Vahvista liiketoimintaasi dataperusteisella ekosysteemiajattelulla

Digitalisaatio tarjoaa yrityksille uusia tapoja erottautua datan avulla, mutta asettaa myös siihen liittyviä haasteita. Digitaaliset prosessit ja data ovat yhä kiinteämpi osa yritysten arkea, ja niiden avulla rakennetaan ratkaisuja kilpailukyvyn ylläpitämiseksi myös kumppaniverkostoissa.

Vastuullinen dataperusteinen arvonluonti

Dataa jaetaan niin liiketoiminta- kuin asiakaslähtöisesti: yritykset tarjoavat sidosryhmilleen dataperusteista lisäarvoa kuten parempia ja henkilökohtaisempia asiakaskokemuksia ja vastaavasti odottavat sidosryhmien datan tukevan oman liiketoimintansa kehittämistä (Aarikka-Stenroos ym. 2020). Asiakaslähtöinen datan hyödyntäminen mielletään usein kuluttajapuolen ilmiöksi, mutta yhtä tärkeää on tarkastella omia liiketoimintakumppaneita: kumppaniverkosto voi olla merkittävä voimavara yrityksen toiminnan jatkuvuudelle ja markkina-aseman vahvistamiselle.

Datan hyödyntämiseen ja arvon luontiin pyritään yhä vastuullisemmin, jolloin sekä yrityksen että sen sidosryhmien oikeuksien suojeleminen korostuu. Etenkin Euroopan alueella tunnistetaan dataan liittyvät eettiset kysymykset, jolloin reilun datatalouden kehittyminen nähdään merkityksellisenä (Ahmad ym. 2023; Fedy ym. 2024).

Kuva 1.  Yhteistyön rattaat. (Mohamed_hassan 2020)

Reilun datatalouden kumppaniverkosto eli ekosysteemi

Samalla tavalla kuin yritysten on tunnettava asiakkaansa, niiden tulisi tuntea myös omat kumppaninsa (Aarikka-Stenroos ym. 2020; Fedy ym. 2024). Kumppanin tarpeiden ja kyvykkyyksien tunteminen auttaa yritystä ymmärtämään kumppanisuhteen mahdollisuuksia ja heikkouksia. Koska kumppanit voivat olla keskenään hyvin erilaisia, yhteistyötä ei kannata rakentaa yhden arvotekijän varaan.

Reilun datatalouden kumppaniverkosto eli ekosysteemi muodostuu liiketoiminnan yhdestä tai useasta kumppanista. Ekosysteemissä ideat yhdistyvät liiketoimintaan, ja liiketoiminta ideaan, kun kumppanit päättävät jakaa dataansa (Ahmad ym. 2023; Fedy ym. 2024). Reilun datatalouden periaatteilla edistetään ekosysteemiin osallistuneiden kumppaneiden ansaintaa, hallintaa ja arvon kehittymistä sopimuksilla.

Datan jakamisen lisäksi yhteistyössä arvo kasvaa, kun muunlaista resurssia, kuten osaamista jaetaan (Listenmaa 2023). Liiketoiminta, joka tuntee datan hyödyntämisen SWOT-analyysin, lisää mahdollisuutta kilpailuedun löytymiselle. Kun yrityksellä ei löydy resursseja itse kehittää tai pysyä mukana kilpailussa, vastaus voi löytyä yhteistyöstä. Ekosysteemit eivät siis pelkästään tarjoa mahdollisuutta innovointiin vaan parantavat kumppanuuksien hallintaa, kun sekä kumppanien, että oman liiketoiminnan arvo tunnistetaan.

Vehkaperän (2025) opinnäytetyössä tutkittiin, miten yksittäinen liiketoiminta tuottaa arvoa kumppaniverkostolle dataa hyödyntämällä. Opinnäytetyön havaintojen mukaan yksittäinen yritys hyödyntää dataa ekosysteemissä jakamalla tai vastaanottamalla sitä, mikä kehittää sekä ekosysteemin menestystä että yrityksen omaa liiketoimintaa. Kestävän kilpailuedun saavuttaminen kumppaniverkostossa on kuitenkin haastavaa, sillä se edellyttää jatkuvaa resurssin arviointia suhteessa muihin toimijoihin ja toimintaympäristöön.

Tieto ja inhimillisyys ovat merkittävä pääoma

Yhteistyössä, jossa pyritään luomaan yhteisten tavoitteiden mukainen tulos ja saamaan arvoa osapuolille, tulee ymmärtää tiedon merkitys. On olennaista ymmärtää datan poikkeavuudet – mitä dataa tai hiljaista tietoa on jäänyt hyödyntämättä, tai miksi mittaukset esittävät toista? Myös inhimillisyys on tärkeää digitaalisessa ajassa, sillä vielä datan hyödyntämiseen ja päätöksentekoon yritysten välillä osallistuvat ihmiset (Fedy ym. 2024; Listenmaa 2023). Datan hyödyntämisen kulttuuri on resurssia, jota on hitaampi kopioida toisaalla.

On ajan kysymys, miten datan odotusarvot muuttuvat eettisten kysymysten, kuten datan omistajuuden, ekologisten haasteiden tai yrityksen oman datan suojelemisen suhteen. Reilun datatalouden ekosysteemi tarjoaa mahdollisuuden säilyttää kilpailukykyä tietoyhteiskunnassa, kunhan sovitaan yhteisistä pelisäännöistä.

Kirjoittajat

Anni Vehkaperä opiskelee liiketalouden tradenomiksi LAB-ammattikorkeakoulussa.

Marianne Viinikainen työskentelee taloushallinnon lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa.

Lähteet

Aarikka-Stenroos, L., Hautamäki, P. & Rusthollkarhu, S. 2020. Value (co-)creation in B2B sales ecosystems. Journal of Business & Industrial Marketing. Emerald Publishing Limited. Conceptual paper. 20.5.2020. Viitattu 10.12.2025. Saatavissa DOI: 10.1108/JBIM-03-2020-0130

Ahmad, F., Heikkilä, J. & Heikkilä, M. 2023.Unlocking the Potential of Data-Driven Business Models: An Empirical Investigation into the Role of Ecosystems and Fair Data Use. Conference paper. 12/2023. Viitattu 10.12.2025. Saatavissa DOI https://doi.org/10.18690/um.fov.6.2023.6

Fedy, N., Kola, S., Paavilainen, L., Pyyhtiä, K., Rainio, I. & Ruokonen, M., Aura H.,
Paavilainen L., Ruokonen, M. & Wuori N. 02/2024. KILPAILUKYKYÄ DATASTA –
KÄSIKIRJA, Toimintamalli ekosysteemeille datan hyödyntämiseen. Sitra.
Selvitys:237. Viitattu 10.12.2025. Saatavissa ISBN 978-952-347-359-1 (PDF)

Listenmaa, J. 2023. Laita tieto töihin, tiedolla johtamisen käsikirja. Alma Talent Oy. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.

Mohamed_hassan. 2020. Hassan, M. Kädet, Tiimityö, Yhteistyö. Pixabay. Viitattu 10.12.2025. Saatavissa https://pixabay.com/fi/users/mohamed_hassan-5229782/?utm_source=link-attribution&utm_medium=referral&utm_campaign=image&utm_content=5435053

Vehkaperä, A. 2025. Datan hyödyntäminen kumppaniverkostossa. Opinnäytetyö (AMK). LAB-ammattikorkeakoulu, liiketalouden ala. Viitattu 10.12.2025. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025093025401