Ruoan verkkokaupan taustatoiminnot kehittyvät harppauksin

Koronaviruspandemian aikana suuren suosion saavuttanut ruoan verkkokauppa on jäänyt osaksi ihmisten arkea. Kaupalle tämä on tarkoittanut uudenlaisia työtehtäviä, joiden sujuvuuden varmistamiseksi on palkattu lisää työntekijöitä. Kaupan alan työntekijöiden työnkuva on muuttunut ruoan verkkokaupan suosion myötä, kun työtehtäviin kuuluu myös ruoan verkkokaupan keräily.

Digitalisaatio yhdistää ihmisen työn automaatioon

Suosion myötä päivittäistavarakaupat ovat kohdanneet uuden haasteen, joka on myymäläkeräilystä kaupan puolella aiheutuva ruuhka. Verkkokaupan keräilijöistä ja myymälässä samaan aikaan asioivista asiakkaista muodostuva ruuhka on johtanut keräilyn hitauteen sekä tuotepuutteisiin myymälän ja ruoan verkkokaupan puolella, vaikka myymäläkeräily tapahtuu usein aamulla jo ennen kaupan avautumista. (Kivilahti 2021.)

Tämä uusi haaste ratkaistaan yhdistämällä ihmisen työ automaation kanssa. Yhden ratkaisun tarjoaa kaupan takatiloissa toimiva Mikro Fulfilment Center eli automaattiavusteinen keräilyjärjestelmäkeskus MFC, jonka tavoitteena on helpottaa ruuhkaa myymälän puolella siirtämällä keräily kaupan takatiloihin (Kivilahti 2021).

Ylä-Anttilan (2022) mukaan Suomen ensimmäinen MFC-keskus käynnistelee toimintaansa K-Citymarket Helsingin Ruoholahdessa, jossa työskentelee tällä hetkellä noin 50 työntekijää myymäläkeräilyn parissa. Hyttisen (2022) mukaan kasvanut ruoan verkkokauppa on vaikuttanut kaupan alan yritysten liiketulokseen. Tämä luonnollisesti mahdollistaa investoinnit.

Koronaviruspandemian myötä myös uudet innovatiiviset digitaaliset ilmiöt rantautuivat Suomeen, kuten Starship Technologies – yrityksen kuljetusrobotit sekä S-ryhmän Kerää ja skannaa –palvelu. Kuljetusrobotit toimivat Starship Food Delivery –sovelluksella, joka lähettää asiakkaan tilauksen lähimpään palveluun liittyneeseen myymälään, ja henkilökunta kerää sekä pakkaa ostokset kuljetusrobotin kyytiin. (Tervola 2022.) Kerää ja skannaa –palvelu on jo testikäytössä useissa S-ryhmän kaupoissa. Palvelun myötä asiakas skannaa tuotteet myymälää kiertäessään ja pakkaa ne suoraan ostoskasseihin ilman yhtäkään kontaktia myyjän kanssa. (STT Viestintäpalvelut Oy 2022.)

[Alt-teksti: Nurmiaukean laidassa on monikerroksinen asuintalo. Aukean vieressä on jalkakäytävä, jota pitkin kulkee huomioviirillä varustettu pieni neliskulmainen kuudella pyörällä varustettu robotti.]
Kuva 1. Kuljetusrobotti työssään. (Bill Nino 2020)

Alalle uusia toimijoita

Ruokalähettipalvelut Foodora ja Wolt ovat laajentaneet toimintaansa ruoan verkkokaupan pariin ja avanneet sitä varten omat myymälät. Uusin tulokas on norjalainen ruoan verkkokaupan toimija Oda. Ruokalähettipalveluiden ruoan verkkokaupat toimivat käytännössä samalla periaatteella kuin päivittäistavarakaupat, joissa työntekijät purkavat kuormia hyllyihin ja tarkastavat tuotteiden päiväykset sekä kunnon. Poikkeuksena edellä mainituissa palveluissa on se, ettei myymälöissä voi asioida henkilökohtaisesti. (Nurmi 2021.)

Tulevaisuuden näkymät

Uudet ja nykyiset toimijat keskittyvät aiempaa enemmän kontaktittomiin palveluihin, jonka taustalla ovat mahdollisesti koronaviruspandemian tuomat muutokset ihmisten ostokäyttäytymiseen. Edellä mainitut ilmiöt tukevat ajatusta siitä, että tulevaisuudessa ostosten tekeminen tapahtuu enemmän itsepalveluna.

On mielenkiintoista nähdä, johtaako vallitseva digitalisaation ja automaation aikakausi perinteisten kivijalkakauppojen suosion vähenemiseen ja katoaako alalta samalla työpaikkoja. – Ei välttämättä, työ muuttaa vain muotoaan. Nykyään kaupan alan työntekijät työskentelevät perinteisten kassojen lisäksi myös itsepalvelukassoilla ja ruoan verkkokaupan keräilijöinä. Nämä ovat aivan uusia digitalisaation synnyttämiä työtehtäviä kaupan alalla.

Kirjoittajat 

Nea Hyttinen valmistuu tradenomiksi LAB-ammattikorkeakoulun Lahden kampukselta.

Tiina Pernanen toimii LAB-ammattikorkeakoulun Liiketoiminta-yksikössä lehtorina.

Lähteet

Bill Nino. 2020. Nino, B. STARSHIP GMU Patriots. Unsplash. Viitattu 20.6.2022. Saatavissa https://unsplash.com/photos/gteH4r8SSqM

Hyttinen, N. 2022. Ruoan verkkokaupan kehittyminen koronaviruspandemian aikana: Case: K-Supermarket Hollola. Opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 24.7.2022. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071019246

Kivilahti, A. 2021. Mikä ihmeen MFC? Inderes. Viitattu 9.6.2022. Saatavissa https://www.inderes.fi/fi/artikkeli/mika-ihmeen-mfc

Nurmi, T. 2021. Tampereelle tulee uusi ruokakauppatoimija – Foodora Market ilmestyi tänään Tammelaan. Tamperelainen. Viitattu 9.6.2022. Saatavissa https://www.tamperelainen.fi/paikalliset/4086140

STT Viestintäpalvelut Oy. 2022. Kerää ja skannaa -palvelu laajenee: kohta lähes 30 Prismassa voi skannata ostokset suoraan kassiin jo kauppaa kiertäessä. Viitattu 9.6.2022. Saatavissa https://www.sttinfo.fi/tiedote/keraa-ja-skannaa–palvelulaajenee-kohta-lahes-30-prismassa-voi-skannata-ostokset-suoraan-kassiin-jo-kauppaakiertaessa?publisherId=68574024&releaseId=69935029

Tervola, J. 2022. Ensimmäisenä Suomessa: robotti tuo ostokset kotiin 99 sentin kuljetusmaksulla – ”Korvaa 68 prosenttia autolla tehtävistä matkoista”. Kauppalehti. Viitattu 9.6.2022. Saatavissa https://www.kauppalehti.fi/uutiset/ensimmaisena-suomessa-robotti-tuo-ostokset-kotiin-99-sentin-kuljetusmaksulla-korvaa-68-prosenttia-autolla-tehtavista-matkoista/2adda463-5809-4aa6-88ba-7cf4a706f13f

Ylä-Anttila, A. 2022. K-ryhmä valjastaa robotit tehostamaan ruoan verkkokauppaa – Voi tuoda helpotusta myös asiakkaan lompakolle. Kauppalehti. Viitattu 9.6.2022. Saatavissa https://www.kauppalehti.fi/uutiset/k-ryhma-valjastaa-robotit-tehostamaan-ruoan-verkkokauppaa-voi-tuoda-helpotusta-myos-asiakkaan-lompakolle/aeaeea1b-7da3-42bd-8c72-b5e85a82ddff