Tekoäly matkailun ja alueorganisaatioiden apuna

Matkailualalla ja alueorganisaatioilla on viime vuosikymmeninä ollut edessään suuria haasteita ja mahdollisuuksia digitalisaation myötä. Tekoäly, erityisesti generatiivinen tekoäly (GAI), on noussut yhdeksi merkittävimmistä teknologisista innovaatioista, joka voi mullistaa matkailualan toiminnan ja parantaa alueorganisaatioiden tehokkuutta.

Generatiivinen tekoäly GAI, kuten ChatGPT, voi tuottaa tekstiä, kuvia, videoita ja muita sisältöjä käyttäjän antamien ohjeiden perusteella. Tämä teknologia tarjoaa matkailualalle monia mahdollisuuksia luoden esimerkiksi houkuttelevia mainoskampanjoita ja personoituja matkasuosituksia (Alyasiri ym. 2024) sekä parantamalla asiakaspalvelua chattibottien avulla (Khan & Azam 2023).

GAI voi myös tukea matkailuyrityksiä strategisessa päätöksenteossa ja tiedonhallinnassa. Jusman ym. (2023) ovat todenneet, että GAI voi tehostaa liiketoiminnan päätöksentekoprosesseja ja lisätä strategioiden läpinäkyvyyttä. Tämä auttaa yrityksiä reagoimaan nopeasti markkinamuutoksiin ja parantamaan kokonaistuottavuutta.

Kuva 1. Tekoäly voi luoda personoituja matkasuosituksia ja mainoskampanjoita. (geralt 2019)

Vaikka generatiivisella tekoälyllä on paljon potentiaalia, sen käyttöönotossa on haasteita ja rajoituksia. Tekoälytuotosten luotettavuus ja tietosuoja ovat keskeisiä huolenaiheita, ja ihmisten tuleekin tarkistaa tekoälyn tuottamat tulokset ennen liiketoimintapäätöksiä (Gozalo-Brizuela & Garrido-Merchán 2023). Lisäksi tekoälyn eettiset kysymykset, kuten ennakkoluulot ja työpaikkojen menetys, ovat tärkeitä.

Alueorganisaatioiden rooli ja haasteet

Alueorganisaatiot, kuten GoSaimaa tai Visit Lahti Region, ovat keskeisessä asemassa matkailukohteiden kehittämisessä ja hallinnassa. Nämä vastaavat kohteiden markkinoinnista, suunnittelusta ja kehittämisestä, mikä vaatii jatkuvaa sopeutumista uusiin teknologioihin ja liiketoimintaympäristöihin (Morrison 2019).

GAI voi tarjota alueorganisaatioille uusia työkaluja ja mahdollisuuksia kohteiden hallintaan. Sen avulla voidaan esimerkiksi analysoida suuria määriä tietoa ja tuottaa hyödyllistä tietoa matkailijoiden mieltymyksistä ja käyttäytymisestä. Tämä voi auttaa alueorganisaatiota suunnittelemaan tehokkaampia markkinointikampanjoita ja parantamaan matkailukokemuksia (Dogru ym. 2023).

GAI-tulevaisuus matkailualalla

Tulevaisuudessa GAIn odotetaan kehittyvän edelleen ja tarjoavan entistä enemmän mahdollisuuksia matkailualalle. Teknologian kehittyessä matkailutoimijat voivat hyödyntää GAIta laajemmin ja monipuolisemmin, esimerkiksi personoimalla matkailukokemuksia, optimoimalla hinnoittelua ja tehostamalla resurssien hallintaa (Toivonen 2023).

GAIn käyttöönotto edellyttää kuitenkin jatkuvaa oppimista ja sopeutumista. Organisaatioiden on tärkeää pysyä ajan tasalla teknologian kehityksestä ja investoida tarvittaviin resursseihin ja koulutukseen. Näin ne voivat maksimoida GAIn hyödyt ja minimoida siihen liittyvät riskit.

Kirjoittaja

Johanna Heinonen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa lehtorina. Erityisesti matkailun kehittäminen, digitaalinen viestintä ja asiakaskokemus ovat hänen sydäntään lähellä, mutta hän on myös kiinnostunut johtamisesta, ihmisten motivoinnista ja sitouttamisesta sekä verkkokoulutuksen haasteista ja mahdollisuuksista.

Lähteet

Alyasiri, O., Selvaraj, K., Younis, H., ym. 2024. A Survey on the Potential of Artificial Intelligence Tools in Tourism Information Services. Babylonian Journal of Artificial Intelligence. 1. 1-8. Viitattu 21.5.2024. Saatavissa https://doi.org/10.58496/BJAI/2024/001

Dogru, T., Line, N., Mody, M., Hanks, L., Abbott, J., Acikgoz, F., Assaf, A., Bakir, S., Berbekova, A., Bilgihan, A., Dalton, A., Erkmen, E., Geronasso, M., Gomez, D., Graves, S., Iskender, A., Ivanov, S., Kizildag, M., Lee, M., … Zhang, T. 2023. Generative Artificial Intelligence in the Hospitality and Tourism Industry: Developing a Framework for Future Research. Journal of Hospitality & Tourism Research. Washington, D.C. Viitattu 21.5.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1177/10963480231188663

geralt. 2019. Altmann, G. Tietoverkko, tekoäly, aivot, ajatella. Pixabay. Viitattu 21.5.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/tietoverkko-teko%C3%A4ly-aivot-ajatella-4062449/

Gozalo-Brizuela, R., & Garrido-Merchan, E. C. 2023. ChatGPT is not all you need. A State of the Art Review of large Generative AI models. Viitattu 21.5.2024. Saatavissa https://doi.org/10.48550/arxiv.2301.04655

Jusman, I. A., Almaududi Ausat, A. M., & Sumarna, A. 2023. Application of ChatGPT in Business Management and Strategic Decision Making. Jurnal Minfo Polgan. 12(2). 1688–1697. Viitattu 21.5.2024. Saatavissa https://doi.org/10.33395/jmp.v12i2.12956

Khan,  F. M. & Azam, M. K. 2023. Chatbots in hospitality and tourism: a bibliometric synthesis of evidence. Journal of the Academy of Business and Emerging Markets. 3(2). 29–40. Viitattu 21.5.2024. Saatavissa  https://doi.org/10.5281/zenodo.10183134

Morrison, A. M. 2019. Marketing and managing tourism destinations (Second edition.). Routledge.

Toivonen, T. 2023. Tekoäly mullistaa myös matkailua -webinaari. Visit Finland. Viitattu 21.5.2024. Saatavissa  https://www.visitfinland.fi/4a5505/contentassets/d0507ecc98074d32b18c17608b08ebe9/tekoalyn-perusteita-ja-mahdollisuuksia_toivonen.pdf