Talvipyöräilyn matkailullisen potentiaalin hyödyntäminen vaatii työtä

Luontoympäristössä tapahtuva lähimatkailu kääntyi Covid-19-pandemian myötä vahvaan kasvuun, ja käyntimäärät maamme kansallispuistoissa ovat edelleen selkeästi suuremmat kuin ennen pandemiaa (Metsähallitus 2023). Kasvu on paljolti aiheutunut nimenomaan uusien kävijöiden ja intressiryhmien hakeutumisesta luontoon. Eräs korona-ajan trendilajeista on ollut talvipyöräily, jonka voimakas kehitys näkyy tällä hetkellä vahvimmin pohjoisen matkailukeskuksissa, kuten Ylläksellä (Torikka 2021).

Pohjois-Suomen paksut hanget ovat eksotiikkaa, joka puree Ylläksellä erityisesti Keski- ja Etelä-Euroopasta saapuviin matkailijoihin (Visitory.io 2023). Ympärivuotisuus on kuitenkin noussut pyörämatkailun tavoitteeksi yhä selvemmin myös Etelä-Suomessa, jossa on monin paikoin panostettu vahvasti reittien kehittämiseen myös talvista pyöräilyä varten. Päijät-Hämeessä Lahti, Hollola, Asikkala ja Vierumäki ovat pitäneet huolta siitä, että myös meiltä löytyy hienoja kohteita talvipyöräilyyn (Lahden kaupunki 2023, Hollolan kunta 2023, Asikkalan kunta 2023, Vierumäki 2023).

[Alt-teksti: luminen metsä, jonka keskellä maastopyöräilevä hahmo. Etualan puunrunkoon on kiinnitetty pyöräväylää osoittava pieni kyltti.]
Kuva 1. Salpausselkä Trails -reitistö on suunniteltu monikäyttöön. Selkeästi merkityt reitit soveltuvat hyvin myös polkijoille, jotka eivät tunne maastoa. (Kuva: Juha-Pekka Huotari, Lahden kaupunki)

Haasteena olosuhteiden vaikea ennakoitavuus

Toisin kuin esimerkiksi Ylläksellä, jossa joulu‒maaliskuun olosuhteet ovat yleisesti erittäin talviset, ovat olosuhteet meillä Päijät-Hämeessä melko epävakaat ja vaikeasti ennakoitavat (Ilmatieteen laitos 2023). Tänäkin talvena Päijät-Hämeen pyörämatkailutoimijat ovat joutuneet tuskailemaan sekä erittäin jäisten että aivan liian pehmeiden reittipohjien kanssa. Epävakaissa olosuhteissa pyöräilijän ja fillarin varustelu nousee tärkeään asemaan, eikä hankaliin oloihin kannata ohjata ainakaan aloittelevia pyöräilijöitä ilman nastarengastusta ja kunnon ulkoiluvarustusta. Turvallisuuden ohella myös varusteiden toimintavarmuus on tärkeää; loskan tukkimat lokasuojat tai sateen läpikastelemat ajovaatteet ovat epämukavuustekijä, joka saattaa nopeasti muuttaa elämyksellisen pyöräretken tuskalliseksi kokemukseksi.

Tuotteistaminen ja palvelut lisäävät vetovoimaa

Vaikka talvikauden pyörämatkailu onkin Päijät-Hämeessä vielä pienessä mittakaavassa, on siinä paljon potentiaalia. Pelkät maastoon merkityt reitit eivät kuitenkaan riitä, vaan niiden ympärille tarvitaan asiakasystävällisiä palveluja.

[Alt-teksti: aurinkoinen talvipäivä, korkeita lumisia puita ja puiden keskellä taukotalo sekä useita maastopyöriä ja ihmisiä.]
Kuva 2. Ylläksen talvipyöräilyreiteillä talvi 2022–2023 on ollut erittäin vilkas, ja kansainvälisiä matkailijoita on näkynyt paljon. (Kuva: Päivi Tommola)

Talvella eteneminen maastossa on pyörällä usein hitaampaa kuin kesällä, mikä lisää taukopaikkojen tarvetta. Lisäksi mahdollisuus pyörän pesuun tai saunomiseen retken jälkeen parantavat olennaisesti retken mukavuutta. Koska kynnys lähteä pyöräilemään talviseen metsään on erityisesti aloittelevilla pyöräilijöillä korkea, on reittimerkintöjen ja kunnossapidon oltava ajan tasalla. Myös tuotteistamiseen kannattaa kiinnittää talvireiteillä erityistä huomiota, koska talvisessa maisemassa vetovoimatekijät ovat usein hyvin erilaisia kuin lumettomaan aikaan.

Kirjoittaja

Päivi Tommola toimii projektipäällikkönä LAB-ammattikorkeakoulun ja PHLU: n yhteisessä Pyörämatkailijan Päijät-Häme -hankkeessa (LAB 2023). Eräs hankkeen painopisteistä on ollut pyöräily-ystävällisten tuotteiden ja palvelujen kehittäminen.

Lähteet

Asikkalan kunta. 2023. Aurinkovuoren monitoimireitit. Viitattu 30.01.2023. Saatavissa https://asikkala.fi/matkailu-ja-tapahtumat/aktiviteetit-ja-retket/

Hollolan kunta. 2023. Maastoliikuntapolut. Viitattu 30.01.2023. Saatavissa https://www.hollola.fi/maastoliikuntapolut

Ilmatieteen laitos. 2023. Tilastoja vuodesta 1961. Viitattu 30.01.2023. Saatavissa https://www.ilmatieteenlaitos.fi/tilastoja-vuodesta-1961

LAB. 2023. Pyörämatkailijan Päijät-Häme. Hanke. Viitattu 30.01.2023. Saatavissa https://www.lab.fi/fi/projekti/pyoramatkailijan-paijat-hame

Lahden kaupunki. 2023. Maastoliikuntapolut. Viitattu 30.01.2023. Saatavissa https://www.lahti.fi/vapaa-aika/luonto-ja-aktiviteetit/maastoliikuntapolut/

Metsähallitus. 2023. Metsähallituksen kansallispuistojen käyntimäärät. Viitattu 30.01.2023. Saatavissa https://www.metsa.fi/vapaa-aika-luonnossa/kayntimaarat/kayntimaarien-kehitys/

Torikka, R. 2021. Tältä näyttää talvipyöräilijän paratiisi Ylläksellä ‒ pyörämatkailussa on nostetta ja siksi siihen satsataan lähes kaikissa tunturikeskuksissa. Yle. Viitattu 30.01.2023. Saatavissa https://yle.fi/a/3-11865649

Vierumäki. 2023. Talvipyöräilyreitistö. Viitattu 30.01.2023. Saatavissa https://vierumaki.fi/talvipyorailyreitti

Visitory.io. 2023. Ylläs-Kolari. Majoitustilastot ja matkailutilastot. Viitattu 30.01.2023. Saatavissa https://visitory.io/fi/kolari/