Opiskelijaystävällinen Moodle hyvinvoinnin tukena

Opiskelijoiden hyvinvointi ja jaksamisen haasteet ovat nousseet viime aikoina esille sekä uutisoinnissa että oppilaitosten kahvipöytäkeskusteluissa. Voimme oppimisessa tukea jaksamista käyttämällä Moodlea opiskelijaystävällisesti. LAB-ammattikorkeakoulussa suunnitellaan oppijalähtöisiä Moodle-pohjia eri koulutusaloille. Open caféssa 15.5.24 digiassistentit esittelivät oman näkemyksensä opiskelijaystävällisestä Moodlesta.

Moodle on käytössämme joka päivä. Se tarjoaa selkeän alustan, josta kurssimateriaali löytyy helposti ja tehtävien palauttaminen on vaivatonta. Moodle sisältää laajan valikoiman erilaisia työkaluja, joilla voidaan tukea monipuolista oppimista ja vuorovaikutusta. Moodle on saavutettava, ja se mahdollistaa oppimisen ajasta ja paikasta riippumatta. Tämä tukee opiskelijoiden erilaisia elämäntilanteita ja oppimistyylejä.

Moodle on työkalu, joka tukee opiskelijoiden oppimista ja tekee opiskelusta joustavaa ja saavutettavaa. Meidän tarvitsee vain hyödyntää sen mahdollisuudet ja käyttää sitä monipuolisesti, mutta opiskelijaystävällisesti.

[Alt-teksti: nuori mies istuu työpöydän ääressä, auki olevan päätteen ruudulla näkyy teksti moodle.]
Kuva 1. Parhaimmillaan Moodle on tehokas oppimisen apuväline. (Kuva: Copilot/Ulla Huhtalo)

LAB-ammattikorkeakoulun ensimmäisessä Digipedapäivässä elokuussa 2024 oli monenlaista tarjontaa. Yhdessä työpajassa keskustelimme opiskelijaystävällisestä Moodlesta. Samalla kuulimme toisiltamme esimerkkejä ja hyviä käytäntöjä Moodlen työkalujen mahdollisuuksista erilaisissa käyttötarkoituksissa. Keskustelut ja tiedon jakaminen oli opettajien mielestä erittäin tervetullutta ja kollegiaalisuutta parhaimmillaan.

Opettajat saivat lisätietoa itselle sekä varmistusta omaan Moodle-osaamiseen. Keskustelun yhteydessä tuotiin esille myös Moodlen laadukas rakenne opiskelijoiden näkökulmasta. LABissa on luotu täydennyskoulutuksiin valmis Moodle-pohja, jonka rakenne on mahdollisimman selkeä. Myös tutkintokoulutuksen laadun kehittämisen yhteydessä keskustellaan yhtenäisen pohjan käyttämisestä.

Yhtenäiset pohjat laadun takana

Kun opiskelijat löytävät helposti tarvitsemansa materiaalit ja tehtävät, vähentää se stressiä ja parantaa oppimiskokemusta. Käyttäjäystävällinen suunnittelu tarkoittaa selkeää navigointia, helposti löydettäviä materiaaleja ja aikataulutettuja tehtäviä. Opiskelijoiden toiveena on Moodle-pohjien yhtenäinen ulkoasua ja rakenne. Edistymisen seurantatyökalun käyttö visualisoi opintojakson rakennetta ja tehtävien aikatauluttamista.

[Alt-teksti: kuvakaappaus, otsikkona käytä harkiten tai vältä kokonaan, välilehtien viidakkoa, ohjeiden latausrumbaa, sokkoloikkia oppimisalustalla, sisältöjen hautausmaa ja leikitään piilosta, vaikea löytää tietoja.]
Kuva 2. Osa checklistasta. Opettajille suunnatun listan ovat laatineet digiassistentit Heli Valkama, Sakari Ritvasalo, Milla Nyrkkö ja Oona Jakku. (Kuva: Tekijät)

Opiskelua porukassa – työkalut tutuiksi

Yhteisöllisyys on tärkeää hyvinvoinnissa. Yhteisöllisyys vähentää yksinäisyyden tunnetta ja lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Moodle mahdollistaa myös opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen. Moodlen keskustelufoorumit, ryhmätyötilat ja chatit edistävät yhteisöllisyyttä ja tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden tukea toisiaan. Ryhmävalinta ja ryhmänmuodostustyökalut helpottavat ryhmätehtävien käynnistämistä. (Tsupari ym. 2023).

Opiskelijat tarvitsevat tukea paitsi toisiltaan myös opettajilta, mikä auttaa heitä ymmärtämään asioita paremmin. On myös tärkeää, että opiskelijat tuntevat kuuluvansa joukkoon ja ovat sosiaalisesti läsnä. Nämä tekijät lisäävät sitoutumista opiskeluun.

Opettajan pedagogisiin taitoihin liittyy nykyään vahvasti verkko-opetuksen laadun ymmärtäminen (Digivisio 2030). Olisi tärkeää, että kaikilla opettajilla olisi yhtenäinen näkemys siitä, mitä opiskelijaystävällinen Moodle tarkoittaa. LABissa on pyritty edistämään tätä asiaa @pedaryhmän toiminnan kautta ja viemään tietoa eteenpäin henkilöstölle.

Kokemus digipedapäivästä kannustaa jatkamaan, ja keväällä 2025 digipedapäivät toteutetaan Lahden ja Lappeenrannan kampuksilla toukokuussa.

Kirjoittajat

Ulla Huhtalo työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa sosiaali- ja terveysalan sosionomikoulutuksessa.

Katja Kylliäinen työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa sosiaali- ja terveysalan hoitotyön koulutuksessa.

Lähteet

Digivisio 2030. Digipedagogiikan laatukriteerit 1.0. 2023. Viitattu 29.10.24. Saatavissa https://digivisio2030.fi/laatukriteerit/

Tsupari, K., Knuuttila, J., Lundbom, P., Mäenpää, K. & Timonen, P. 2023. Yhteisöllisyys motivoi verkkotutkinnoissa. AMK-lehti/UAS Journal 3/2023. Viitattu 29.10.24. Saatavissa https://uasjournal.fi/3-2023/yhteisollisyys-virtuaalitodellisuusymparistoissa/