Osaamisen tunnistaminen keskeistä SAILA-hankkeen laillistamisväylässä

SAILA-hankkeen sairaanhoitajan laillistamisväylän opinnot ovat käynnistyneet, ja väylällä aloitti LAB-ammattikorkeakoulussa yhteensä 16 opiskelijaa syksyllä 2024 Lappeenrannan ja Lahden kampuksilla. Opiskelijoiden taustat ovat erilaisia, ja aikaisempia suoritettuja sairaanhoitajatutkintoja on muun muassa Sri Lankasta, Venäjältä ja Nepalista. Kun opiskelijan aikaisempi suoritettu sairaanhoitajatutkinto ei vastaa suomalaisen sairaanhoitajatutkinnon mukaista osaamista, tulee opiskelijan täydentää osaamistaan lisäopintojen kautta.

SAILA-hankkeen opiskelijat ovat jo sairaanhoitajia kotimaassaan ja omaavat vuosien työkokemuksen sairaanhoitajan työstä kotimaastaan. Suurin osa heistä on myös suorittanut Suomessa lähihoitajatutkinnon. EU/ETA-maiden ulkopuolella sairaanhoitajan tutkinnoissa on eroja. Osa on Diploma-tasoisia tutkintoja ja osa on laajempia, Bachelor-tasoisia tutkintoja. Sisältöalueet tutkinnoissa ovat pääosin samoja. Tutkinnot sisältävät hoitotyön perustaitojen lisäksi lääketieteen eri erikoisalojen spesifien sisältöjen opintoja.

Opiskelijat ovat aloittaneet osaamisen täydentämisen hoitotyön substanssi- ja suomen kielen opintojen kautta, mutta keskeisenä toimenpiteenä syksyllä on korostunut henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman eli HOPSin laadinta. Opiskelusuunnitelma määritellään yksilöllisesti jokaiselle opiskelijalle, ja se laaditaan opiskelijan tarpeiden ja tilanteiden mukaisesti. Henkilökohtaista opiskelusuunnitelmaa tehdään myös suomen kielen osalta. Tämä tarjoaa joustavamman laillistamisväylän opiskelijoille, joiden suomen kieli on jo sujuvaa.

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen keskiössä

SAILA-hankkeessa korostuu vahvasti osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Näillä tarkoitetaan menettelyjä, joilla opiskelijan osaaminen arvioidaan ja hyväksytään osaksi hänen opintojaan. Sen avulla vältetään tarpeeton päällekkäinen koulutus. (Opetushallitus 2024.)  Kun osaamisen tunnistamista kehitetään, myös koulutuspanostusten kohdentumista ja vaikuttavuutta parannetaan (Opetus- ja kulttuuriministeriö 2024). Tavoitteena on myös nopeuttaa opintojen etenemistä ja helpottaa näin osaavan työvoiman saatavuutta (Sosiaali- ja terveysministeriö 2024).

Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosessissa opiskelijan aiemmin hankkima osaaminen selvitetään ja arvioidaan eri tilanteissa, eri menetelmin. SAILA-hankkeessa menetelminä hyödynnetään muun muassa näyttöjä, simulaatioita, suullisia tai kirjallisia tenttejä sekä ryhmäkeskusteluita. Osaamisen arviointi tapahtuu arviointikriteereitä hyödyntäen. Opiskelijan tietoja, taitoja ja pätevyyttä verrataan kyseisiin osaamistavoitteisiin. Jos osaaminen ei vastaa osaamistavoitteita tai vastaa vain osittain, voidaan opiskelija ohjata täydentämään osaamistaan. (Opetushallitus 2024.)

Kuva 1. Sairaanhoitajan osaamisen tunnistaminen voi tapahtua eri menetelmin. (Elf-Moondance 2021)

Suomessa sairaanhoitajatutkintoa säätelee kansallisen lainsäädännön ohella EU-direktiivi (2013/55/EU). Sairaanhoitajatutkinnon osaamisvaatimukset on määritelty kansallisesti, direktiivin mukaisesti, yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan osaamisen varmistamiseksi 180 op:n osalta. Osaamisvaatimuksia hyödynnetään ammattikorkeakoulujen opetussuunnitelmatyön perustana. Lisäksi ammattikorkeakouluilla on mahdollisuus hyödyntää sairaanhoitajien valtakunnallista koetta (180 op) opiskelijan osaamisen arvioinnissa (Savonia 2024.)

Oman haasteensa osaamisen tunnistamiseen, tunnustamiseen ja täydentävien opintojen määrittämiseen tuo se, että terveydenhuoltojärjestelmät ovat eri maissa erilaisia ja näin ollen esimerkiksi sairaanhoitajan työhön liittyvät oikeudet ja velvollisuudet vaihtelevat. Sen vuoksi opiskelulle ja yhteiselle reflektoinnille, mitä suomalaisessa terveydenhuollossa sairaanhoitajan työhön sisältyy, on varattava riittävästi aikaa.

Kirjoittaja

Tiia Kangassalo toimii lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa ja SAILA-hankkeissa asiantuntijana.

Lähteet

Elf-Moondance. 2021. Sairaala, klinikka, tohtori. Pixabay. Viitattu 18.9.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/sairaala-klinikka-tohtori-6827347/

Opetushallitus. 2024. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Viitattu 17.9.2024. Saatavissa https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen

Opetus- ja kulttuuriministeriö.2024. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen. Viitattu 17.9.2024. Saatavissa https://okm.fi/osaamisen-tunnistaminen

Savonia. 2024. Yleissairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset ja sisällöt. Viitattu 17.9.2024. Saatavissa https://blogi.savonia.fi/ylesharviointi/2019/01/31/yleissairaanhoitajan-180-op-osaamisvaatimuslauseet-ja-sisallot-julkaistu/

Sosiaali- ja terveysministeriö. 2024. Sosiaali- ja terveysalan kansainvälisen rekrytoinnin laillistamisprosessin ja sitä tukevan koulutuksen asiantuntijaryhmä. Loppuraportti. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2024:10. Helsinki. Viitattu 17.9.2024. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165614/STM_2023_10_r.pdf?sequence=1&isAllowed=y