LUT-yliopisto ja LAB-ammattikorkeakoulu ovat toteuttaneet yhdessä Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) Suomi liikkeelle -ohjelman osarahoittamaa Active Campus -hanketta, jossa edistetään LUT-korkeakoulujen liikkumisen kulttuuria ja mahdollisuuksia monin tavoin. Hankkeen yhtenä kärkenä on ollut lisätä liikettä myös opetukseen ja koota materiaaleja, joita opetushenkilöstö voi hyödyntää fyysiseen aktiivisuuteen kannustavien opetustilanteiden suunnittelussa ja toteutuksessa. (Kangas 2025.)
Liikkeen lisäämisellä ja paikallaan olon vähentämisellä on todettu olevan terveydellisten syiden lisäksi myös vaikutusta opiskelukykyyn. Aktiivisten taukojen pitämisellä ja istumisen tauottamisella on havaittu olevan positiivinen yhteys muun muassa keskittymiseen, tarkkaavaisuuteen sekä vireystilaan. (Haverkamp ym. 2020.) Opetuksessa pedagogisilla ratkaisuilla voidaan vaikuttaa vähentävästi istumisen terveyshaittoihin, sekä edistää oppimista ja opiskelukykyä.
Kyselystä arvokasta tietoa kehittämiseen
Keväällä 2025 toteutettiin LUT-korkeakoulujen opetushenkilöstölle suunnattu kysely, jossa kartoitettiin opetushenkilöstön näkemyksiä, kokemuksia ja ideoita opetuksen aktivoinnista. Osana kyselyä tiedusteltiin myös mahdollisia toiveita ja tarpeita tukipalveluihin, jotta fyysisen aktiivisuuden lisääminen opetukseen olisi mahdollista.
Kyselyyn vastasi 71 henkilöä, joista reilu kolmannes työskenteli LUT-yliopistossa ja kaksi kolmannesta LAB-ammattikorkeakoulussa. Vastanneiden työskentelypaikkakunnissa edustus jakaantui melko tasaisesti Lappeenrannan ja Lahden välille. Myös Mikkeli oli edustettuna muutamien vastausten voimin. Koulutusaloista aktiivisimmin vastasivat tekniikka, kielten opinnot sekä sosiaali- ja terveysala. Vastaajista 37 % opettaa pääsääntöisesti lähiopetuksessa kampuksella ja 18 % verkossa. Suurin osa vastanneista tekee opetusta molemmissa muodoissa.
Valtaosa vastaajista ei tällä hetkellä juurikaan aktivoi opetusta fyysisesti ja vain 14 % vastaajista kertoi sisällyttävänsä opetukseen ja sen tauottamiseen myös fyysisiä elementtejä. Käytössä olevia aktivoinnin keinoja ovat muun muassa erilaiset taukojumpat asennon vaihtojen tai pienen liikuskelun myötä, sekä toiminnalliset tehtävät ja liikkuminen luokkatilassa. Vähäisestä aktivoinnista huolimatta vastaajat pitivät kuitenkin tärkeänä sitä, että fyysinen aktiivisuus opetuksen aikana on mahdollista esimerkiksi asennon vaihtamisen ja omatoimisen tai ohjatun istumisen tauottamisen kautta. Opetuksen aktivoimisen tukemiseksi kiinnostavimpina toimina pidettiin valmiita ja helposti käyttöön otettavia tauotuksen materiaaleja ja käytäntöjä, sekä koulutusta ja materiaalia aktivoinnin ja tauotuksen hyödyistä oppimiselle. Avoimissa vastauksissa nousivat esiin myös toiveet ja tarpeet muunneltaviin ja ergonomisiin opetustiloihin, erilaisiin istuinratkaisuihin sekä ulkotilojen kehittämiselle opetukseen sopiviksi.
![[Alt-teksti: Oppilaitoksen läheisyydessä sijaitsevat puiset pitkät portaat, joita voi käyttää myös istumiseen.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/06/270_2025_Opetuksen-fyysinen-aktivointi-vahaista.jpg)
Tuloksista toimeen
Kyselyn tulosten ja toiveiden pohjalta koottiin LUT-korkeakoulujen opetushenkilöstön käyttöön Moodle-alusta, johon on koottu tietoa fyysisen aktiivisuuden vaikutuksista aivoihin ja oppimiseen sekä erilaisia pedagogisia ratkaisuja niin lähi-, kuin verkko-opetukseen. Lisäksi alustalla on saatavilla materiaalipankki, joka sisältää helposti käyttöön otettavia aktivoinnin ja tauottamisen materiaaleja eri muodoissa. Tieto ja materiaalit ovat alustalla sekä suomeksi että englanniksi, ja ne ovat saatavilla kesäkuun 2025 alusta lähtien.
Tietoa Moodle-alustasta sekä muista toimenpiteistä pyritään levittämään aktiivisesti monien eri kanavien kautta, jotta liikkeen lisääminen tulisi askel kerrallaan koko yhteisön yhteiseksi toimintakulttuuriksi. Syyslukukaudella 2025 tullaan myös järjestämään lyhyitä koulutustilaisuuksia, joissa käsitellään liikkumisen vaikutuksia oppimiseen. Opiskelijoille liikkeen ilosanomaa välitetään niin ikään hankkeessa tuotetulla Liikkuen opiskelukykyä -materiaalilla. Yhtenä toimenpiteenä myös kampusympäristöjä on pyritty kehittämään hyvinvointia ja fyysistä aktiivisuutta tukeviksi. Matka kohti liikkuvampaa yhteisöä on alkanut.
Kirjoittaja
Sanna Kangas toimii LAB-ammattikorkeakoulussa fysioterapian lehtorina sekä asiantuntijana Active Campus -hankkeessa.
Lähteet
Haverkamp, B., Wiersma, R., Vertessen, K., van Ewijk, H., Oosterlaan, J. & Hartman, E. 2020. Effects of physical activity interventions on cognitive outcomes and academic performance in adolescents and young adults: A meta-analysis. Journal of Sport Sciences. Viitattu 10.4.2025. Saatavissa https://doi.org/10.1080/02640414.2020.1794763
Henttonen, S. 2025. Lahti-Campus-Pride-Week-05-2025-001. LUT Press Images. LUT-yliopisto. Viitattu 27.5.2025. Saatavissa https://lut.pictures.fi/kuvat/LAB+Press+Images/CAMPUSES/
Kangas, S. 2025. Kohti liikkuvampaa ja oppivampaa yhteisöä. LAB Focus. Viitattu 27.5.2025. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/kohti-liikkuvampaa-ja-oppivampaa-yhteisoa/