Huhtikuussa 2025 Jyväskylä ja JAMK toimivat kansainvälisen matkailututkimuksen keskuksena, kun 8. International Conference on Tourism Research (ICTR) kokosi yhteen alan tutkijoita ja asiantuntijoita ympäri maailmaa. Kaksipäiväinen tapahtuma toi esiin matkailualan keskeisiä muutostrendejä, joista korostuivat kestävyys, digitaalisuus, kokemuksellisuus ja laadunhallinta asiakaspolun eri vaiheissa.
![[Alt-teksti: arkeologeja suorittamassa kaivauksia pyramideilla.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/05/228_2025_Oivalluksia-ICTR-2025-konferenssista-1024x576.jpg)
Kestävyys ja yhteisöllisyys
Kestävän matkailun rooli yhteiskunnallisen osallisuuden rakentajana nousi toistuvasti esiin konferenssissa. Carvalhon ym. (2025) tutkimus osoitti, miten ekomatkailun hallintamallit voivat toimia yhteisöjen itseohjautuvuuden välineinä. Ruokamatkailua tarkastelleet esityksetkin korostivat paikallisten resurssien vastuullista hyödyntämistä ja yhteisölähtöistä hallintaa.
Oma tutkimuksemme (Heinonen & Murto 2025) liittyi tähän keskusteluun korostamalla tapahtumien asiakaspolkuun liittyviä eettisiä ja käytännöllisiä ulottuvuuksia. Mystery shopping -menetelmämme tavoitteena ei ollut vain mitata, vaan myös tukea tapahtumien jatkuvaa parantamista osallistavan palautteen ja opiskelijayhteistyön avulla. Palautteissa nousivat esiin muun muassa puutteet esteettömyydessä, opastuksessa ja kielivalinnoissa, jotka kaikki ovat suoraan tapahtumien vastuullisuuteen ja saavutettavuuteen liittyviä seikkoja.
Digitaalisuus asiakaskokemuksessa
Digitaalinen transformaatio oli myös vahvasti esillä. Correian (2025) esityksessä käsiteltiin, kuinka tekoäly, virtuaalitodellisuus ja metaversumi voivat laajentaa kulttuurimatkailun elämyksellisyyttä. Samalla Silva ym. (2025) korostivat dataperusteista vaikuttavuutta ja tarinallisuuden merkitystä urbaanissa matkailukontekstissa.
Vaikka tutkimuksemme ei suoranaisesti keskittynyt digitaalisiin työkaluihin, se toi esiin verkkonäkyvyyden ja tiedon saavutettavuuden merkityksen tapahtumien asiakaspolun alkuvaiheessa. Opiskelijoiden tekemät havainnot verkkosivujen selkeydestä, kieliversioiden puutteista tai informaation hajanaisuudesta osoittivat, miten digitaaliset kohtaamispisteet vaikuttavat odotuksiin ja tyytyväisyyteen jo ennen tapahtuman alkua. Näin työ täydensi digitaalisen asiakaskokemuksen keskustelua käytännönläheisestä näkökulmasta.
Elämyksellisyyden kulmakiviä
Elämystalous oli luontaisesti esillä monessa puheenvuorossa. Cuin ym. (2025) analyysi Hanfu-teemaisesta matkailusta osoitti, miten kulttuurinen identiteetti, pukeutuminen ja osallistuminen muodostavat monikerroksisen elämyksen. Elämyksellisyys nähtiin myös välineenä asiakasuskollisuuden vahvistamisessa.
Tutkimuksemme puolestaan nivoutui tähän teemaan arvioimalla, kuinka palvelun laatu, henkilöstön vuorovaikutus, ohjelmasisällöt ja tapahtuma-alueen järjestelyt vaikuttavat asiakkaan kokonaiskokemukseen. Opiskelijat arvioivat asiakaspalvelun pehmeitä ulottuvuuksia, kuten empatiaa ja varmuutta, joilla on suuri merkitys tapahtuman mieleenpainuvuudessa. Samalla tapahtumien tarkastelu asiakaspolun eri vaiheissa ennakko-odotuksista saapumiseen, osallistumiseen ja jälkipalautteeseen heijasteli kokemuksen rakentumista prosessina, ei yksittäisenä hetkenä.
Palautteen kerääminen ja laadun jatkuva kehittäminen
Useat esitykset korostivat asiakaspalautteen keruun merkitystä tapahtumien kehittämisessä. Blanzan (2025) tutkimuksessa korostettiin palautteen avulla saatavan tiedon. Myös mystery shopping osoittautui tehokkaaksi palautemenetelmäksi, jossa opiskelijat toimivat sekä arvioijina että oppijoina. Heidän havaintonsa loivat yksityiskohtaisen kuvan tapahtumien toimivuudesta, mutta myös koulutuksellisesti merkityksellisen oppimisympäristön.
ICTR 2025 -konferenssi osoitti, että matkailututkimus ei ole vain teoreettista tarkastelua, vaan se kytkeytyy vahvasti käytäntöön ja ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin. Kestävyys, digitaalisuus, kulttuuriperintö ja palvelulaatu muodostivat konferenssin keskiön. Tutkimuksemme herätti läsnäolijoissa kiinnostusta, joka saattaa poikia tulevaisuudessa uusia yhteistyökuvioita niin hankkeisiin kuin opetukseenkin.
Kirjoittaja
Johanna Heinonen toimii LAB ammattikorkeakoulussa lehtorina ja TKI-asiantuntijana.
Lähteet
Blanza, M. G. 2025. Longitudinal Dynamics of MSME Growth in Iloilo, Philippines: Assessing the Economic and Social Ripple Effects of Domestic Tourism. Proceedings of the International Conference on Tourism Research, 8(1). Viitattu 23.5.2025. Saatavissa https://papers.academic-conferences.org/index.php/ictr/article/view/3488
Carvalho, J., Nogueira, S. & Pacheco, L. 2025. Assessing an Eco-Destination Management Structure:A Case Study. Proceedings of the International Conference on Tourism Research, 8(1). Viitattu 23.5.2025. Saatavissa https://papers.academic-conferences.org/index.php/ictr/article/view/3408
Correia, P. 2025. From virtual to reality: Enhancing cultural tourism through AI, VR, and the metaverse. Proceedings of the International Conference on Tourism Research, 8(1). Viitattu 23.5.2025. Saatavissa https://papers.academic-conferences.org/index.php/ictr/article/view/3460
Cui, X., Song, Z., & Tang, X. 2025. Embracing History and Cultural Heritage Through the Chinese Hanfu Costume Tourism. Proceedings of the International Conference on Tourism Research, 8(1). Viitattu 23.5.2025. Saatavissa https://papers.academic-conferences.org/index.php/ictr/article/view/3418
Heinonen, J. & Murto, M. 2025. Enhancing event quality through mystery shopping: Integrating theoretical and practical perspectives. Proceedings of the International Conference on Tourism Research, 8(1). Viitattu 23.5.2025. Saatavissa https://papers.academic-conferences.org/index.php/ictr/article/view/3562
JAMK. 2025. International Conference on Tourism Research 2025. Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Viitattu 23.5.2025. Saatavissa https://www.jamk.fi/en/event/international-conference-on-tourism-research-2025
Pixabay. 2024. Pyramids, Egyptian, archaelogists. Pixabay. Viitattu 30.5.2025. Saatavissa https://pixabay.com/illustrations/pyramids-egyptian-archaeologists-8800687/
Silva, C., Castro-Neves, E., Soares, B. & Mokdisse, C. 2025. Digital Marketing of Tourism Destinations: The case of Lisbon. Proceedings of the International Conference on Tourism Research, 8(1). Viitattu 23.5.2025. Saatavissa https://papers.academic-conferences.org/index.php/ictr/article/view/3448