Innovaatiosuunnitelman sudenkuopat ja niiden välttäminen

Innovaatioiden kehittäminen on kuin seikkailisi tuntemattomassa maastossa. Matkan varrella voi kohdata monia sudenkuoppia, mutta oikeilla työkaluilla ja asenteella ne voi välttää. Tarkastellaanpa muutamia yleisimpiä kompastuskiviä ja keinoja niiden ylittämiseen.

Sitoutumisen ja kokemuksen puutetta

Sitoutumisen puute on kuin hiekalle rakennettu talo ‒ se ei kestä myrskyä. Innovaatiohanke saatetaan nähdä vain harrastuksena tai pikavoiton mahdollisuutena. Tämä voi ilmetä jatkuvana viivyttelynä, sovittujen tapaamisten perumisena tai haluttomuutena panostaa omia resursseja. Ratkaisuna tähän on nopea ja määrätietoinen toiminta (Kuratko et al 2012). Pidä kiinni sovituista tapaamisista ja ole valmis näyttämään sitoutumisesi myös rahallisesti.

Kokemuksen puute on kuin yrittäisi ajaa autoa ilman ajokorttia. Se voi näkyä vaikeutena ymmärtää toimialaa tai selittää innovaation arvoa asiakkaille. Tähän haasteeseen vastataan avoimuudella ja oma-aloitteisuudella (Kuratko et al 2012). Yhteistyökumppaneille kannattaa kertoa rehellisesti taustasta ja kokemuksesta tai sen puutteesta. Jos huomaa puutteita omassa osaamisessa, kannattaa etsiä apua niiltä, joilla on tarvittavat taidot. Tämä osoittaa kykyä rakentaa toimiva tiimi ja hyödyntää monipuolista osaamista.

Kuva 1. Innovaatioiden tiellä on monia ansoja ja sudenkuoppia. (PublicDomainPictures 2013)

Markkinarako – missä lienet?

Markkinaraon puuttuminen on kuin yrittäisi myydä jääkaappeja eskimoille. Tämä näkyy epävarmuutena potentiaalisista asiakkaista tai kyvyttömyytenä osoittaa tarvetta innovaatiolle. Ratkaisuksi kannattaa määritellä selkeä markkinasegmentti (Kuratko et al 2012). Tätä varten pitää miettiä, miksi juuri tämä markkina on valittu ja miten idean tarpeellisuus siinä voidaan osoittaa. Markkinatutkimus ja asiakaspalaute ovat avainasemassa.

Epärealistiset tavoitteet ovat kuin yrittäisi hypätä kuuhun yhdellä loikalla. Tämä voi ilmetä ylioptimistisina aikataulu- tai tuotto-odotuksina. Ratkaisuna on huolellinen suunnittelu ja realistinen arviointi. Tavoitteet on asetettava haastaviksi mutta saavutettaviksi. Tavoiteodotuksen on perustuttava konkreettiseen dataan, ei pelkkään toiveajatteluun.

Sitkeys palkitaan

Innovaatioiden kehittäminen on harvoin suoraviivaista. Se vaatii sinnikkyyttä, joustavuutta ja kykyä oppia virheistä. Kuten elämässä yleensäkin, matka on usein määränpäätä tärkeämpi. Jokainen kohdattu haaste on mahdollisuus oppia ja kehittyä.

Innovaatiosuunnitelma on kuin kompassi tuntemattomassa maastossa. Se auttaa navigoimaan vaikeissakin tilanteissa ja pitää oikealla polulla. Huolellisella suunnittelulla ja yleisimpien sudenkuoppien välttämisellä luodaan vankka pohja menestykselle.

Epäonnistumisia ei pidä pelätä. Ne ovat välttämätön osa innovaatioprosessia. Kuten Thomas Edison totesi: “En epäonnistunut. Löysin vain 10 000 tapaa, jotka eivät toimi.” Jokaisesta kompastumisesta voi nousta entistä vahvempana ja viisaampana. (Ries 2011.)

Kirjoittaja

Sami Heikkinen, FM, KTM, on lehtori LAB-ammattikorkeakoulussa ja yrittää välttää innovaatiosuunnitelmien sudenkuoppia.

Lähteet

Kuratko, D.F., Goldsby, M.G. & Hornsby, J.S. 2012. Innovation Acceleration – Transforming Organizational Thinking. New Jersey: Pearson.

PublicDomainPictures. 2013. Hiiri, houkutella, syötti, vaara. Pixabay. Viitattu 12.7.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/hiiri-houkutella-sy%C3%B6tti-vaara-164751/

Ries, E. 2011. The Lean Startup: How Today’s Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses. New York: Crown Business.