Tietoa työhyvinvoinnista sovelluksen avulla

Työnhyvinvointi on laaja-alainen kokonaisuus, joka sisältää monia asioita, kuten työn mielekkyyden, työyhteisön luottamuksen, ergonomian ja työturvallisuuden. Erilaisilla teknologioilla voidaan seurata työntekijöiden työhyvinvointia ja työtyytyväisyyttä.

Työhyvinvointia ja työssä viihtymistä selvitetään usein muutaman kerran vuodessa tehtävien henkilöstökyselyiden avulla. Jatkuvasti muuttuva ja kehittyvä työelämä voi kuitenkin aiheuttaa haasteita pysyä henkilöstön työkyvyn ja työhyvinvoinnin pulssilla. (Soutukorva & Irjala 2023.) Henkilöstön työssä jaksamisen tilaa on tärkeää seurata, jotta työkykyä on mahdollista tukea riittävän varhaisessa vaiheessa (Rauramo 2022).  Perinteisten toimintatapojen lisäksi tarvitaan uusia keinoja kuulla reaaliaikaisesti henkilöstön tuntemuksia ja ideoita niin työhön yleisesti kuin työhyvinvointiin liittyen (Soutukorva & Irjala 2023).

Työn Syke -hankkeessa (LAB 2024) mukana ollut Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy (2024) etsi kokeiltavaksi helppokäyttöistä sovellusta, jolla on mahdollista seurata ajantasaisesti työtyytyväisyyttä ja työssä jaksamista sekä selvittää kuormituspiikkejä. Teknologiakokeilun toivottiin tarjoavan tietoa siitä, miten työssä viihtymistä voidaan lisätä ja kuinka henkilöstön sairauspoissaoloja ja stressiä aiheuttavaa työtä voidaan vähentää.

Kuva 1. Työhyvinvointia olisi hyvä mitata usein. (Tumisu 2017)

Kokeilu lisäsi valmiutta hyvinvointiteknologian käyttöön

Etelä-Karjalan jätehuolto Oy (2024) valitsi teknologiakokeiluun Taplausen (2023) Fiilispulssin, joka auttaa yrityksiä mittaamaan ja kehittämään työntekijäkokemusta. Fiilispulssi tuo esiin johdon ja henkilöstön näkökulmat niin onnistumisista kuin kehittämiskohteista. Se pyrkii vastaamaan ongelmaan, jossa henkilöstö kokee, ettei heitä kuulla riittävästi. Palautteen antaminen voi olla vaikeaa ja asiat saattavat jäädä kahvipöytäkeskusteluiden tasolle. Hankalia asioita voi olla helpompi tuoda esiin nimettömästi kuin kasvotusten. Fiilispulssi mahdollistaa anonyymin kommunikaation reaaliaikaisesti. (Taplause 2023.)

Teknologiakokeilun lopussa tehty kysely Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy:n (2024) johdolle ja henkilöstölle osoitti, että niin johdon kuin henkilöstön valmius hyvinvointiteknologian käyttöön työhyvinvoinnin tukemiseksi lisääntyi teknologiakokeilun myötä. Lisäksi johdon työhyvinvointitarpeiden tunnistaminen ja hyvinvointiteknologioiden tuntemus paranivat. Teknologiakokeilu tarjosi myös tietoa työhyvinvoinnin kehittämiseksi ja opetti räätälöimään sovelluksessa esitettäviä työhyvinvointikysymyksiä. Työn Syke -hankkeen (LAB 2024) teknologiakokeilu toimii rohkaisevana esimerkkinä muille yrityksille, jotka harkitsevat hyvinvointiteknologian käyttöönottoa työhyvinvoinnin edistämiseksi.

Kirjoittajat

Noora Galla on LAB-ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopiskelija, joka suorittaa harjoittelua Työn Syke -hankkeessa.

Sari Soutukorva (TtM, AmO, ft, väitöskirjatutkija) työskentelee LABin hyvinvointiyksikön lehtorina ja toimii Työn Syke -hankkeessa asiantuntijana. Hän on kiinnostunut tutkimaan ja kehittämään työelämää ja työhyvinvointia.

Lähteet

Etelä-Karjalan Jätehuolto Oy. 2024. Etelä-Karjalan Jätehuolto – liittymäsi kiertotalouteen. Viitattu 5.11.2024. Saatavissa https://ekjh.fi/

LAB. 2024. Työn Syke. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 5.11.2024. Saatavissa www.lab.fi/tyon-syke

Rauramo, P. 2022. Työkyvyn hallinta, seuranta ja varhainen tuki. Työturvallisuuskeskus. 6. uudistettu painos. Viitattu 5.11.2024. Saatavissa https://ttk.fi/wp-content/uploads/2022/09/Tyokyvyn-hallinta-seuranta-ja-varhainen-tuki.pdf  

Soutukorva, S. & Irjala, J. 2023. Uusia toimintatapoja tarvitaan työhyvinvoinnin, osaamisen ja työurien tukemiseksi. LAB Pro. Viitattu 3.11.2024. Saatavissa https://www.labopen.fi/lab-pro/uusia-toimintatapoja-tarvitaan-tyohyvinvoinnin-osaamisen-ja-tyourien-tukemiseksi/

Taplause. 2023. Työntekijäkokemus. Viitattu 5.11.2024. Saatavissa https://www.taplause.fi/fiilispulssi-tyontekijakokemus

Tumisu. 2017. Feedback, opinion, customer. Pixabay. Viitattu 5.11.2024. Saatavissa https://pixabay.com/illustrations/feedback-opinion-customer-1977986/