Kehittämishankkeissa on usein ajatus toimintamallista, joka ensin suunnitellaan ja viedään sitten käytäntöön. Etelä-Karjalan liiton rahoittamassa Osaa, ratkaise, kaupallista ja menesty ‒ LABeko – hankkeessa (LAB 2022) asiaa lähestyttiin päinvastaisesta lähtökohdasta. Ensin toteutettiin opetuksen ja yritysten yhteistyötoimeksiantoja. Kokemusten perusteella saatiin ymmärrystä haasteista ja menestystekijöistä ja suunniteltiin sitten toimintamallin kehittämistä.
Skirp Oy on tehnyt yhteistyötä LAB-ammattikorkeakoulun markkinoinnin opiskelijoiden kanssa tuotekehitykseen, brändäykseen, sisällöntuotantoon ja verkkosivuihin liittyen. Yrittäjä Harri Spetsin mukaan tuloksia tuli nopeasti ja ymmärrys digitaalisesta markkinoinnista sekä sosiaalisen median hyödyntämisestä kasvoi (Spets 2022).
Osana Saitemiaa toimivan Decas Marketing -osuuskunnan opiskelijat Tomi Pohjonen ja Leevi Viljakainen kertovat verkkosivujen rakennustyökalun tulleen tutuksi. Videoprojektissa opittiin muun muassa valaistuksen merkityksestä ja kuvanopeuden muokkaamisesta musiikin tahtiin. Omien tuotoksien näkeminen asiakkaalla oikeasti käytössä on tuntunut hyvältä. (Pohjonen 2022, Viljakainen 2022.)
Lamnia Oy heitti LUT:n International Entrepreneurship Challenge -kurssille haasteeksi Saksan markkinoiden kasvustrategian suunnittelun. Toimitusjohtaja Juha Ikonen kokee saaneensa arvokasta tietoa liiketoiminnan kehittämiseen. Lisäksi keskustelu monikansallisen opiskelijatiimin kanssa työkulttuurien eroavaisuuksista oli virkistävää. (Ikonen 2022.)
Opiskelijatiimin jäsenet Carla Pekander, Evgeniia Fedorova, Khan Bùi ja Salli Kaitila kertovat oppineensa ongelmanratkaisuntaitoja, projektinhallintaa sekä viestintää eri sidosryhmien kanssa. Kokemus opetti sen, että markkinatutkimus voi viedä aikaa, mutta siitä on hyötyä markkinoinnin suunnittelussa. Työskentely monikulttuurisessa tiimissä paikalliselle yritykselle aidosti hyödyllisen projektin parissa oli motivoivaa ja opettavaista. (Pekander ym. 2023.)
Ketterä toteuttaminen vaatii rakenteiden joustoa
Opettajien, opiskelijoiden ja yritysten kokemuksissa positiiviset asiat korostuvat. Järjestelyihin liittyen esiin nousi kuitenkin myös muutamia yleisiä haasteita: ajoitus sekä toimeksiantojen sisältö ja laajuus. Mitä tiukemmin opintokokonaisuus, jonka sisällä yhteistyötä toteutetaan, on määritelty osaamisvaatimuksiltaan ja laajuudeltaan, sitä vaikeampi on sovittaa yritysten tarpeita niihin. Toisaalta vuosikalenterin aikaikkunaan sidotut toteutukset eivät välttämättä osu yksiin yritysten tarpeiden kanssa.
Hyviä kokemuksia oli malleista, joissa projektit on irrotettu opetussuunnitelmatasolla teoriasta. Yksittäisen projektin laajuuden suhteen oli mahdollista joustaa. Parhaimmillaan projekteja tukevaa teoriasisältöä oli mahdollista tuoda joustavasti esimerkiksi ammattikirjallisuuden tai verkkolähteiden avulla. Joustavuuden lisääminen toi mukanaan muitakin hyötyjä. Monialaiset projektit sekä opintojen liittäminen osaksi oman yrityksen kehittämistä helpottuivat.
Ville Lehto toimii lehtorina LAB-ammattikorkeakoulun Liiketoiminta-yksikössä. Hän oli projektipäällikkö vuoden 2022 lopussa päättyneessä hankkeessa Osaa, ratkaise, kaupallista ja menesty (LAB 2022).
Lähteet
Ikonen, J. 2022. Sähköpostiviesti. 15.12.2022.
LAB. 2022. Osaa, ratkaise, kaupallista ja menesty. Hanke. Viitattu 16.2.2023. Saatavissa https://www.lab.fi/fi/projekti/osaa-ratkaise-kaupallista-ja-menesty
Pekander, C., Fedorova, E., Bùi, K. & Kaitila, S. 2023. Sähköpostiviesti. 2.2.2023.
Pohjonen, T. 2022. Sähköpostiviesti. 26.11.2022.
Spets, H. 2022. Sähköpostiviesti. 25.11.2022.
Viljakainen, L. 2022. Sähköpostiviesti. 25.11.2022.