Alkoholittomien juomien suosion kasvu vaatii tekoja tulevaisuudessa

Alkoholittomat juomat ovat olleet yhä enemmän esillä erityisesti sosiaalisessa mediassa. Sober curious -ilmiö ja hyvinvoinnin trendit haastavat kuluttajia terveellisempään elämään ja pienempään alkoholinkulutukseen. Juoma-alalla toimivat yritykset tunnistavat kysynnän kasvaneen viime vuosina. Suosion kasvu näkyy kauppojen hyllyillä valikoimassa.

Vaikka alkoholin kulutus Suomessa on laskenut viidenneksen vuodesta 2007, ei alkoholittomien juomien myynti ole kasvanut samassa suhteessa (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2023). Alkoholittomien juomien myynnin kasvu on ollut prosentuaalisesti suurta, mutta verrattuna alkoholijuomiin myynti jää edelleen marginaalisen pieneksi (Koivisto 2023).

Tulevaisuudessa tarvitaan rohkeita tekoja

Osa kuluttajista ei käytä alkoholia lainkaan ja osa käyttää alkoholittomia juomia alkoholijuomien rinnalla. Yritykset ja valmistajat ovat lisänneet alkoholittomien juomien valikoimaa, ja alalla tapahtuu jatkuvaa tuotekehitystä (Koivisto 2023). Alko lanseerasi muutama vuosi sitten oman Alkoholiton-kioskin, joka kiersi kesän aikana eri paikkakunnilla suurien tapahtumien yhteydessä (Alko Oy 2022). Sosiaalisessa mediassa esillä ollut Darravapaa yhteisö taas on järjestänyt muutaman vuoden ajan täysin raittiita musiikkitapahtumia Suomen suurimmissa kaupungeissa. Tapahtumat ovat olleet todella suosittuja. (Darravapaa 2023.)

Kuva 1. Mocktail on alkoholiton juomasekoitus, joita saa nykyään useista baareista. (Pirvu 2020)

Alkoholi edustaa kuitenkin edelleen hallitsevaa osaa baarien, tapahtumien ja festareiden juomatarjonnasta. Monet baarit ja ravintolat tarjoavat jo alkoholittomia juomia, mutta alkoholijuomia on edelleen tarjolla suhteessa huomattavasti enemmän. Alkoholittomien juomien kuluttamisen nousu edellyttää parempaa saatavuutta tilanteissa, joissa normaalisti on totuttu nauttimaan alkoholia.

Alkoholittomille juomille uusia konsepteja

Festareille ja erilaisiin tapahtumiin tarvitaan kioskeja ja telttoja, joissa tarjoillaan ainoastaan alkoholittomia juomia. Alkoholittomia juomia tarjoavat pisteet olisivat tervetulleita lisiä ja toisivat mahdollisuuden hengähtää humalaisjoukosta ja nauttia illasta hieman selvemmässä ympäristössä. Tämä mahdollistaa sosiaalisen ulottuvuuden tavata samalla arvopohjalla olevia ihmisiä. Alkoholiton teltta voisi palvella myös juhlijoita, joiden alkoholimittari on tullut täyteen. (King 2023.)

Maailmalla on jo kokeiltu alkoholittomia baareja, ja ne ovat nauttineet suuresta suosiosta. Suuret kaupungit, kuten Dublin ja New York, ovat trendien kannalta tärkeitä suunnannäyttäjiä ja myös Suomessa on otettu uudenlainen konsepti alkoholittomasta baarista vastaan. Suomen ensimmäinen alkoholiton Sobar-baari avasi ovensa Hakaniemen kauppahallissa 13.11.2023 kolmen viikon kokeiluajaksi (Rissanen 2023).

Vaikka alkoholittomien juomien myynti vaikuttaa vielä pieneltä, on kehitys alalla ollut suurta. Alkoholittomien juomien osalta erilaisten konseptien kokeilut ja tuotekehitys ovat toistaiseksi osoittautuneet menestyksekkäiksi. Laskeva alkoholinkäyttö ja voimakkaat trendit maailmalta saattavat siis johtaa alkoholittomien juomien markkinan huomattavaan kasvuun lähitulevaisuudessa.

Kirjoittajat

Heini King on työskennellyt B2B-myynnin kentällä ja valmistuu LAB-ammattikorkeakoulusta liiketoiminnan tradenomiksi. Mielenkiinto alkoholittomiin juomiin ja vallitseviin hyvinvoinnin trendeihin on herännyt myyntityön sekä omien kokemuksien kautta. 

Taina Orpana työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa liiketalouden lehtorina ja on kiinnostunut tulevaisuuden trendeistä ja suuntauksista.

Lähteet

Alko Oy. 2022. Ensimmäinen alkoholiton Alko aukeaa Turussa ja lähtee kesäkiertueelle. Lehdistötiedote 8.6.2022. Viitattu 30.11.2023. Saatavissa https://www.alko.fi/alko-oy/uutishuone/ajankohtaista/ensimmainen-alkoholiton-alko

Darravapaa. 2023. Yhteisö. Viitattu 30.11.2023. Saatavissa https://www.darravapaa.fi/

King, H. 2023. Alkoholittomien juomien tulevaisuus ja kuluttajakäyttäytyminen, skenaario vuodelle 2030. Opinnäytetyö AMK. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 4.12.2023. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/812459/King_Heini.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Koivisto, L. 2023. Tuotekehityspäällikkö. Haastattelu. 9.8.2023.

PIrvu, L. 2020. koristeellinen mocktail. Pexels. Viitattu 29.11.2023. Saatavissa https://www.pexels.com/fi-fi/kuva/koristeellinen-cocktailit-virvoke-mocktail-4198229/

Rissanen, M. 2023. Hakaniemen kauppahalliin avautui alkoholiton baari. Helsingin Sanomat. Viitattu 29.11.2023. Saatavissa https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009990001.html

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2023. Alkoholi, tupakka ja riippuvuudet. Näin Suomi juo. Viitattu 30.11.2023. Saatavissa https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/alkoholi/nain-suomi-juo