Oppimisympäristöstä tukea opiskelupohdintoihin

LAB-ammattikorkeakoulussa kehitetään uudenlaista toimintaa yli 29-vuotiaille, jotka tarvitsevat tukea koulutus- ja urapolkuihin ja pohtivat, voisiko ammattikorkeakoulu olla sopiva vaihtoehto.

Yhtenä kehittämiskokeiluna on koottu Kohti AMK-opintoja oppimisympäristö, jonka tavoitteena on avata korkeakoulumaailmaa ja korkeakouluopintoja sekä madaltaa kynnystä hakeutua opiskelemaan.

Oppimisympäristön sisältö

Oppimisympäristö antaa yleistä tietoa ammattikorkeakoulusta, opintoihin hakeutumisesta sekä opiskelusta ylipäätään. Erilaiset tehtävät auttavat selvittämään vahvuuksia, opiskelutaitoja ja ajankäyttöä opiskelijana. Lisäksi on mahdollisuus tutustua opiskelijatarinoihin ja opiskeluun eri elämäntilanteissa. Oppimisympäristö koostuu seitsemästä osiosta:

  • Mikä AMK eli ammattikorkeakoulu?
  • Monet reitit ammattikorkeakouluun
  • Millaista opiskelu on?
  • Millainen minä olen oppijana?
  • Opiskelijatarinoita
  • Esittelyssä LAB-ammattikorkeakoulu
  • Minäkö ammattikorkeakouluun?

Oppimisympäristö toimii Moodle -verkko-oppimisalustalla, joka on yleisesti opinnoissa käytettävä alusta. Moodleen ja sen käyttöön tutustuminen antaa valmiuksia tuleviin opintoihin.

Kuva 1. Kohti AMK-opintoja -oppimisympäristö koostuu 7 osiosta. Osiot sisältävä tietoa, linkkejä eteenpäin ja erilaisia tehtäviä. (Kuva: Outi Jokinen)

Ammattikorkeakouluopintoja pohtivan tarkistuslista

Monet reitit ammattikorkeakouluun -osioon on koottu asioita, joita on syytä miettiä ennen koulutukseen hakeutumista. Kysymysten kautta saa näkökulmaa esimerkiksi siihen, miten opinnot istuvat omaan elämään, taloudelliseen tilanteeseen ja terveydentilaan:

  • Mitä ja missä haluan opiskella?
    • Mieti, mitkä amk-tutkinnot kiinnostavat sinua ja tutustu niiden sisältöön.
      Katso, mitkä ammattikorkeakoulut tarjoavat sinua kiinnostavia koulutuksia.
  • Mahdollistaako taloudellinen tilanne elämässäni opiskelun?
    • Pohdi, mahdollistaako oma elämäntilanne ja toimeentulo täysipäiväisen opiskelun sekä selvitä, millaista taloudellista tukea opiskeluun on mahdollista saada.
  • Mahtuuko omaan elämääni täysipäiväinen opiskelu?
    • Mieti, sopiiko elämääsi täysipäiväinen opiskelu ja saatko tukea lähipiiriltäsi. Pohdi myös, onko elämässäsi kuormittavia asioita, jotka voivat vaikuttaa opiskeluun?
  • Salliiko oma terveys ja toimintakyky opiskelun?
    • Ajattele terveyttäsi sekä fyysistä ja psyykkistä toimintakykyäsi ennen opintoihin hakeutumista; toisilla aloilla tarvitaan hyvää fyysistä kuntoa.
  • Pystynkö sitoutumaan opintoihin ja aikatauluihin pidemmällä aikavälillä ja mikä motivoi minua opiskelemaan?
    • Tarkastele, pystytkö sitoutumaan opintoihin 3,5–4,5 vuodeksi, jonka ajan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen kestää.
  • Kuinka itseohjautuvasti pystyn opiskelemaan?
    • Pohdi, kuinka itseohjautuva olet sekä löytyykö kykyä työskennellä niin itsenäisesti kuin ryhmässä.

Oppimisympäristöä testataan ja kehitetään vuoden 2024 aikana

Ensimmäiset ryhmät ovat testanneet ja testaavat oppimisympäristöä kevään ja kesän 2024 aikana. Kokemusten ja palautteiden pohjalta ympäristöä kehitetään ja parannellaan. Tavoitteena on, että oppimisympäristöstä kiinnostuneet kohderyhmäläiset saavat tutustua materiaaleihin tuetusti kaksi kertaa lukukaudessa vuoden 2025 loppuun asti.

Kehittämistyö on toteutettu osana MOMENTUM – Moninaistuvat urapolut -hanketta (LAB 2024), jota toteuttavat yhteistyössä LAB-ammattikorkeakoulu, Live-säätiö ja Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu. 

Kirjoittaja

Outi Jokinen toimii TKI-asiantuntijana LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä ja projektipäällikkönä MOMENTUM – Moninaistuvat urapolut -hankkeen osatoteutuksessa.

Lähteet

LAB. 2024. MOMENTUM – Moninaistuvat urapolut. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 10.6.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/momentum