Suomen Paintball-liitto sai syksyn 2024 maailmanmestaruuskilpailuihin historiallisesti joukkueet kaikkiin viiteen pelattavaan sarjatasoon: miesten, naisten, alle 16-vuotiaiden, alle 19-vuotiaiden sekä yli 40-vuotiaiden sarjaan. Kaikkiaan 38 pelaajan lähettäminen Ranskaan on toki hienoa, mutta kasvanut joukkuemäärä tuo mukanaan myös kasvaneet kustannukset. Onneksi apua saatiin LAB-ammattikorkeakoulun opiskelijoilta.
Kilpapaintball on suurelle yleisölle melko tuntematon laji. Paintball harrastemuotona yhdistetään ehkäpä useammin polttaritouhuksi tai TYHY-aktiviteetiksi kuin kansainväliseksi kilpaurheiluksi. Tämän vuoksi myös taloudellisen tuen hankkiminen joukkueille ja pelaajille on monesti myös haastavaa. Maajoukkueorganisaatio päättikin toteuttaa visuaalisen kampanjan tukijoiden löytämiseksi ja siinä sivussa myös lajin – erityisesti kilpapuolen – tunnettuuden kasvattamiseksi.
Koska kohdeyleisö oli varsin laaja, ei kovin tiukasti kohdennettua materiaalia ollut järkevää tehdä, vaan materiaalien tulisi olla yleistajuisia, helposti levitettäviä, selkeitä ja neutraaleja. Sekä tietysti myös informatiivisia.
LAB-ammattikorkeakoulun Lappeenrannan kampuksen markkinoinnin opiskelijat ottivatkin tehtäväkseen materiaalien suunnittelun. Projektiryhmä löytyi toisen vuosikurssin opiskelijoista koostuvasta Avara Marketing -osuuskunnasta (2024). Lappeenrannan kampuksen markkinoinnin opiskelijat perustavat oman yrityksen opintojensa alkuvaiheessa ja toteuttavat osuuskuntaansa hyödyntäen lukuisia markkinointi- ja yritysprojekteja, kuten esimerkiksi tämänkaltaisia markkinointiprojekteja. (Kokkonen 2021)
Asiakaspersoonaprofilointi avainroolissa
Lajia tarkemmin tuntemattomien opiskelijoiden hyödyntäminen kampanjassa oli erittäin hyödyllistä, sillä he pystyivät samaistumaan kampanjan kohdeyleisöön. Toisin sanoen he pystyivät hyödyntämään itseään niin sanottuina asiakaspersoonina. Asiakaspersoonaprofiloinnilla tarkoitetaan markkinoinnin kontekstissa fiktiivisen asiakkaan tai markkinointiviestinnän kohteen luomista vallitseva tilanne huomioiden. Tälle persoonalle kohdennetut viestit toimivat sitä paremmin mitä paremmin persoona on saatu luotua. (Mikkola 2021) On siis eri asia, jos lajia harrastava viestii toiselle lajia harrastavalle kuin sellaiselle henkilölle, joka ei vielä tunne lajia juurikaan.
Opiskelijat loivat neljän kuvan sarjan siten, että kansikuvaksi oli useampi vaihtoehto riippuen siitä, kenelle viestiä haluttiin kohdentaa ja mitä kanavaa tai alustaa siihen käytettiin. Lisäksi jokainen kuva toimi myös yksittäisenä kuvana, joten esimerkiksi pelkän yhteistyöhinnaston pystyi lähettämään yksittäisenä kuvana vastaanottajalle. Kuvasarjasta saatiin raikas ja informatiivinen, ja se on nähtävillä kokonaisuudessaan muun muassa Suomen Paintball-liiton (2024) verkkosivuilla.
Kampanja oli onnistunut; maajoukkueet saivatkin useita tukijoita syksyn kilpailuihin. Uskallan suositella opiskelijoiden hyödyntämistä tämäntyyppisissä kampanjoissa lämpimästi muillekin.
Kirjoittaja
Sampo Kokkonen työskentelee markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa. Hän toimii paintballin naisten maajoukkueen päävalmentajana ja osallistuu myös pelaajana Ranskan turnaukseen yli 40-vuotiaiden maajoukkueessa. Paintballista hänellä on 30-vuotinen kokemus.
Lähteet
Avara Marketing. 2024. Viitattu 22.8.2024. Saatavissa https://www.avaramarketing.fi/
Kokkonen, S. 2021. Osuuskuntatoimintaa hyödyntävässä tiimioppimisessa toteutuu aito työelämäyhteys. LAB Focus. Viitattu 20.8.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/osuuskuntatoimintaa-hyodyntavassa-tiimioppimisessa-toteutuu-aito-tyoelamayhteys/
Mikkola, S. 2021. Asiakaspersoona, yrityksen paras mielikuvitusystävä. Viitattu 22.8.2024. Saatavissa https://bstr.fi/blogi/asiakaspersoona/
Suomen Paintball-liitto Ry. 2024. Maajoukkue. Viitattu 20.8.2024. Saatavissa https://spbl.fi/Maajoukkue/