Moniammatillisilla työpajoilla luodaan inhimillistä toimintakulttuuria sote-alalle 

Syyskuussa Elma 2.0 -hankkeen toimesta järjestettiin syyskuussa moniammatillisten työpajojen sarja. Elma 2.0-hankkeen tavoitteena on rakentaa kohtaantoja monikultturistuvalla sosiaali- ja terveysalalla – rohkeasti, vaikuttavasti ja uutta luoden (LAB 2024). Hankkeen pyrkimyksenä on tuottaa arvoa opiskelijoille, opettajille ja sote-alan toimijoille (linkki Elma 2.0 -hankkeen nettisivuille).

Kahden, kolmen tunnin pituisen työpajan sarjassa hyödynnettiin yhteiskehittämisen voimaa. Osallistujat olivat LAB-ammattikorkeakoulun ja Salpauksen opettajia, taitovalmentajia sekä Elma 2.0-hankeen asiantuntijatiimiläisiä. He yhdistivät osaamisensa ja saivat aikaan uusia ratkaisuideoita.

Muotoiluajattelulla vahvistetut ratkaisut opetuksen ja arvioinnin kehittämiseen

Työpajat rakentuivat muotoiluajattelulle ominaisesti vahvan tutkimustiedon pohjalta.   Taustatyönä toimivat keväällä 2024 toteutetut asiantuntijahaastattelut, joiden tulokset käytiin ensimmäisen työpajan aluksia läpi osallistujien kanssa. Työpajassa keskityttiin ideoimaan ratkaisuja arvioinnin, ohjauksen ja opetuksen kehittämiseen. 

Näihin teemoihin osallistujat ideoivat ratkaisuja hyödyntäen muotoiluajattelun periaatteita ja työkaluja. Työpajoissa syvennyttiin myös tuplatimanttimalliin, joka konkretisoi kehittämisen vaiheita sekä divergentin ja konvergentin ajattelun vuorottelua. Tämä auttoi osallistujia hahmottamaan työpajakimaran merkityksen erityisesti ideoinnin ja luovuuden vaiheena.

Ratkaisuja oppimista ja hyvinvointia vahvistavaan kehittämiseen 

Erityisesti ohjauksen kehittämisessä korostui valmennuksellinen ote ja humaanin toimintakulttuurin vahvistaminen. Ohjauksen onnistuminen edellyttää selkeää rakennetta sekä kaikkien osapuolten riittävää yhteisymmärrystä ohjauksen toimista, tavoitteista, vastuista ja velvoitteista. Ohjauksen tulee edistää substanssiosaamisen kehittymistä, mutta yhtä tärkeää on keskittyä motivointiin, kannustukseen ja dialogiin. Työpajan tulos ohjauksen kehittämisessä voidaan tiivistää: yhteistyöllä ja vahvalla suunnitelmallisuudella kohti oppimista, hyvinvointia ja turvallisuutta, jotta monikulttuurisuuden ja työelämän tarpeet täyttyvät.

Arvioinnin kehittämiseksi ehdotettiin innovatiivista puutarhurointi-mallia. Malli perustuu oppimis- ja opintosuunnitelmiin (HOJKS/HOPS) ja sisältää pelillistämisen sekä visualisoinnin elementtejä. Sen nähtiin olevan konkreettinen ja motivoiva tapa seurata edistymistä, jossa opiskelija on aktiivinen toimija. Opettajan ja ohjaajien vahva tuki on olennainen osa mallia.

Opetuksen kehittämisessä korostettiin monialaisen ja -ammatillisen yhteistyön vahvistamista erityisesti opetusmateriaalien ja -menetelmien kehittämisessä. Tärkeiksi keinoiksi nostettiin materiaalien visuaalisuuden ja saavutettavuuden parantaminen sekä digitaalisten työkalujen laajempi hyödyntäminen. Innovatiiviset menetelmät yhdistettynä pedagogiseen johtajuuteen ja resurssien tehokkaaseen käyttöön tukevat oppimista ja ymmärrystä. Ehdotukset olivat käytännönläheisiä ja toteutettavissa, mutta ne vaativat jatkojalostusta. Elma 2.0 -hankkeessa jatketaan ideoiden kehittämistä.

Työpajat yhteiskehittämisen ja ammatillisen kasvun voimana

Työpajojen laaja työkalupakki tarjosi osallistujille käytännön välineitä oman työnsä kehittämiseen, rikastaen samalla heidän ammatillista kasvuansa. Esitellyt menetelmät eivät ainoastaan vahvistaneet työpajojen vaikuttavuutta, vaan myös sitouttivat osallistujat syvällisemmin kehittämistyöhön.

Työpajakimara oli enemmän kuin pelkkää ideointia ja ratkaisujen hakemista – se toimi osaamisen jakamisen ja vahvistamisen sekä yhteiskehittämisen foorumina. Osallistujat saivat arvokkaita oivalluksia muotoiluajattelusta, menetelmistä ja yhteiskehittämisen voimasta, jotka rikastuttivat heidän arkeaan. Työpajakimara kiteytti yhteiskehittämisen parhaimmillaan: vastavuoroista, vaikuttavaa ja inspiroivaa.

Kuvassa erivärisiä sanoja, jotka ovat otsikkoja työpajakimarassa käytetyille työkaluille
Kuva 1. Elma 2.0 työpajassa käytettyjä työkaluja sanapilvessä (Kuva: Marjut Suokas 2024)

Kirjoittaja

Marjut Suokas työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana. Hän osallistui Elma 2.0 -hankkeen työpajoihin fasilitaattorina ja muotoilun asiantuntijana. Marjutin ammatillinen ydinkompetenssi koostuu laajalti muotoiluajattelun hyödyntämisestä johtamisen ja liiketoiminnan kehittämisessä.

Lähteet

LAB. 2024. Elma 2.0 – kohtaantojen rakentaminen monikulttuuristuvalla sosiaali- ja terveysalalla. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 21.11.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/elma2

Linkit

Linkki 1. Päijät-Hämeen hyvinvointialue. 2024. Elma 2.0 -hankkeen nettisivut. Viitattu 25.11.2024. Saatavissa https://www.paijatha.fi/elma-2-0/