Tekoäly ei korvaa asiantuntijatyötä tai yrittäjän omaa osaamista, mutta se helpottaa suunnittelua, vähentää tyhjän sivun ongelmaa ja auttaa pitämään kehittämisen mukana arjessa. Tekoälystä tehokkuutta ja asiakkuuksia -valmennuksen tavoitteena oli kehittää yritysten osaamista generatiivisen tekoälyn hyödyntämisessä erityisesti markkinoinnissa, asiakaspalvelussa, myynnissä, viestinnässä, sisäisessä toimistotyössä ja TKI-toiminnan kehittämisessä (LAB 2025).
Kotitarkastukset Oy:n yrittäjä Satu Lindgren yhdistää työssään kuntotarkastukset, raportoinnin ja asiakastyön. Kiireisessä arjessa markkinoinnin ja liiketoiminnan suunnitelmallinen kehittäminen voi jäädä helposti muiden tehtävien varjoon. Tekoälystä tehokkuutta ja asiakkuuksia -hankkeen valmennuksessa Lindgren päätti pysähtyä hetkeksi aiheen äärelle ja rakentaa selkeän suunnan tuleville kuukausille.
Valmennukseen osallistumisen tavoitteena oli löytää käytännöllinen tapa hyödyntää generatiivista tekoälyä niin, että se tukee sekä yrityksen markkinointia että liiketoiminnan kehittämistä. Lopputuloksena syntyi markkinointi- ja toimenpidesuunnitelma, jota Lindgren vie nyt käytäntöön pala kerrallaan.
Teemat ja tavoitteet tehtäviksi
Kotitarkastukset Oy tarjoaa asuntokaupan kuntotarkastuksia ja muita rakennusalan asiantuntijapalveluja Etelä-Suomen alueella. Yrityksen perustaja Satu Lindgren on rakennusinsinööri ja kuntotarkastaja, joka huolehtii tarkastuksen lisäksi myös myynnistä, markkinoinnista ja palveluiden kehittämisestä.
Lindgren halusi hyödyntää tekoälyä oman asiantuntijuuden tukena. Tavoitteena oli jäsentää, mitä kaikkea yrityksessä pitäisi kehittää ja missä järjestyksessä asioita on mielekästä viedä eteenpäin. Hän laatikin tekoälyn avulla markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen rungon. Tekoälytyökalu auttoi ideoimaan teemoja, jäsentämään tavoitteita ja muokkaamaan ne konkreettisiksi tehtäviksi. Suunnitelman pohjalta syntyi valmennuksen aikana jo useita asiantuntijatekstejä ja verkkosivujen kehittämistoimia. Lisäksi Lindgren julkaisi moniosaisen kuntotarkastusoppaan, joka tukee asiakkaiden ostopäätöstä.
Valmennuksen aikana syntyi myös muuta sisältöä, jonka avulla yritys voi viestiä asiantuntijuudestaan eri kanavissa. Tekoälyä hyödyntäen Lindgren luonnosteli esitysmateriaaleja koulutustilaisuuksiin sekä pohjia uutiskirjeisiin ja muuhun asiakasviestintään. Näiden avulla markkinointia ja asiakastyötä voidaan hoitaa jatkossa suunnitelmallisemmin.
![[Alt-teksti: henkilö tutkimassa betonilattialla olevaa lattiakaivoa ja sen ympäristöä.]](https://blogit.lab.fi/labfocus/wp-content/uploads/sites/8/2025/12/479_2025_Tekoalyavusteinen-suunnittelu-selkeytti-kotitarkastusyrittajan-tyota-1024x606.jpg)
Markkinointia ja kehittämistä tekoälyn avulla
Valmennuksessa Lindgren on käyttänyt tekoälytyökaluja apuna monenlaisessa sisällöntuotannossa. Erilaiset tekstit, oppaat, esitykset ja uutiskirjeet pohjautuvat asiantuntijatietoon, mutta ne on muotoiltu eri kanaviin sopiviksi. Tekoäly tukee ideointia, otsikoiden ja runkojen luonnostelua sekä tekstien tiivistämistä.
Yrittäjä kehitti myös liiketoimintaansa tekoälyavusteisesti esimerkiksi ideoimalla uusia palveluita ja koulutuksia. Toimistorutiineissa tekoälyä on hyödynnetty raporttipohjien parantamisessa, sähköposteihin vastaamisen sujuvoittamisessa ja erilaisten ohjeiden jäsentämisessä.
Osana kehittämistä Lindgren on listannut myös tilastoihin, asiakasanalyysiin ja hinnoitteluun liittyviä tehtäviä, joiden avulla hän voi tarkentaa liiketoiminnan suuntaa. Kun suunnitelma lisäksi on näkyvillä, kehittämistä on helpompi jatkaa kiireisenkin arjen keskellä (Lindgren 2025).
Kotitarkastukset Oy:n esimerkki näyttää, että pienikin yritys voi hyötyä merkittävästi siitä, että markkinointi ja liiketoiminnan kehittäminen tehdään suunnitelmallisesti. Kun tehtävät on jäsennelty ja oikeat työkalut ovat käytössä, yksinyrittäjän on helpompi jatkaa kehittämistä arjen muiden töiden rinnalla.
Kirjoittaja
Ninni Andelin toimii LAB-ammattikorkeakoulun Tekoälystä tehokkuutta ja asiakkuuksia -hankkeessa projektipäällikkönä ja TKI-asiantuntijana.

Lähteet
LAB. 2025. Tekoälystä tehokkuutta ja asiakkuuksia. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 20.11.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/tekoalysta-tehokkuutta-ja-asiakkuuksia
Lindgren, S. 2025. Kotitarkastukset Oy:n toimitusjohtaja. Sähköpostihaastattelu. 20.11.2025.