Tekoäly maksetun mainonnan tukena

Tekoälyn mahdollisuuksista tehostaa ja helpottaa työntekoa on keskusteltu paljon viime vuosina. Digitaalisessa mainonnassa tekoäly on ollut mukana jo pitkään. Miten tekoäly voi tehostaa maksetun mainonnan kampanjoita ja parantaa niiden tuloksia? Jali Tuomi (2024) selvitti opinnäytetyössään Googlen tekoälyyn pohjautuvan maksimitulokset-kampanjan (Performance Max) hyötyjä ja testasi sen tehokkuutta osana markkinointitoimiston omaa markkinointia.

Maksimitulokset-kampanja on Googlen vuonna 2020 Google Ads -palveluun julkaisema kampanjamuoto, joka hyödyntää kampanjan optimoinnissa Googlen tekoälyä (Dischler 2020). Kampanjamuodon tarkoituksena on maksimoida kampanjan tulokset optimoimalla mainonnan elementtejä, kuten kohdentamista, mainossisältöjä ja hintatarjousta. Tekoälyä voi halutessaan käyttää myös mainosten tekstisisältöjen luomiseen ja laskeutumissivujen valintaan. (Google 2024a.)

Kampanjaa varten määritellään tavoitteet ja budjetti. Tekoälyn avuksi kampanjaan voi lisätä myös omaa dataa tavoitellusta kohdeyleisöstä sekä määritellä sopivia yleisösignaaleja, joiden avulla tekoäly voi lähteä optimoimaan kampanjaa. Yleisösignaalit ovat demografisiin tietoihin, käyttäytymiseen tai harrastuksiin perustuvia kategorioita, joita Googlen tekoäly voi käyttää pohjana etsiessään sopivaa yleisöä mainoksille (Google 2024b).

Kuva 1. Maksimitulokset-kampanja hyödyntää koko Google Ads ‐inventaaria. (Indacochea 2021)

Oliko tekoälystä hyötyä kampanjan toteutuksessa?

Opinnäytetyössään Tuomi kokeili automaattisesti luotujen tekstisisältöjen hyödyntämistä, mutta ne eivät onnistuneet toivotulla tavalla (Tuomi 2024). Maksimitulokset-kampanjassa voi hyödyntää Googlen automaattisesti luomia otsikoita ja kuvauksia, joita se muodostaa esimerkiksi laskeutumissivun, mainossisältöjen ja avainsanojen perusteella. Englanninkielisissä mainoksissa on mahdollista hyödyntää myös generatiivisen tekoälyn luomia elementtejä, jotka vastaavat hakulauseketta. (Google 2024c.) Markkinointitoimistolle luodussa kampanjassa tekoälyllä oli vaikeuksia tulkita suomenkielisiä laskeutumissivuja ja tehdä niiden perusteella osuvia sisältöjä (Tuomi 2024). Toistaiseksi suomenkielisten tekstisisältöjen luomisessa kannattaakin hyödyntää muita generatiiviseen tekoälyyn perustuvia työkaluja, kuten ChatGPT:tä.

Kampanjan toteutuksessa estettiin laskeutumissivujen vaihtaminen, koska oli selvää mille sivuille mainosten haluttiin ohjaavan käyttäjiä. Google oli kuitenkin kiellosta huolimatta näyttänyt muutaman tuhat näyttökertaa mainoksia, joissa laskeutumissivuna oli jokin muu, kuin mainoksiin määritelty sivu. Google tarjosi esimerkiksi yhteystieto -sivua, joka ei anna mainoksen klikkaajalle relevanttia tietoa mainostetusta palvelusta. Tämä vähensi luottamusta antaa Googlen jatkossakaan valita laskeutumissivuja markkinointitoimiston mainoksiin. (Tuomi 2024.) Voi kuitenkin olla, että tulevaisuudessa tekoäly oppii paremmin noudattamaan annettua ohjetta ja optimoimaan tulosten kannalta parhaita laskeutumissivuja.

Kampanjan kohdennuksessa ja sen automaattisessa optimoinnissa maksimitulokset-kampanja onnistui puolestaan hyvin. Kampanjaa luodessa tekoälylle annettiin dataa yrityksen verkkosivukävijöistä. Lisäksi kampanjalle määriteltiin useita kohderyhmään ja palveluihin sopivia yleisösignaaleja. Näiden pohjalta Google osasi tarjota mainoksia sopivalle yleisölle ja myös laajentaa kohdennusta löytäessään uusia yleisöä yhdistäviä tekijöitä, kuten mielenkiinnon kohteita tai harrastuksia. (Tuomi 2024.)

Kirjoittajat

Jali Tuomi, digitaalisen markkinoinnin asiantuntija ja LAB-ammattikorkeakoulun alumni, opiskeli tradenomiksi LABissa.

Lotta Toivonen on LAB-ammattikorkeakoulun markkinoinnin lehtori ja oppimisympäristö Labtic-digimarkkinointitoimiston kehittäjä ja valmentaja.

Lähteet

Dischler, J. 2020. Get your business ready for what comes next. Viitattu 3.6.2024. Saatavissa https://blog.google/products/ads-commerce/advertising-week-announcements/

Indacochea, E. 2021. Performance Max campaigns launch to all advertisers. Viitattu 3.6.2024. Saatavissa https://blog.google/products/ads-commerce/performance-max/

Google. 2024a. Maksimitulokset-kampanjat. Viitattu 31.5.2024. Saatavissa https://support.google.com/google-ads/answer/10724817?hl=fi#zippy=%2Cn%C3%A4in-maksimitulokset-toimii-hakukampanjoiden-tai-tilisi-avainsanojen-kanssa

Google. 2024b. Add audience signals. Viitattu 31.5.2024. Saatavissa https://support.google.com/google-ads/answer/14753570?hl=en&sjid=11544984503972792518-EU

Google 2024c. Automaattisesti luodut elementit Viitattu 3.6.2024. Saatavissa https://support.google.com/google-ads/answer/11259373

Tuomi, J. 2024. Google Ads ‒ Performance Max -kampanjan tehokkuus markkinointitoimiston omassa markkinoinnissa. Opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 3.6.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060320143