Työmatkaliikkumisen selvityksiä on viime vuosina tehty muun muassa Vantaalla (2023), Hämeenlinnassa (2019), Raumalla (2022) ja Imatralla (2021). Lahdessa työmatkaliikkumisen nykytilaa sekä kestävän työmatkaliikkumisen kannustimia ja esteitä kartoitetaan Systemic Change toward sustainable commuting -hankkeessa eli Sycla-hankkeessa (Linkki 1). Yhteistyössä Lahden kaupungin ja alueen työnantajien kanssa toteutetaan työmatkaliikkumisen kokeiluja ja seurataan niiden vaikutuksia kulkutapamuutoksen edistämisessä.
Lahden kaupungin tavoitteena hiilineutraalius
Kestävä liikkuminen tarkoittaa päästöttömiä ja vähäpäästöisiä liikkumisen muotoja eli pyöräilyn, kävelyn ja joukkoliikenteen käytön edistämistä, yksityisautoilun vähentämistä ja liikenteen sähköistymistä. Kestävät kulkumuodot ovat suotuisia ympäristölle ja yhteiskunnalle, lisäksi ne kohentavat liikkujan terveyttä, mikä hyödyttää myös työnantajaa. (Motiva 2023; Auvinen ym. 2020.)
Lahden kaupunki tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2025 mennessä. Keskeisimmät tavoitteet tähän pääsemiseksi ovat kulkutapamuutos yksityisautoilusta kestävämpiin kulkumuotoihin, sähköistyvä liikenne ja kiertotalouden edistäminen. (Lahden kaupunki 2022.)
Lahden kestävän liikkumisen toimenpideohjelman (SUMP) tavoitteena on edistää kestävää liikkumista. Toimenpiteillä tavoitellaan liikenteen päästövähennyksiä, kehitetään liikkumisympäristöä ja tavoitellaan ratkaisuja kaupunkiliikkumisen sosiaaliseen ja taloudelliseen oikeudenmukaisuuteen liittyviin haasteisiin. (Lahden kaupunki 2021, Lahden kaupunki 2023a.)
Osana EU:n kaupunkimissio-ohjelmaa (Lahden kaupunki 2023b) Lahti pyrkii Sycla-hankkeen pilottikokeilujen avulla löytämään toimenpiteet, joilla asetetut tavoitteet voidaan saavuttaa. Myös kansainvälistä kaupunkiyhteistyötä on luvassa, sillä hankkeen pilottikokeiluja seuraavat kaupunkimissio-ohjelman kautta Reykjavik ja Jerusalem.
Nykytilaa kartoitetaan lahtelaisilla työpaikoilla
Sycla-hankkeen tarkoituksena on tunnistaa yksilöllisiä ja organisaatiokohtaisia kulkutapamuutoksen motivaatiotekijöitä ja esteitä. Keskiössä on kartoittaa, millaiset tekijät voisivat edistää kulkutapamuutosta työyhteisössä sisäisesti ja millaisilla toimenpiteitä Lahden kaupunki voisi kehittää kaupunkilaisten kestävää työmatkaliikkumista. Kokeiluilla selvitetään systeemisen muutoksen mahdollisuuksia.
Päijät-Hämeessä valtaosa töihin liittyvistä matkoista tehdään yksityisautoilla (Traficom 2021). Nykytilaa kartoitetaan hankkeessa mukana olevissa pilottiorganisaatioissa henkilöstökyselyllä, haastatteluilla sekä organisaatioiden tiloissa tehtävillä havainnointikierroksilla. Selvityksen pohjalta hankkeen pilottiorganisaatiot saavat suosituksia kestävän työmatkaliikkumisen kokeiluista. Lisäksi Lahden kaupunki saa tietoa siitä, miten tyytyväisiä Lahdessa työssäkäyvät ovat kaupungin liikennejärjestelyihin ja liikkumispalveluihin. Hanketta toteuttavat Lahden kaupunki, LAB-ammattikorkeakoulu, LUT-ylipisto ja Päijät-Hämeen hyvinvointialue.
Sycla-projekti saa rahoituksensa NetZeroCities-ohjelman kautta EU:n Horisontti2020 -tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta. Lue lisää Syclasta: Linkki Sycla-projektin verkkosivuille. (Linkki 1)
Kirjoittaja
Tiia Tuomisto työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa Systemic change towards sustainable commuting in Lahti (Sycla) -hankkeessa TKI-asiantuntijana.
Lähteet
Auvinen, H., Tuominen, A., Lehtonen, E., & Malin, F. 2020. Kestävän liikkumisen toimien kulkutapavaikutukset. Traficomin tutkimuksia ja selvityksiä. Viitattu 10.11.2023. Saatavissa https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/Kest%C3%A4v%C3%A4n_liikkumisen_toimien_kulkutapavaikutukset_Traficom_13_2020.pdf
Hämeenlinnan kaupunki. 2019. Pendelöintikysely 2019. Viitattu 6.11.2023. Saatavissa https://www.hameenlinna.fi/wp-content/uploads/2019/07/Pendelointikysely-2019.pdf
Imatran kaupunki. 2021. Miten kuljemme töihin? Imatran henkilöstökyselyn tulokset. Viitattu 6.11.2023. Saatavissa https://www.imatra.fi/sites/default/files/atoms/files/Miten%20kuljemme%20t%C3%B6ihin%20-%20Imatra%20%281%29.pdf
Lahden kaupunki. 2021. Kestävän kaupunkiliikkumisen ohjelma. Viitattu 24.10.2023. Saatavissa https://www.lahti.fi/tiedostot/liite10_kestavan-kaupunkiliikkumisen-ohjelma-sump/
Lahden kaupunki. 2022. Lahden kestävyysraportti 2022. Viitattu 9.11.2023. Saatavissa https://www.lahti.fi/tiedostot/lahden-kestavyysraportti-2022/
Lahden kaupunki. 2023a. Kestävän liikkumisen kehittäminen. Viitattu 24.10.2023. Saatavissa https://www.lahti.fi/asuminen-ja-ymparisto/kaupunkiympariston-suunnittelu/liikennesuunnittelu/kestavan-liikkumisen-kehittaminen/
Lahden kaupunki. 2023b. EU:n 100 hiilineutraalia ja älykästä kaupunkia. Viitattu 24.10.2023. Saatavissa https://www.lahti.fi/kaupunki-ja-paatoksenteko/ymparistokaupunki/eun-100-ilmastoneutraalia-ja-alykasta-kaupunkia/
Motiva. 2023. Kestävä liikenne ja liikkuminen. Viitattu 24.10.2023. Saatavissa https://www.motiva.fi/ratkaisut/kestava_liikenne_ja_liikkuminen
Rauman kaupunki. 2022. Fiksusti töihin Raumalla. Henkilöstön työmatkaliikenteen kehittämishanke 2022. Viitattu 6.11.2023. Saatavissa https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/LO2022_Rauma_Fiksusti%20t%C3%B6ihin%20Raumalla%20liitteineen.pdf
Traficom. 2021. Henkilöliikennetutkimus 2021. Päijät-Hämeen seutujulkaisu. Viitattu 10.11.2023. Saatavissa https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/HLT%202021%20seuturaportti%20Paijat-Hame.pdf
Vantaan kaupunki. 2023. Liikkumisen ohjaus vantaalaisissa yrityksissä -hankkeen loppuraportti. Viitattu 6.11.2023. Saatavissa https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/file/LO2022_Vantaa_Tyopaikat_Julkinen%20loppuraportti.pdf
Linkit
Linkki 1. LAB. 2023. Systemic change towards sustainable commuting in Lahti – Sycla. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 10.11.2023. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/systemic-change-towards-sustainable-commuting-lahti-sycla