Tasa-arvoisia aistikokemuksia palvelumuotoilun avulla

Kehitettäessä esteettömiä luontoreittejä on tärkeää kuulla sekä käytännön kokemuksia että toiveita erilaisilta luonnossa liikkujilta. Palvelumuotoilu, jota myös LuLu – Luonnon lumoa kaikille  -hankkeessa hyödynnetään, on yksi vastaus tasa-arvoisempiin luontoelämyksiin.  

Valitettavan monilla luontoreiteillä esteettömyyden huomioimisessa on parantamisen varaa. Jokaisella retkeilijällä tulisi olla tasa-arvoinen mahdollisuus luonnon rauhoittavien ja eheyttävien aistimuksien kokemiseen, ja ainakin Metsähallituksen tavoite on lisätä kansallispuistojen esteettömyyttä pitkällä aikavälillä (Yle 2021). 

Kuva 1. Tasa-arvoinen luontokokemus ei toteudu, jos esteetöntä pääsyä luontoon ei ole. Näkymä esteettömältä grillikatoksesta Huuhaanrannalla Etelä-Karjalassa. Kuva: Riikka Ahonen

Jos esteettömyyttä kaipaava kävijä pääsee uimarannalla vain varjoisaan grillikatokseen eikä itse rannalle, ollaan kaukana oikeasta vuorovaikutuksesta luonnon kanssa – laineiden katselemisesta rannassa, varpaiden kastamisesta laiturilta veteen tai puiden huminan kuuntelemisesta metsässä.  

Väestön ikääntyminen tulee maailmanlaajuisena megatrendinä todennäköisesti myös vaikuttamaan esteettömien reittien tarpeeseen. Tulevaisuudessa Suomen väestöstä yli 65-vuotiaiden osuus tulee kasvamaan, eikä satavuotiaaksi eläminenkään kenties ole epätavallista. (Sitra 2020) 

Kuva 2. Väestön ikääntyminen tulee vaikuttamaan myös esteettömien reittien kysyntään tulevaisuudessa. Kuva: Lotta Oksanen

Ihmislähtöiset luontokokemukset kehittämistyön kohteena 

Luontoreittejä kehitettäessä palvelumuotoilun avulla saadaan huomioitua todelliset esteettömyystarpeet. Jos kohteen testaukseen otetaan mukaan esimerkiksi pyörätuolinkäyttäjä, ongelmiin voidaan puuttua jo suunnitteluvaiheessa.  

Palvelumuotoilun perusajatuksena on suunnitella monenkirjavia palveluita ihmislähtöisesti. Tavalliset ihmiset otetaan pääosaan palveluiden kehittämisessä.  

Juha Tuulaniemi (2011) määrittelee palvelumuotoilun teoksessaan Palvelumuotoilu konkreettisena toimintana, joka yhdistää niin käyttäjien odotukset ja tarpeet kuin palveluntuottajien liiketoiminnalliset tavoitteet toimiviksi palveluiksi.  

Kuva 3. Palvelumuotoilun metodien avulla saadaan esiin luontokävijöiden todelliset toiveet ja tarpeet. Kuva: Lotta Oksanen

LAB-ammattikorkeakoulussa yleisenä toimintatapana on yhdistää TKI-toiminta sekä opiskelu aidoissa työelämän hankkeissa. LuLu-hankkeessa on työskennellyt harjoittelijoina mm. kaksi palvelumuotoilun opiskelijaa tuomassa työhön käyttäjälähtöisiä näkökulmia.  

Luontoreittien kehittämistyötä tehdään Etelä-Karjalassa yhdessä eri toimijoiden kanssa. Kun fasiliteetit ovat kunnossa, voi kävijä keskittyä kaikkein tärkeimpään; nauttimaan luonnon lumosta kaikilla aisteilla.  

Kirjoittajat

Riikka Ahonen on viittä vaille valmis palvelumuotoilija Muotoiluinstituutista, LAB-ammattikorkeakoulusta ja on toiminut harjoittelijana LuLu-hankkeessa.

Kaisa Leka on graafinen suunnittelija ja sarjakuvapiirtäjä, joka toimii LuLu-hankkeessa TKI-asiantuntijana sekä opettaa LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutissa.

Lähteet

Yle. 2021. Kansallispuistot tarjoavat kymmeniä luontoelämyksiä myös pyörätuolilla liikkuville – Metsähallitus rakentaa lisää esteettömiä retkikohteita. [Viitattu 12.8.2021].  Saatavissa: 

https://yle.fi/uutiset/3-12000563?fbclid=IwAR3hzrPH32OnEC3CnZajzqGDeqYSZeWsvhLBj9YQFrOj1wLipU9-Sy4iyKw

Sitra. 2020. Megatrendit 2020, Sitran selvityksiä 162. [Viitattu 6.8.2020]. Saatavissa: 

https://media.sitra.fi/2020/10/02085411/megatrendit-koronan-valossa.pdf

Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. 3.painos. Talentum Media Oy.  

Linkit

LAB. 2021. LULU – Luonnon lumoa kaikille. [Viitattu 17.8.2021]. Saatavissa: https://lab.fi/fi/projekti/lulu-luonnon-lumoa-kaikille

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.