www.liikenneturva.fi/wp-content/uploads/2024/02/Tyomatkaliikenteen-tyokirja-2024.pdf
LAB. 2024. Systemic Change Towards Sustainable Commuting in Lahti. Hanke. Viitattu 19.6.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/sycla
Liikenneturva. 2024. Työkalut turvallisen työmatkaliikenteeseen. Viitattu 19.6.2024. Saatavissa https://www.liikenneturva.fi/liikenteessa/tyomatkaliikenteen-tyokalut/#5a58711b