Business Design Bootcampiltä uutta oppia kehittämiseen

Business Design Bootcamp järjestettiin Lahdessa 12-13.4.2022. Opiston Kunkkuun kokoontui 40 henkeä kahdeksi päiväksi oppimaan, ideoimaan uutta, innostumaan liiketoiminnan kehittämisestä ja iloitsemaan yhteistyöstä. Bootcamp oli osa Muotoilukoulutuksen ja työelämän jatkuva vuorovaikutus ja oppiminen (JATKO) -projektin täydennyskoulutuspilotteja. 

Bootcamp pähkinän kuoressa

Business Design Bootcampille osallistui yritysten edustajia, opiskelijoita sekä asiantuntijoita. Yhteistä kaikille osallistuneille yrityksille oli vahva halu kehittää ja uudistaa omaa toimintaansa ja palveluitaan, sekä halu ottaa tulevaisuus tuloksellisesti haltuun. Osallistujayritykset oli jaettu neljään kotipesään kehityshaasteiden mukaan.

  • Ihmisläheisiä ideoita: Jyränkölän Setlementti
  • Mahtavaa markkinointia: Trescon Oy
  • Parempaa bisnestä: PPP-konsortio & RDPhysics Oy
  • Vastuullista viestintää: Kemppi Oy

Opiskelijat olivat pääsääntöisesti toisen vuoden palvelumuotoilun opiskelijoita LAB-ammattikorkeakoulusta. Opiskelijat tarjosivat yrityksille osaamisensa lisäksi uusia, raikkaita näkemyksiä ja ideoita, sekä rohkeita kyseenalaistuksia vanhoihin toimintatapoihin.

Asiantuntijat jakoivat kukin omaa osaamistaan oman substanssinsa näkökulmasta. Tulevaisuusajattelun asiantuntijana toimi Krista Mäkelä. LAB-ammattikorkeakoulusta asiantuntijoina olivat lehtori Tarja Isola teemanaan vastuullisuus, lehtori Lotta Toivonen teemalla digimarkkinointi ja TKI-asiantuntijat Kati Kumpulainen ja Anna Palokangas teemanaan asiakaslähtöisyys ja -kokemus. Edellä mainitut aihealueet pohjautuivat asiakastarpeisiin, joita kartoitettiin hankkeen haastatteluissa ja kyselyissä.

Ryhmäkuva ihmisistä, jotka pitävät käsissään diblomeita.
Kuva 1. Kuvassa Business Design Bootcampin osallistujat diplomeineen. (Kuva: Katariina Pakarinen)

Me tehtiin tää, yhessä

Business Design Bootcampin sisältö koostui asiantuntijapuheenvuoroista, työpajatyöskentelystä sekä yhteisestä keskustelusta. Jokainen yritys oli raamittanut etukäteen Bootcampille pohdittavan kehityshaasteen ja sen ratkomiseen yritykset saivat avukseen kahden – kolmen opiskelijan tehotiimin. Opiskelijat tutustuivat ennakkoon “omaan” yritykseen ja ottivat haltuun yritysten haasteita, toiveita ja tarpeita. Tilaisuuden fasilitoi JATKO-hankkeen tiimi.

Asiantuntijat kiersivät puhumassa yritysten kotipesissä ja kehitystiimit saivat pysyä paikoillaan. Noin tunnin mittaisen puheenvuoron jälkeen oli 15 minuutin kyselyaika, asiantuntijan haastamiselle ja täydentävien kysymysten esittämiselle. Opitut uudet asiat laitettiin työstöön ja käytäntöön työpajaosuudessa, jossa tiimeillä oli mahdollisuus hyödyntää kysymyslistoja ja erilaisia työkaluja. Bootcampilla tartuttiin sähköisten laitteiden sijasta perinteisiin postereihin, tusseihin ja post it-lappuihin.

kolmen kuvan kollaasi, joissa on ihmisiä puhumassa ja kuuntelemassa.
Kuva 2. Business Design Bootcampin asiantuntijoita työssään. (Kuvat: Katariina Pakarinen)

Tähtihetkiä ja palautetta

Bootcampin tähtihetkiä oli loppureflektion oivalluksien ja oppien jakamiset. Yritykset kokivat sekä asiantuntijoiden että opiskelijoiden antaneen heille uutta tietoa ja konkreettisia työkaluja toimenpiteiden edistämiseen. Opiskelijat kertoivat, että he saivat vahvistusta ammatilliseen identiteettiin. Aitoja kohtaamisia, voimaannuttavaa vuorovaikutusta ja vaikuttavaa verkostoitumista arvostivat kaikki osallistuneet.

kolmen kuvan kollaasi, joissa ryhmät työskentelevät.
Kuva 3. Työskentely Bootcampillä oli intensiivistä, tehokasta ja innostavaa. (Kuvat: Katariina Pakarinen)

Kirjoittajat

Katariina Pakarinen työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa ja hän toimii JATKO-hankkeen projektipäällikkönä. Katariina on erityisesti kiinnostunut asiakaslähtöisestä tuote- ja palvelukehityksestä ja tulevaisuusajattelusta. 

Marjut Suokas työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa ja hän toimii palvelumuotoilun asiantuntijana JATKO-hankkeessa. Marjut on erityisen kiinnostunut valmentavasta johtamisesta, vuorovaikutuksesta ja tietenkin asiakaslähtöisestä ja tuloksellisesta palveluiden yhteiskehittämisestä.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *