Hoitotakuun kiristyminen vaikuttaa terveysasemilla tehtävään työhön

Terveydenhuoltolaki ohjaa terveysasemien toimintaa ja määrittää hoitotakuun, jonka mukaan potilaan hoidon tarve on ammattilaisen toimesta arvioitava kolmen arkipäivän kuluessa yhteydenotosta ja hoitoon on päästävä kolmen kuukauden sisällä hoidon tarpeen arvioinnista (Terveydenhuoltolaki 2010/1326). Nyt suunnitelmissa on, että hoitotakuun lainsäädäntö kiristyy portaittain aluksi syyskuussa 2023, minkä jälkeen hoitoon tulisi päästä 14 vuorokaudessa. 1.1.2024 jälkeen hoitoon pääsyn suunnitellaan tapahtuvan seitsemässä vuorokaudessa hoidon tarpeen arvioimisesta, arvio tulee tehdä samana päivänä, kun potilas on yhteydessä terveysasemalle. (Sosiaali- ja terveysministeriö 2023.)

Muutoksen onnistumisen avaimet ovat rekrytoinneissa ja terveysasematyön pito- ja vetovoimatekijöiden parantamisessa (Sosiaali- ja terveysministeriö 2023). Muutoksen onnistuminen vaatii toiminnan uudelleen järjestelyä monella terveysasemalla. Joillekin terveysasemille on jalkautettu tiimimalli, jossa heti ensimmäisellä yhteydenotolla hoitajan tekemän hoidon tarpeen arvion perusteella voidaan konsultoida lääkäriä ja alkaa toteuttaa potilaan tarvitsemaa hoitoa (Koponen 2023). Tavoitteena on parantaa hoidon saatavuutta, vaikuttavuutta, työtyytyväisyyttä ja tuottavuutta (Autio ym. 2022, 4). Tiimimallissa ei hyödynnetä triagea eli hoidon kiireellisyyden arviointia vaan asiasta riippumatta potilaan ongelman ratkaisu aloitetaan heti ensimmäisellä yhteydenotolla, oli asia sitten kiireetön tai kiireellinen (Nygren 2022).

Terveysasemilla hoidon tarpeen arviota tehdään paljon puhelimitse. Oleelliset kysymykset täytyy osata kysyä, ja tämä asettaa hoitohenkilökunnan osaamiselle vaatimuksia. Kun kaikki puhelut tulisi lakimuutoksen jälkeen hoitaa samana päivänä, puhelimessa tapahtuvalle hoitotyölle se määrittää tehokkuusvaatimuksia.

Kuva 1. Hoidon tarpeen arvioita tehdään paljon puhelimessa. (geralt 2017)

Työkaluja puhelintyöskentelyyn

Henkilökunnan perehdytys on tärkeää, jotta terveysasemilla pystytään tehostamaan puhelimessa tehtävää hoidon tarpeen arviointia. Erilaisten työkalujen hyödyntäminen parantaa työn laatua ja pitää puhelut lyhyempinä. Hoidonperusteet.fi-palvelun oirekortteja on mahdollista hyödyntää arvioinnissa. Palvelua ylläpitää DigiFinland, ja se perustuu sosiaali- ja terveysministeriön kansallisiin aikuisten ja lasten hoidon perusteisiin.

Puhelun ennalta määritelty kaava helpottaa työn sujuvuutta. Eräs strukturoitu malli on “puheluvakio”; näin etenevä puhelu alkaa potilaan tunnistamisella. Asiaa lähdetään ratkaisemaan oireiden selvittämisellä ja tarvittaessa täsmentävillä kysymyksillä. Oireen kesto ja kehittyminen sekä potilaan aikaisemmin saama tai kokeilema hoito selvitetään. Yhteisymmärryksen varmistamiseksi on hyvä lopuksi kysyä, mistä potilas on huolissaan. Kerätystä tiedosta muodostuu hoidon tarpeen arvio, ja tällä tiedolla konsultoidaan tiimimallin mukaisesti lääkäriä hoito-ohjeiden saamiseksi. Yhteydenoton lopuksi on muodostunut hoitosuunnitelma.

Tiimimallin alkutaipaleelta on viimeisten kahden vuoden ajalta on saatu lupaavia tuloksia, mutta vielä on tehtävää, jotta jatkossa kaikkien potilaiden hoitoon pääsy onnistuisi seitsemässä päivässä.

Kirjoittajat

Jutta Koponen on LAB-ammattikorkeakoulun opiskelija Sosiaali- ja terveysalan koulutusohjelma (Ylempi AMK), Integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja – koulutusohjelmassa.

Anne Suikkanen toimii LAB-ammattikorkeakoulun Hyvinvointi-yksikössä lehtorina.

Lähteet

Autio, A., Jokelin, E., Korte, H. & Pere, K. 2022. Hoitotakuuopas. Mediellit Oy. Viitattu 19.4.2023 Saatavissa https://medielli.fi/wp-content/uploads/Medielli-Hoitotakuuopas.pdf?utm_source=latauslinkki&utm_medium=email&utm_campaign=hoitotakuuopas&utm_id=Hoitotakuuopas

geralt. 2017. Altmann, G. Puhelinkeskus, kuulokkeet, nainen. Viitattu 23.5.2023. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/puhelinkeskus-kuulokkeet-nainen-2944062/

Koponen, J. 2023. Hoitohenkilökunnan perehdytys ja osaamisen varmistaminen terveysasemalla: kehittämistyö. Opinnäytetyö YAMK. LAB-ammattikorkeakoulu, sosiaali- ja terveysala. Viitattu 31.5.2023. Saatavissa https://www.theseus.fi/handle/10024/800657

Nygren, E. 2022. ”Tiimimalli” koppaa asiakkaan kokonaisuutena. Keski-Suomen hyvinvointialue. Viitattu 22.5.2023. Saatavissa https://hyvaks.fi/blogikirjoitukset/tiimimalli-koppaa-asiakkaan-kokonaisuutena

Sosiaali- ja terveysministeriö. 2023. Hoitotakuun tiukkeneminen ‒ kysymyksiä ja vastauksia hoitotakuusta. Viitattu 19.4.2023. Saatavissa https://stm.fi/hoitotakuu/uk

Terveydenhuoltolaki 2010/1326. Finlex. Viitattu 23.5.2023. Saatavissa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2010/20101326#L1