Bodenjärveltä mallia Päijät-Hämeen pyörämatkailuun

Saksan, Itävallan ja Sveitsin raja-alueella sijaitseva Bodenjärvi (saks. Bodensee, engl. Lake Constance) on eräs Keski-Euroopan suosituimmista matalan kynnyksen pyörämatkailukohteista. Alueen markkinoinnin kärkenä ovat sen laaja reittitarjonta ja monimuotoiset maisemat, joissa yhdistyy järvien, vuoriston ja viljelymaiden sekä historiallisesti arvokkaiden kaupunkien vetovoima (Tourist Board of Lake Constance 2022). LAB-ammattikorkeakoulun ja PHLU: n yhteisen Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hankkeen (LAB 2022) henkilöstö kävi tutustumassa alueeseen Ellare Oy:n ja YouTravelin järjestämällä benchmarking-matkalla 19.‒23.9.2022. Kohde kiinnosti meitä erityiseksi siksi, että halusimme nähdä käytännössä, miten kansainvälisesti vetovoimaisessa järvikohteessa on tuotteistettu pyörämatkailun palveluja.

Matalan kynnyksen pyörämatkailua

Kolmen päivän aikana ehdimme testata kahta alueen suosituimmista pyöräilyreiteistä. Näillä retkillä näkyi käytännössä erittäin hyvin se, että Bodenjärvellä tavoitellaan pyörämatkailijoita ns. matalalla kynnyksellä. Alueen reitit ovat pääosin helppoa tasamaata ja ne on melko hyvin merkitty maastoon ja erinomaisesti digitaalisiin kanaviin.

Reittien varrella on runsaasti rakennettuja levähdyspaikkoja ja kahviloita, jotka toivottavat pyöräilijät tervetulleiksi. Pyörävuokraamoista löytyy suuri valikoima sähköpyöriä, jotka sopivat hidastempoiseen fillarointiin. Toisaalta, meidän kokemustemme perusteella myös ilmiön kääntöpuoli näkyy alueella selvästi; urheilullisempaan menoon tottuneemman pyöräilijän saattaa olla hankala löytää vuokraamoista itselleen sopivaa fillaria ja reitit voivat tuntua sirpaleisilta silloin, jos matkavauhti on tavallista nopeampi ja matkailija tottunut hieman pidempiin päivämatkoihin.

[Alt-teksti: Avara maisema, jossa oikealla vanha kirkkomainen rakennus ja vasemmalla viljelysmaille avautuva rinne.]
Kuva 1. Eräs Lindaun alueen suosituimmista pyöräilyreiteistä, Panorama-Radrunde, kiertää alueen helposti saavutettavat näköalapaikat. (Kuva: Päivi Tommola)

Toimivat logistiikkapalvelut

Aloittelijaystävällisyyden ohella toinen Bodenjärvellä erinomaisesti toteutettu asia on logistiikkapalvelujen pyöräily-ystävällisyys. Järven ympärysmitta rantoja pitkin on hieman yli 250 km, mutta alueella on helppo siirtyä paikasta toiseen laivalla, mikä lisää olennaisesti yhdestä pisteestä helposti saavutettavissa olevien päiväretkien lukumäärää.

Meidän ryhmämme testasi tätä matkustamalla laivalla Lindausta Rörsachiin ja polkemalla sieltä Bodensee Radweg -reittiä (Radweg-Reisen GmbH 2022) pitkin rantoja pitkin takaisin Lindauhun. Syyskuisena aamupäivänä laivan arviolta noin sadasta matkustajasta yli puolet oli liikkeellä pyörän kanssa ja kaikki fillarit mahtuivat laivaan ongelmitta. Kesäsesongin järvellä liikennöivät laivayhtiöt tarjoavat myös pyöräily-ystävällisiä matkustuspäiviä, jolloin pyörän saa laivan kyytiin ilman lisämaksua.

[Alt-teksti: Suuri joukko pyöräilijöitä pyörineen on sataman ranta-alueella odottamassa pääsyä laivaan.]
Kuva 2. Siirtyminen vesiteitse paikasta toiseen on tehty Bodenjärvellä pyöräilijöille erittäin helpoksi. Ryhmämme lisäksi laivamatkalla Lindausta Rörsachiin oli mukana kymmeniä muitakin pyöräilijöitä. (Kuva: Päivi Tommola)

Yhteistyöstä voimaa ja haasteita

Bodenjärven rannoilla on neljä merkittävää kaupunkia; Konstanz, Lindau, Friedrichshafen ja Bregenz, joilla kaikilla on omat matkailuinfonsa. Kaupunkien rajojen lisäksi alueen hallinnollisia asioita monimutkaistavat myös valtion rajat, sillä ranta-alue jakaantuu Saksan, Sveitsin ja Itävallan alueisiin. Maastossa näitä rajoja tuskin huomaa ja myös alueen infomateriaaleissa hallinnolliset rajat on häivytetty; eihän niillä pyöräilijöille ole juurikaan merkitystä. Reittien huollon ja varustelun näkökulmasta hallinnolliset asiat kuitenkin ovat Bodenjärven alueella selkeä haaste, joka kuitenkin on ilmeisen hyvin otettu haltuun.

[Alt-teksti: Kaksi naista pyöräilee soratiellä rotevilla maastopyörillä auringon paistaessa.]
Kuva 3. Bodensee Radweg -reitillä pääsee kokemaan myös gravel-pyöräilyn fiilistä. (Kuva: Päivi Tommola)

Bodenjärven opintomatkalle osallistui yhteensä 14 pyörämatkailusta kiinnostunutta toimijaa ympäri Suomen. Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hankkeen henkilöstön lisäksi matkalla oli mukana myös Päijät-Hämeen matkailuyrittäjiä, joten Päijät-Hämeeseen lähti tältä retkeltä paljon hyödyllistä oppia monesta eri näkökulmasta.

Omasta aktiivipyöräilijän ja kokeneen pyörämatkailijan näkökulmastani matkan suurin anti kenties oli verkostoitumisessa ja siinä, että retki loi uskoa Päijät-Hämeen pyörämatkailun mahdollisuuksiin. Meillä Päijät-Hämeessä maaseudun rauha ja hiljaisuus sekä metsäympäristö ovat sellaisia vetovoimatekijöitä, joista voimme olla ylpeitä ja järvimaisematkin ovat täällä omalla tavallaan erittäin vetovoimaisia. Pyörämatkailupalvelujen kehittämisessä meillä on vielä työtä, mutta siinäkin olemme jo päässeet hyvään vauhtiin.

Kirjoittaja

Päivi Tommola toimii Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hankkeen projektipäällikkönä LAB-ammattikorkeakoulussa.

Lähteet

LAB. 2022. Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hanke. Viitattu 26.9.2022. Saatavissa https://www.lab.fi/fi/projekti/pyoramatkailijan-paijat-hame

Radweg-Reisen GmbH. 2022. Der Bodensee Radweg. Viitattu 26.9.2022. Saatavissa https://www.bodensee-radweg.com/

Tourist Board of Lake Constance. 2022. Viitattu 26.9.2022. Saatavissa https://www.bodensee.eu/en/what-to-do/active/cycling