Elvytys pop up -kertauksella vahvistusta taitoihin

LAB-ammattikorkeakoulun opetussuunnitelman mukaan sairaanhoitajien elvytysosaaminen opiskellaan teorian kautta käytäntöön kahden ensimmäisen lukukauden aikana. Tämän jälkeen kolmannella lukukaudella akuuttihoitotyön toteutuksella opintojen sisältöjen tavoitteet nivoutuvat hätätilapotilaan tunnistamisen osaamisen kokonaisuudeksi (LAB 2024). Potilaiden peruselintoimintojen tutkimiseen käytetään cABCDE-protokollaa hätätilapotilaiden nopean tunnistamisen mahdollistamiseksi (Suomen sairaanhoitajaliitto ry 2018).

LABin sairaanhoitajaopiskelijoille järjestettiin pop up -hoitoelvytysharjoitus aiemmin opitun kertaamiseksi sekä mahdollistamaan uusien taitojen oppiminen.

Peruselintoimintojen häiriöistä kärsivillä potilailla on kohonnut riski edetä elvytystilanteeseen. Valtaosalla potilaista elottomuuden syyn taustalla on sydänperäinen ongelma (Käypä hoito 2021). Elvytys on aikapaineinen tehtävä, jossa tulee osata toimia ja ymmärtää kokonaisuuksia. Opiskelijat saivat harjoitusta edeltäväksi tehtäväkseen selvittää 4H4T-muistisäännön pohjalta elottomuuteen johtavien tilojen syyseuraussuhteita vahvistamaan heidän osaamispohjaansa elottomuuden hoidon prosessissa. (Paramedic.fi 2024)

Mitä harjoituksessa tehtiin

Menestyksekkään elvytyksen perustana on toimiva hoitoketju. Ikonisen sanonnan mukaisesti tiedetään, että hoitoketju on niin vahva kuin on sen heikoin lenkki. Harjoitus etenikin elottomuuden tunnistamisen ja lisäavun kutsumisen kautta laadukkaaseen paineluelvytykseen. Tämän jälkeen harjoitukseen lisätiin AED-defibrillaattorin turvallinen käyttö ja erilaisten elottomuuden aiheuttavien EKG-rytmien tunnistaminen.

Tästä edettiin ilmatien hallintaan harjoitellen maski-palje-ventilaatiota sekä supraglottisen ilmatievälineen asettamista potilaalle ja intubaatiossa avustamista. Elvytyksen edetessä hoitoprotokollan mukaisesti otimme mukaan elvytyksen lääkehoidon (Käypä hoito 2021). Opetus nojautui vahvasti teoreettisen tiedon läpikäyntiin opiskelijoiden kanssa harjoituksen edetessä askel askeleelta kohti kokonaisuutta.

Kuva 1. Pop up -elvytyspisteellä päästiin treenaamaan elvyttämisen eri vaiheita. (Kuva: Anni Koponen)

Tauon jälkeen harjoittelimme elvytysprosessin hallintaa erilaisin case-asetelmin Bedside-simulaation menetelmin opettajan tukiessa harjoitusta ja pohdimme 4H4T:n mukaisia syitä potilaan elottomuuden taustalla. Pala palalta rakentuneen pohjustuksen ja matalan kynnyksen harjoittelun myötä oli mahdollista edetä casejen kokonaisvaltaisempaan hallintaan. Opettaja simuloi tilanteessa lääkärin roolia, ja opiskelijat saivat viedä elvytystilannetta eteenpäin eri rooleissa johtamiseen saakka.

Aikapaineisia tilanteita on harjoiteltava säännöllisesti

Opiskelijoilta keräämämme palautteen pohjalta kävi ilmi, että ennakkomateriaalin ja tehtävän avulla valmistautuminen tukivat harjoituksen onnistumista. Harjoituksen rakenne mahdollisti harjoittelemisen hallitusti ja sekä synnytti opiskelijoissa lisäkysymyksiä oppimisen edetessä.

Erityisesti tiimin keskinäisen kommunikaation sekä johtajan roolissa olemisen harjoittelu koettiin tärkeänä. Ylipäätään 4H4T-kokonaisuuden pohtiminen ja ymmärtäminen elvytykseen johtaneiden syiden taustalla avarsi elvytyksen kokonaistilanteen hallinnan näkökulmaa. Palautteen pohjalta nousi hyvin esille se, että juuri aikapaineisten tilanteiden hallintaa on erityisen tärkeää harjoitella säännöllisesti.

Somervillen ym. (2023) havaintojen mukaan voidaan todeta, että jännittävän elvytystilanteen onnistuneen harjoittelukokemuksen taustalla oli opiskelijan ennakkovalmistautuminen tehtävän avulla sekä itse harjoittelutilanteessa pala palalta rakentuva oppimistilanne sekä rauhallinen ja turvallinen oppimisympäristö.

Kirjoittaja

Anni Koponen työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä ja vastaa yhtenä opettajana elvytyksen opettamisesta.

Lähteet

LAB. 2024. Opetussuunnitelma. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 30.4.2024. Saatavissa https://opinto-opas.lab.fi/68177/fi/68117/68147

Käypä hoito. 2021. Elvytys. Duodecim. Käypä hoito -suositus. Viitattu 30.4.2024. Saatavissa https://www.kaypahoito.fi/hoi17010

Paramedic.fi. 2024. Viitattu 30.4.2024. Saatavissa https://blog.paramedic.fi/2018/11/13/infograafi-008-4h4t-elvytyksen-aikana-korjattavat-syyt/

Somerville, S.G., Harrison, N. M. & Lewis, S. A. 2023. Twelve tips for the pre-brief to promote psychological safety in simulation -based education. Medical Teacher vol.45, no 12, 1349–1356. Viitattu 30.4.2024. Saatavissa https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/0142159X.2023.2214305?needAccess=true

Suomen sairaanhoitajaliitto ry. 2018. ABCDE Peruselintoimintojen arviointityökalu. Helsinki: Fioca Oy.