Verkkokauppa on ollut jo useita vuosia kasvulinjalla, ja erityisesti koronapandemian myötä se sai lisänostetta, kun kuluttajat pysyttelivät kotioloissa sen sijaan, että olisivat käyneet fyysisissä kaupoissa (Posti 2022; Marttila 2023). Toisaalta taas, kun kuluttajat ovat pandemian jälkeen palanneet osittain takaisin fyysisiin kauppoihin, on tämä luonnollisesti vaikuttanut verkkokaupan voittokulkuun. Lisäksi Ukrainan sodan myötä syntyneiden toimitushaasteiden, yleisen ostovoiman heikkenemisen sekä energiakriisiin varautumisen myötä verkkokauppa koki vuonna 2023 alkupuoliskolla peräti 24% romahduksen edelliseen vuoteen verrattuna (Aulasmaa 2023; Vilkas 2023).
Nyt Postin (2023) tekemän verkkokauppatutkimuksen mukaan suomalaiset uskovat, että lähivuosina heidän verkkokauppaostamisensa lisääntyy verrattuna fyysisiin kauppoihin. Lisäksi saman tutkimuksen mukaan peräti 84 % suomalaisista ostaa tuotteita verkkokaupasta vähintään kerran vuodessa ja peräti 22 % useita kertoja kuukaudessa. Verkkokaupan tulevaisuus näyttäisi jälleen varsin valoisalta tämän tutkimusmateriaalin perusteella.
Onko tuotteiden palauttaminen yleistä?
Kuluttajalla on verkkokaupan yhteydessä juridinen 14 vuorokauden palautusoikeus ostamalleen tuotteelle, joten tuotepalautukset ovat melko helposti toteutettavissa. Postin (2023) tutkimuksen mukaan noin 43 % verkkokauppaostajista ei koskaan palauta ostamiaan tuotteita. Ja naisista 8 % ja miehistä vain 3 % palauttaa tuotteita usein.
Palautusmäärät ovat siinä mielessä varsin maltillisia, että verkkokaupan ostetuin tuoteryhmä on edelleen vaatteet, kengät ja asusteet. Eli tuotteita, jotka normaalisti sovitetaan itselleen fyysisessä kaupassa ennen ostopäätöstä.
B2B-sektori tulee perässä
B2B, eli business to business -sektori on pitkään tukeutunut henkilökohtaiseen myyntiin. Tämä on ymmärrettävää, sillä yritysten välisessä kaupanteossa myyntisummat ovat huomattavasti kuluttajamyyntiä korkeammat. Postin (2023) tutkimuksen mukaan verkkokauppa on jo toiseksi suosituin ostopaikka yritysmyynnissä, ja yritykset uskovat verkkokaupan sekä digitaalisen myynnin kasvavan tulevaisuudessa. Peräti jopa puolet yritysasiakkaista uskoo ostavansa jatkossa enemmän B2B-verkkokaupasta.
Onko vuokraamisessa verkkokaupan tulevaisuus?
Vuokraaminen on ollut fyysisissä kaupoissa pitkään jo yhtenä vaihtoehtona. Digitaalisten kanavien yleistymisen vuoksi osa toiminnasta on jopa jo hävinnytkin, kuten esimerkiksi videovuokraamoille kävi. Postin (2023) tutkimukseen vastaajista jopa 23 % uskoo tulevaisuudessa vuokraavansa verkkokaupasta tavaroita omaan käyttöönsä. Tämä voi toteutuessaan olla mielenkiintoinen ilmiö ja tulee osin muokkaamaan koko verkkokaupan rakennetta.
Verkkokauppatoimintaa opetetaan LAB-ammattikorkeakoulussa useilla opintojaksoilla tulevaisuuden osaajille. Erityisesti Lappeenrannan kampuksen markkinoinnin opiskelijat perehtyvät lukuisissa asiakasprojekteissa verkkokaupan eri mahdollisuuksiin ja toteuttavat erilaisia verkkokauppoihinkin liittyviä markkinointiprojekteja asiakkaille.
Kirjoittaja
Sampo Kokkonen toimii tiimivalmentajana ja markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa. Hänellä on myös kokemusta verkkokauppiaana toimimisesta omassa yrityksessään.
Lähteet
Aulasmaa, M. 2023. Kotimaisen verkkokaupan myynti putosi jyrkästi – kuluttajat harkitsevat nyt tarkkaan verkko-ostoksiaan ja vähentävät heräteostoja. Viitattu 23.3.2024. Saatavissa https://yle.fi/a/74-20043612
Marttila, S. 2023. Verkkokaupan vuosi 2023 tuo varovaista kasvua, ennustaa Markus Laurio. Paytrail. Viitattu 23.3.2024. Saatavissa https://www.paytrail.com/blog/verkkokaupan-vuosi-2023-tuo-varovaista-kasvua
Posti. 2022. Suuri verkkokauppatutkimus. Viitattu 22.3.2024. Saatavissa https://www.posti.fi/fi/yrityksille/vinkit-ja-caset/verkkokauppa/lataa-tutkimus-2000-kuluttajaa-ja-300-verkkokauppiasta-kertovat
Posti. 2023. Verkkokauppatutkimus 2023. Viitattu 25.3.2024. Saatavissa https://www.posti.fi/fi/yrityksille/vinkit-ja-caset/verkkokauppa/lataa-verkkokauppatutkimus-2023
StockSnap. 2017. Verkkokauppa-ostoksille-luottokortti. Pixabay. Viitattu 25.3.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/verkkokauppa-ostoksille-luottokortti-2607114/
Vilkas Group. 2023. 2023 Q2: Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä”. Viitattu 23.3.2024. Saatavissa https://www.vilkas.fi/raportit/2023-q2-verkkokauppa-romahti