Pyöräetu on herättänyt suomalaisissa viime vuosina paljon kiinnostusta ja Vapaus Bikes Finland oy:n “Työsuhdepyöräily Suomessa 2024” -raportin mukaan työsuhdepyöriä liikkuu Suomen teillä todennäköisesti jo enemmän kuin työsuhdeautoja. (Vapaus Bikes Finland 2024) Työmatkaliikkumisen murrosta edistää Lahdessa LAB-ammattikorkeakoulun Systemic change towards sustainable commuting in Lahti – Sycla -hanke, joka on kartoittanut työssäkäyvien lahtelaisten liikkumismuotoja ja kannustanut työnantajia tukemaan muun muassa pyöräilyä.
Talvinen sää vähentää kuitenkin edelleen pyöräilyintoa. Ympäri vuoden töihin pyöräilee noin 57 % Vapaus Bikes Finland oy:n kyselyyn vastanneista työsuhdepyörien käyttäjistä. Suurin osa heistäkin kuitenkin arvioi, että talvikaudella pyöräilykilometrejä kertyy vähemmän kuin sulan maan aikana (Vapaus Bikes Finland 2024).
Pyöräliiton mukaan erityisesti sähköpyörät ovat houkutelleet yhä useampia jatkamaan pyöräilykautta läpi talven. Vuonna 2023 Pyöräliiton kyselyssä ilmeni, että sähköpyörän hankkineista 40 prosenttia oli lisännyt pyöräilyä talvisaikaan (Pyöräliitto 2023).
Kesäpyöräilijästä talvipyöräilijäksi
Etelä-Suomen vaihtelevassa talvisäässä pyöräilijän harmina ovat loskaiset kevyen liikenteen väylät, jotka jäätyvät yön aikana jäisiksi töyssyiksi ja uriksi. Talvipyöräilyyn täytyykin varata reilusti enemmän aikaa kuin saman reitin ajamiseen sulan maan aikana, mutta toisaalta kovaksi pakkautunut lumi voi olla erinomainen pyöräilyalusta ja jopa tasoittaa töyssyjä.
Pyöräteiden talvikunnossapito on olennaisen tärkeää työmatkapyöräilijälle. Talvipyöräilyn pääkaupungiksi kutsuttu Oulun kaupunki on jakanut pyöräväylien talvikunnossapidon kolmeen luokkaan. Niistä laadukkaimpaan Super-luokkaan kuuluu 165 km pyöräteitä, jotka pidetään helposti pyöräiltävässä kunnossa ympäri vuorokauden. (Oulun kaupunki 2025)
Hyvin hoidetuilla väylillä talvipyöräilyä voi kokeilla matalalla kynnyksellä ilman sen kummempia erikoisvarusteita. Reippaalle kävelylenkille sopivassa lämpimässä asussa voi useimmiten myös mainiosti pyöräillä, kunhan leveät lahkeet eivät pääse sotkeutumaan pyörän ketjuihin.
Jos talvipyöräilyä innostuu harrastamaan päivittäin ja matkat alkavat pidentyä erityisesti kylmällä säällä pyöräilyyn suunnitellut käsineet ja housut voivat lisätä ajomukavuutta. Toki saatavilla on monenlaisia takkeja, kypäränaluspipoja ja erityisiä talvipyöräilykenkiä, mutta lyhyillä matkoilla kaupungissa ajettaessa ei ole tarpeellista tehdä heti alkajaiseksi valtavia investointeja. Tieliikennelaki edellyttää, että hämärällä ja pimeässä pyöräiltäessä pyörässä on valkoinen etuvalo ja punainen takavalo (Liikenneturva 2020). Riittävän tehokas valo varmistaa, että myös muut tienkäyttäjät näkevät pyöräilijän, vaikka pyöräilijä ei valaistuilla pyöräteillä liikkuessaan itse kokisi tarvitsevansa valoa.
Turvallisia kilometrejä talvirenkailla
Jäisellä kelillä nastarenkaat helpottavat olennaisesti pyörän hallintaa. Nastarenkaan voi asentaa oman maun mukaan pelkkään pyörän eturenkaaseen tai sekä eteen että taakse. (Helsingin seudun pyöräilijät 2024) Yleensä suositellaan, että renkaissa olisi vähintään 200 nastaa riittävän pidon saavuttamiseksi, mutta sopiva nastamäärä riippuu luonnollisesti ajo-olosuhteista.
Sycla-hanke järjesti marraskuussa 2024 LAB-ammattikorkeakoulun Mukkulan kampuksella Lahdessa talvipyöräilytempauksen, jonka osallistujilla oli mahdollisuus vaihdattaa pyörään nastarenkaat ja teettää pyörälle edullinen pikahuolto kätevästi työpäivän aikana (LAB 2024). Erilaiset pyöräilytapahtumat voivat olla työnantajalle erinomainen tapa kannustaa pyöräilijöitä jatkamaan kautta myös talven yli ja muistuttaa koko henkilöstöä pyöräedusta. Liikunnalla on tutkitusti positiivinen vaikutus fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin (UKK-instituutti 2024). Talvipyöräilijä saa kaupan päälle työpaikalla hurjapään maineen – vaikka kauniina talvipäivänä pyöräily ei välttämättä ole sen hurjempaa kuin kesälläkään!
Kirjoittaja
Kaisa Leka on graafinen suunnittelija ja sarjakuvataiteilija, joka työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana Systemic change towards sustainable commuting in Lahti – Sycla -hankkeessa. Hanke on osa 100 climate-neutral and smart cities by 2030 -EU-missiota.
Lähteet
Helsingin seudun pyöräilijät. 2024. Vinkit talvella pyöräilyyn. Viitattu 15.1.2025. Saatavissa https://hepo.fi/2024/12/02/vinkit-talvella-pyorailyyn/
LAB. 2024. Systemic change towards sustainable commuting in Lahti – Sycla. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 15.1.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/sycla
Liikenneturva. 2020. Laita pyörän valot kuntoon – muista myös takavalo. Viitattu 15.1.2025. Saatavissa https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/laita-pyoran-valot-kuntoon-muista-myos-takavalo/#ad38c188
Oulun kaupunki. 2025. Pyöräily. Viitattu 15.1.2025. Saatavissa https://www.ouka.fi/pyoraily
Pyöräliitto. 2023. Polkupyöräetu on vähentänyt autoilua. Viitattu 15.1.2025. Saatavissa https://pyoraliitto.fi/tiedote/polkupyoraetu-on-vahentanyt-autoilua/
UKK-instituutti. 2024. Liikkumisen vaikutukset. Viitattu 15.1.2025. Saatavissa https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-vaikutukset/
Vapaus Bikes Finland oy. 2024. Työsuhdepyöräily Suomessa 2024. Viitattu 15.1.2025. Saatavissa https://www.vapaus.io/tyosuhdepyoraily-suomessa-tutkimus