LABin ja Samiedun opiskelijat innovoivat yhdessä yrittäjämäistä yhteistyötä               

LAB-ammattikorkeakoulussa yrittäjämäinen toiminta on käytännössä sisäänrakennettuna Lappeenrannan kampuksen markkinoinnin opiskelijoilla, sillä he perustavat ensimmäisenä opiskeluvuonnaan oman osuuskunnan, jota hyödyntäen he suorittavat opintojaan. Osuuskuntien avulla toteutetaan lukuisia asiakas- ja markkinointiprojekteja, joista saadaan niin hyötyä asiakasyrityksille kuin erityisesti arvokasta oppia opiskelijoille. (Kokkonen 2021)

LAB-ammattikorkeakoulu ja Itä-Savon koulutuskuntayhtymä Ammattiopisto Samiedu hyödynsivät molempien oppilaitosten opiskelijoiden osaamista apuna koulujen yhteistyön kehittämisessä ja yrittäjyyshankkeen valmistelussa. Koska mahdollisessa tulevassa hankkeessa tulisi kehittää juuri yrittäjyyskoulutusta, voidaan lähestymistapaa pitää von Hippelin (1986) Lead User -ajattelun mukaisena aitojen ”loppukäyttäjien” hyödyntämisessä prosessin kehittämisessä. Opiskelijoillahan se tässä tilanteessa on paras näkemys siitä, miten he koulutuksensa kokevat.

[Alt-teksti: luokkatila, jossa on pitkiä pöytiä ja niiden ääressä opiskelijoita kirjoittamassa papereille ja läppäreille ideoita.]
Kuva 1. Opiskelijat innovoimassa. (Kuva: Sampo Kokkonen)

LABista matkusti Savonlinnaan 11 opiskelijaa Vola Marketing (2024) -osuuskunnasta, ja paikan päällä oli 11 Samiedun opiskelijaa valmiina päivän innovointityöpajaan. Kaikki opiskelijat olivat saaneet esimateriaalit etukäteen, joten päivän innovointisessio voitiin aloittaa suoraan aamukahvin jälkeen. Opiskelijoilla oli noin kuusi tuntia työaikaa ideoida yrittäjyyskoulutuksen kehittämistä sekä oppilaitosten välistä yhteistyötä. Lähtötilanteen ulkopuolelle ”rönsyileviä” ideoita ei ollut kielletty, joten opiskelijoilla oli varsin vapaat kädet ideoiden innovointiin.

Runsaasti konkreettisia ideoita

Opiskelijat jaettiin neljään ryhmään siten, että kussakin ryhmässä oli tasamäärä niin LABin kuin Samiedun opiskelijoita. Päivän antina saatiin runsaasti uusia ideoita, joita pystytään jatkossa hyödyntämään niin hankevalmisteluissa kuin muutenkin koulujen välisessä yhteistyössä. Kaikkia ideoita on mahdoton esittää yhdessä blogikirjoituksessa, joten seuraavassa esitellään suosituimmat ideat.

Yhteinen kurssikokonaisuus on idea, jossa molempien koulujen opiskelijat suorittavat samaa kurssikokonaisuutta niin omilla kampuksillaan kuin myös yhdessä tehden mm. erilaisten projektien ja innovointien osalta.

Asiakasprojektien tekeminen molemmilla paikkakunnilla on suunnitelma, jossa hankintaan niin Lappeenrannasta kuin Savonlinnasta yrityksiä, joihin opiskelijat voivat tehdä projekteja. Mallissa laajennetaan alueellista- ja yrityspohjaa useampien yritysten kautta ja näin opiskelijat saavat monipuolisempia projekteja. Lisäksi yritykset saavat käyttöönsä molempien oppilaitoksen opiskelijoiden osaamisen

Opiskelutyylin laajentaminen eli malli, jossa on tarkoitus jakaa oppimis- ja opetusmalleja puolin ja toisin sekä ottaa oppia toisen koulun toimivista malleista. Tähän voisi kuulua niin sanotun  normaalin arjen lisäksi yhdessä tehtäviä yritysvierailuja sekä erilaisia kilpailuja, kuten taitaja- ja liikeideakilpailuja.

Työpajassa tuli useaan kertaan myös ajatus opintojen suuntaamisesta siten, että Samiedusta olisi suorempi väylä LABin liiketalouden opintoihin. Tässä yhteydessä lanseerattiin myös:  

Varjostuspäivä, eli konsepti, jossa Samiedun opiskelijat voisivat tulla päiväksi seuraamaan LABin opiskelijoiden toimintaa ja opetusta autenttisessa tilanteessa ilman ”kuivia kalvosulkeisia”.

Vaikka päivän pääagendana oli ehdottomasti kehittäminen, voidaan tämäntyyppisten yhteistyöpäivien sanoa myös toimivan oppilaitosten markkinointina. Puolin ja toisin.

Kirjoittaja

Sampo Kokkonen toimii tiimivalmentajana ja markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa.

Lähteet

Kokkonen, S. 2021. Osuuskuntatoimintaa hyödyntävässä tiimioppimisessa toteutuu aito työelämäyhteys. LAB Focus. Viitattu 16.10.2024. Saatavissa https://blogit.lab.fi/labfocus/osuuskuntatoimintaa-hyodyntavassa-tiimioppimisessa-toteutuu-aito-tyoelamayhteys/

Vola Marketing. 2024. Verkkosivut. Viitattu 16.10.2024. Saatavissa https://www.volamarketing.fi/

von Hippel, E. 1986. Lead Users: A Source of Novel Product Concepts. Management Science. Vol 32 (7), 791‒805.