Ohjaus ja täsmäratkaisut tukevat kuntoutujien polkuja työelämään

Ammatillinen kuntoutus on tarkoitettu työikäisille, joilla on sairauden tai vamman vuoksi riski menettää työkykynsä tai joiden työkyky saattaa heikentyä lähitulevaisuudessa. Sen tavoitteena on edistää heidän työllistymistään, paluuta työelämään ja työssä jatkamista. Kuntoutusta tarjoavat Kela, työeläkelaitokset, tapaturma- ja liikennevakuutuslaitokset sekä ammatilliset oppilaitokset. (Sosiaali- ja terveysministeriö 2024.)

Työllistymistä edistävän ammatillisen kuntoutuksen (TEAK) päämääränä on avustaa asiakasta siirtymään joko kokoaikaiseen tai osa-aikaiseen palkkatyöhön avoimilla työmarkkinoilla, tai tarpeen mukaan myös harkitsemaan yrittäjyyttä tai ammatinharjoittamista. Palvelun tavoitteena on ohjata asiakasta näiden vaihtoehtojen välillä ottaen huomioon hänen yksilölliset tarpeensa, tilanteensa ja valmiutensa. TEAK-palvelu auttaa asiakasta urasuunnitelmien tekemisessä, vaihtoehtojen harkinnassa ja valitun alan soveltuvuuden arvioinnissa. (Kela 2022.)

Pitkittyneen työttömyyden riskit

Syrjäytyneiden työllistäminen vaatii erilaista lähestymistä kuin tilapäisesti työttömien. Pitkittynyt työttömyys heikentää terveyttä ja itsetuntoa ja voi kasautua huono-osaisuudeksi. Se lisää yhteiskunnallisia ongelmia, kuten moniongelmaisuutta, ja heikentää yhteisön yhtenäisyyttä sekä luottamusta. (Silvennoinen 2016.)

Hyria-säätiö on yksi Kelan työllistymistä edistävän kuntoutuksen palveluntarjoajista. Se järjestää nuorille ja aikuisille ammatillista koulutusta sekä valmennus- ja kuntoutuspalveluita, joiden tavoitteena on tukea asiakkaita työllistymisessä. Yksi sen tarjoamista palveluista on työllistymistä edistävä ammatillinen kuntoutus eli TEAK. (Hyria 2024.)

Kuva 1. Työllistymistä edistävä ammatillinen kuntoutus – TEAK – tähtää jokaisen yksilön vahvuuksien löytämiseen. (geralt 2022)

TEAK-palvelun vaikutukset työllistymiseen

Leinon (2024) opinnäytetyö fokusoi Hyria-säätiön TEAK-palveluun ja siihen, miten kuntoutusprosessi näyttäytyy sekä asiakkaiden että työntekijöiden näkökulmasta. Lisäksi tarkasteltiin asiakkaiden ja valmentajien kokemuksia kuntoutuksen vaikutuksista.

Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla, jotka tarjosivat syvällisen näkemyksen kuntoutusprosessin vahvuuksista ja kehittämiskohdista sekä antoivat arvokasta tietoa palvelun toimivuudesta käytännössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä ymmärrystä TEAK-palvelun roolista osana työelämään siirtymistä tukevia palveluita ja tuottaa tietoa siitä, miten palvelua voitaisiin kehittää entistä tehokkaammaksi ja asiakaslähtöisemmäksi. Tarkasteltiin myös yhteistyön merkitystä eri toimijoiden välillä ja pyrittiin tunnistamaan, millä tavoin Hyria-säätiö voisi edelleen kehittää palveluitaan vastaamaan paremmin asiakkaidensa yksilöllisiin tarpeisiin.

Hyvä toimintamalli voisi olla käytössä laajemminkin

Asiakkaiden kehitysehdotusten pohjalta voidaan edistää keskustelua palvelun parantamisesta. Positiivisten palautteiden myötä TEAKin näkyvyyttä ja saatavuutta saatetaan laajentaa, kun jaetaan hyviä kokemuksia ja tehostetaan markkinointia. Hyria-säätiön TEAK-palvelu on auttanut merkittävästi kuntoutujia työllistymään tai jatkamaan opintojaan. Palvelun hyvä toimintamalli voisi laajentua valtakunnallisesti ja tuoda kunnille pitkän aikavälin säästöjä.

Kelan työllistymistä edistävä ammatillinen kuntoutus toimii, mutta sen jäykät raamit kaipaavat joustoa, jotta palvelu voisi paremmin vastata yksilöllisiin tarpeisiin. Tunnettavuutta on mahdollista lisätä kohdennetulla markkinoinnilla ja positiivisten kokemusten jakamisella. Henkilökohtainen ohjaus ja räätälöidyt ratkaisut tukevat kuntoutujien polkua työelämään ja opintoihin, ja tiivis yhteistyö eri tahojen välillä parantaa palvelun vaikuttavuutta ja tuo säästöjä kunnille.

Kirjoittajat

Petra Leino opiskelee LAB-ammattikorkeakoulussa sosionomi YAMK -tutkintoa integroitujen hyvinvointipalvelujen kehittäjä ja johtaja -koulutuksessa.

Anne Suikkanen toimii LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä lehtorina.

Lähteet

geralt. 2022. Altmann, G. Osallisuus, äänite, monimuotoisuus. Pixabay. Viitattu 6.9.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/osallisuus-%C3%A4%C3%A4nite-monimuotoisuus-7200172/

Hyria. 2024. Työllistymistä edistävä ammatillinen kuntoutus (TEAK). Viitattu 5.9.2024. Saatavissa https://www.hyria.fi/toihin/valmiudet-tyoelamaan/tyollistymista-edistava-ammatillinen-kuntoutus-teak

Kela. 2022. Työllistymistä edistävä ammatillinen kuntoutus (TEAK) Kelan kuntoutuksen palvelukuvaus. Viitattu 6.9.2024. Saatavissa https://www.kela.fi/documents/20124/915177/teak-palvelukuvaus.pdf/eee44cc6-4722-3d05-f32b-24f449623cef?t=1633950868583

Leino, P. 2024.Työkykyä edistävä ammatillinen kuntoutus. Voimaantuminen ja uusi alku matkalla kohti työelämän onnistumisia. Opinnäytetyö (ylempi AMK). LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 5.9.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024090924930

Silvennoinen, H. 2016. Uusi työ, uusi työttömyys. Aikuiskasvatus 4/2016. Viitattu 5.9.2024. Saatavissa https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/88509/47685

Sosiaali- ja terveysministeriö. 2024. Ammatillinen kuntoutus. Viitattu 5.9.2024. Saatavissa https://stm.fi/ammatillinen-kuntoutus