LAB-ammattikorkeakoulu on mukana uudessa eurooppalaisessa korkeakouluverkostossa, joka valmistelee laajaa Erasmus-hanketta. Työtä hankkeen eteen on tehty yhteistuumin jo vuoden verran ja mukana on korkeakouluja seitsemästä maasta: Portugalista, Espanjasta, Italiasta, Saksasta, Tsekistä, Romaniasta ja Suomesta (IrRADIARE 2020). Tammikuussa partnerit kokoontuivat Portugalin Faroon Algarven yliopiston kutsumana. Algarven yliopisto on hankkeen koordinaattori.
Kestävän kehityksen opintopolkuja rakentamassa
Sustainable Horizons -verkosto kehittää yhdessä erilaisia kestävän kehityksen opintopolkuja tohtoriopintoihin asti, aktivoi keskinäistä opiskelija- ja henkilöstöliikkuvuutta, toteuttaa paikallisten yritysten ja organisaatioiden kanssa yhteisiä hankkeita ja kehittää digitalisaatiota mm. etäoppimisen ja tekoälyn avulla. Viitekehykseksi on otettu YK:n kestävän kehityksen periaatteet (United Nations 2020) ja kestävä kehitys onkin integroitu toimintaan läpileikkaavasti mukaan.
Partnerit ovat valinneet kuusi yhteistä tieteenalaa: luonnontiede, sosiaalitiede, taloustiede, terveystiede, insinööritiede ja kielitiede. Hankkeen toiminta ei rajoitu pelkästään Eurooppaan, vaan luo uusia yhteyksiä Afrikkaan, Aasiaan ja Etelä-Amerikkaan. Riippuen korkeakoulun historiallisista ja kulttuuriyhteyksistä, eri maanosat ovat partnerikohtaisesti merkittävämpiä. Esimerkiksi Portugalille ja Espanjalle yhteydet Etelä-Amerikkaan ovat perinteisesti tärkeitä. Pohjoisempana, kuten Romaniassa ja Suomessa, Aasian suuntaa pidetään tärkeimpänä.
Verkoston tavoitteet
Verkostolla on kolme yhteistä päätavoitetta:
1) yhteisen kapasiteetin kehittäminen. Allianssin kampukset tulevat olemaan edelläkävijöitä kestävän ympäristön, turvallisuuden ja terveyden alalla ja niillä on monipuoliset yhteydet yhteiskunta- ja yrityselämään.
2) Monialainen kestävän kehityksen yhteistyö koulutuksen alalla. Tuotetaan eri tutkintotasoille (bachelor, master, doctor) kestävän kehityksen opintojaksoja. Kehitetään myös ns. MOOC-kursseja, jotka ovat avoimia kaikille kiinnostuneille. Luodaan myös yhteinen monikielinen opetussuunnitelma, Curriculum for European Degrees in Sustainability Sciences, joka otetaan käyttöön 2026.
3) laaditaan yhteinen strategia vuodelle 2025, mikä tarkoittaa yhteistyötä eri organisaatiotasoilla ja eri toiminnoissa sekä yhteisiä hallintorakenteita ja kampusinfran hyödyntämistä.
LABin rooli hankkeessa on erityisesti paikallisten kumppanuuksien innovatiivinen kehittäminen. Opiskelijat osallistuvat esimerkiksi kesäkouluihin, joita järjestetään eri maissa ja lisäksi järjestetään lukuvuoden aikana erilaisia työpajoja kestävän kehityksen teemasta. Hankkeessa juhlistetaan kansainvälisiä kestävään kehityksen teemaan sopivia teemapäiviä, kuten esimerkiksi Maailman ympäristöpäivää (5.6.) (UN Environment Programme 2020.)
LAB-ammattikorkeakoulun tärkeitä yhteistyökumppaneita hankekeessa ovt mm. Lahden kaupunki, Lappeenrannan kaupunki, LABin opiskelijakunta KOE, Nastolan Teollisuusryhmä sekä Nastolan Energiasäätiö.
Kirjoittaja: Anne-Marie Tuomala, lehtori, LAB-ammattikorkeakoulu, Teknologia-yksikkö, Energia- ja ympäristötekniikka.
Lähteet:
IrRADIARE. 2020. Sustainable Horizons. [Viitattu 7.2.2020]. Saatavissa: http://bluecampus.irradiare.eu/
United Nations. 2020. Sustainable Development Goals. [Viitattu 7.2.2020]. Saatavissa: https://sustainabledevelopment.un.org/?menu=1300
UN Environment Programme. 2020. World Environment Day. [Viitattu 7.2.2020]. Saatavissa: https://www.worldenvironmentday.global/