Eettiset periaatteet etämyynnissä

Telemarkkinointi ja etämyynti ovat merkittäviä liiketoiminnan osa-alueita, jotka tarjoavat yrityksille mahdollisuuden tavoittaa laajoja asiakasjoukkoja. Samalla ne herättävät kysymyksiä kuluttajansuojasta ja markkinoinnin eettisyydestä.

Telemarkkinointi ja etämyynti ovat tiukasti säänneltyjä, ja niihin kohdistuu erilaisia lainsäädännöllisiä vaatimuksia. Keskeisin säädös on kuluttajansuojalaki (38/1978), joka asettaa reunaehdot kuluttajien suojelemiseksi. Kuluttajansuojalain mukaan markkinoinnissa ei saa käyttää totuudenvastaisia tai harhaanjohtavia tietoja, ja kuluttajille tulee tarjota selkeää tietoa myytävästä tuotteesta tai palvelusta ennen sopimuksen tekemistä. (Kuluttajansuojalaki 2 § 6.)

Telemarkkinoinnissa on erityisen tärkeää, että kuluttaja saa tiedon myyntitarkoituksesta heti puhelun alussa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston tutkimuksen mukaan kuitenkin vain 40 % kuluttajista sai tämän tiedon heti puhelun alkaessa. Tämä osoittaa, että telemarkkinoinnin käytännöissä on vielä parantamisen varaa kuluttajien informoinnissa.

Markkinoinnin oltava selkeää ja rehellistä

Opinnäytetyössä (Ryöpäs 2024) tutkittiin telemarkkinointia ja etämyyntiä vuorovaikutuksessa kuluttajien kanssa.

Telemarkkinoinnin ja etämyynnin eettiset haasteet liittyvät usein kuluttajien kokemaan painostukseen ja harhaanjohtavaan viestintään (Kuluttajaliitto 2021). Useat kuluttajat kokevat, että heitä painostetaan tekemään päätöksiä ilman riittävää harkinta-aikaa. Tämä voi johtaa epäedullisiin sopimuksiin, jotka kuluttajat myöhemmin kokevat ongelmallisiksi.

Telemarkkinoinnin eettisyyden varmistamiseksi on tärkeää, että markkinointi on läpinäkyvää ja rehellistä. Kuluttajille tulee antaa kaikki olennaiset tiedot, jotta he voivat tehdä tietoon perustuvia päätöksiä. Puhelinmyynnissä kuluttajan tulee saada kirjallinen vahvistus tarjouksesta, jotta hän voi rauhassa tutustua sopimuksen ehtoihin ennen sen hyväksymistä (Kuluttajaliitto 2024).

Kuva 1. Etämyyjä vahvistaa tilauksen. (Kuva: Tussitaikurit Oy)

Kuluttajansuojan kehittäminen

Kuluttajansuojan parantaminen ja eettisyys korostuvat entisestään markkinointitoiminnassa. Nykyisen lainsäädännön mukaan telemarkkinoinnin ja etämyynnin sääntelyä tulisi tiukentaa, jotta kuluttajat suojautuvat paremmin harhaanjohtavalta ja aggressiiviselta markkinoinnilta. Esimerkiksi kirjallisen vahvistusmenettelyn laajentaminen ja selkeämpien tiedonantovaatimusten asettaminen voisivat merkittävästi lisätä kuluttajien luottamusta näihin myyntikanaviin (Ryöpäs 2024).

Telemarkkinointi ja etämyynti tarjoavat tehokkaita keinoja yrityksille tavoittaa asiakkaita, mutta ne asettavat myös kuluttajat haavoittuvaan asemaan. Lainsäädännön ja eettisten käytäntöjen kehittäminen on välttämätöntä, jotta kuluttajien oikeudet ja turvallisuus voidaan taata. Opinnäytetyössä (Ryöpäs 2024) esitetyt johtopäätökset korostavat tarvetta tiukemmalle sääntelylle ja kuluttajansuojan parantamiselle, mikä hyödyttää sekä kuluttajia että yrityksiä pitkällä aikavälillä.

Kirjoittajat

Rico Ryöpäs valmistuu yritysjuridiikan tradenomiksi (AMK) LAB-ammattikorkeakoulusta.

Jarmo Kemppinen työskentelee juridiikan lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä.

Lähteet

Kuluttajaliitto. 2021. Kuluttajaliitto ottaa kantaa: puhelin- ja kotimyynnille tiukemmat pelisäännöt. Viitattu 28.5.2024. Saatavissa https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/kuluttajaliitto-ottaa-kantaa-puhelin-ja-kotimyynnille-tiukemmat-pelisaannot/

Kuluttajaliitto. 2024.Markkinointi ja mainonta: Hyvän tavan vastaisuus, sopimattomuus ja aggressiivisuus. Viitattu 28.5.2024. Saatavissa https://www.kuluttajaliitto.fi/materiaalit/markkinointi-ja-mainonta-hyvan-tavan-vastaisuus-sopimattomuus-ja-aggressiivisuus/

Kuluttajansuojalaki 38/1978: Viitattu 28.5.2024. Saatavissa https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038

Ryöpäs, R. 2024. Eettiset haasteet ja lainsäädännölliset kehykset telemarkkinoinnissa ja etämyynnissä. Opinnäytetyö AMK. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 28.5.2024.Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060621896