Tekoäly matkailualalla ja sen opetuksessa

Tekoäly (AI) on noussut merkittäväksi teknologiaksi muovaten matkailualan tulevaisuutta. Sen sovellukset vaihtelevat asiakaspalvelun tehostamisesta ja henkilökohtaisista matkasuosituksista aina operatiivisten prosessien optimointiin ja päätöksenteon tukemiseen. Teknologian kehittyminen on muuttanut matkailualaa merkittävästi, ja ammattikorkeakoulujen on tärkeää tunnistaa tekoälyn rooli valmistellessaan opiskelijoita jatkuvasti kehittyvän alan tarpeisiin.

Tekoäly matkailualalla

Tekoälyn sovellukset matkailussa ovat moninaiset pyrkien erityisesti parantamaan asiakaskokemusta, vähentämään kustannuksia ja lisäämään toiminnan tehokkuutta. Esimerkiksi asiakaspalvelun osalta chatbotit ovat yleistyneet matkailuyrityksissä. Nämä automatisoidut palvelukanavat mahdollistavat nopean ja henkilökohtaisen palvelun tarjonnan 24/7, mikä on erityisen tärkeää nykymatkailijoille (Buhalis ym. 2019).

Toinen tärkeä tekoälyn sovellusalue on asiakaskäyttäytymisen analysointi ja sen pohjalta tapahtuva personointi. Tekoälyn avulla matkailuyritykset voivat kerätä ja analysoida suuria määriä dataa, kuten aikaisempia matkustusvalintoja ja verkkoselailukäyttäytymistä, ja tarjota näin yksilöllisiä matkasuosituksia. Tämä parantaa matkustajien tyytyväisyyttä ja sitoutumista, mutta myös kasvattaa yritysten myyntiä ja asiakasuskollisuutta (Roy ym. 2022).

Lisäksi tekoälyllä voidaan optimoida lentoreittejä, hotellikapasiteettia ja hinnoittelua. Matkailualan yritykset hyödyntävät tekoälyalgoritmeja ennustamaan kysyntää ja optimoimaan resursseja.  Lentoyhtiöt käyttävät tekoälyä muun muassa lennonvarausten, sääolosuhteiden ja muiden muuttujien perusteella mukauttamaan hintojaan reaaliaikaisesti (Ivanov & Webster 2017). Tämä parantaa toiminnan tehokkuutta ja asiakaskokemusta sekä auttaa yrityksiä sopeutumaan muuttuviin markkinaolosuhteisiin.

Tekoälyn huomioiminen ammattikorkeakouluopetuksessa

Tekoälyn ymmärrys ja sen hyödyntämiseen liittyvät taidot ovat välttämättömiä tulevaisuuden matkailualan ammattilaisille, joten tekoälyn opetuksen tulisi alkaa sen perusteiden ymmärtämisestä ja algoritmien toiminnan opettamisesta. Tekoälyn ymmärrys auttaa opiskelijaa suunnittelemaan toimintaa kannattavasti.

Opiskelijoiden on tärkeää oppia käyttämään tekoälysovelluksia asiakaspalvelussa, markkinoinnissa ja liiketoiminnan kehittämisessä. Datan analysoinnin opettaminen on keskeistä, koska tekoäly perustuu suuriin datamääriin, ja opiskelijoiden on opittava hyödyntämään dataa päätöksenteossa.

Kuva 1. Datan analysoinnin opetukseen on keskityttävä. (Scholaris 2024)

Lisäksi ammattikorkeakoulujen tulisi kannustaa opiskelijoita kriittiseen ajatteluun ja eettiseen pohdintaan tekoälyn käytöstä. Vaikka tekoäly voi tuoda merkittäviä hyötyjä, siihen liittyy myös eettisiä ja sosiaalisia kysymyksiä, kuten yksityisyyden suoja, syrjintä algoritmien toiminnassa ja työpaikkojen automatisoinnin vaikutukset. Näiden kysymysten käsittely on olennainen osa opiskelijoiden valmentamista tulevaisuuden matkailualan ammattilaisiksi.

Kirjoittaja

Johanna Heinonen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa lehtorina ja TKI-asiantuntijana. Erityisesti matkailun, palveluiden ja palveluliiketoiminnan monimuotoinen kehittäminen, digitaalinen viestintä ja asiakaskokemus ovat hänen sydäntään lähellä.

Lähteet

Buhalis, D., & Sinarta, Y. 2019. Real-time co-creation and nowness service: lessons from tourism and hospitality. Journal of Travel & Tourism Marketing. 36(5). 563–582. Viitattu 21.9.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1080/10548408.2019.1592059

Ivanov, S., & Webster, C. 2017. Adoption of robots, artificial intelligence, and service automation by travel, tourism, and hospitality companies: A cost-benefit analysis. Prepared for the International Scientific Conference “Contemporary Tourism – Traditions and Innovations”. Sofia University. 19-21 October 2017. Viitattu 21.9.2024. Saatavissa https://ssrn.com/abstract=3007577

Roy, S. K., Singh, G., Hope, M., Nguyen, B., & Harrigan, P. 2022. The rise of smart consumers: role of smart servicescape and smart consumer experience co-creation. In The Role of Smart Technologies in Decision Making. 114‒147. Routledge.

Samala, N., Katkam, B. S., Bellamkonda, R. S. & Rodriguez, R. V. 2022. Impact of AI and robotics in the tourism sector: a critical insight. Journal of Tourism Futures. 8(1). 73–87. Viitattu 21.9.2024. Saatavissa https://doi.org/10.1108/JTF-07-2019-0065

Scholaris. 2024. Martinez, F. Aivot, lukeminen, historia, kyborgi. Pixabay. Viitattu 21.9.2024. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/aivot-lukeminen-historia-kyborgi-8790072/