Ammatillisen osaamisen kehittyminen opiskelijan, opettajan ja työelämäasiantuntijan yhteistoimintana 

LAB-ammattikorkeakoulun fysioterapeuttiopintojen yhtenä opintojaksosisältönä on ikääntyneiden toimintakyvyn edistäminen. Opintojakson keskeisiä osaamistavoitteita ovat fysioterapeuttisten menetelmien soveltaminen ikääntyneiden toimintakyvyn edistämisessä, moniammatillisessa yhteistyössä sekä ikääntyneen asiakkaan lähipiirin huomioiminen osana kuntoutusprosessia. Tavoitteiden suuntaista osaamista kerrytettiin aidoissa työelämäympäristöissä ja asiakastilanteissa. 

Ikääntyneen kohtaaminen ja aktivointi 

Ikääntyneen kohtaamiseen, aktivointiin, jäykkyyden purkuun ja passiiviseen liikehoitoon liittyvää osaamista harjoiteltiin opiskelijan, työelämäasiantuntijan ja opintojakson opettajan yhteistoimintana. Oppimisympäristönä toimi Etelä-Karjalan hyvinvointialueen kotiutusyksikkö.  

Opiskelijan, opettajan ja työelämäfysioterapeutin yhteistoiminnan mahdollistamana oivalsimme erilaisia ikääntyneen kohtaamiseen liittyviä näkökulmia sekä vuorovaikutuksessa huomioitavia elementtejä. Oppimishetki aidon asiakkaan kanssa toi mahdollisuuden ymmärtää kohtaamisen merkitystä osana kuntoutustilannetta.  Lisäksi pääsimme näkemään, kuinka erilaiset sairaudet vaikuttavat ihmisen toimintakykyyn ja millaisia yksilöllisiä vaikutuksia niillä on. 

Kuva 1. Opiskelijat työelämäympäristössä. (Kuva: Outi Pöyhönen) 

Passiivisen liikehoidon toteuttaminen mahdollistaa myös asiakkaan kognition huomioimisen ja asiakkaan jäljellä olevien voimavarojen hyödyntämisen. Kuntoutustilanteessa pääsimme syventämään myös aikaisemmin hankkimaamme osaamista esimerkiksi siirtymisen avustamiseen liittyen. Huomasimme, että asiakkaan voimavarojen hyödyntäminen on tärkeää. Hyvän toimintakyvyn ansiosta itsenäinen elämä mahdollistuu ja antaa edellytyksiä osallistua itselle tärkeisiin toimintoihin. Ikääntyneen toimintakykyä voi edistää mm. tukemalla aktiivista elämäntapaa, hyvällä ravitsemuksella ja sairauksien hoidolla. (THL 2024.) Usein ikääntynyt kykenee suoriutumaan itsenäisesti päivittäisistä toiminnoista, kun ohjaustilanteessa mahdollistetaan riittävä aika ja tarkoituksenmukainen ohjauskeino. Näin ylläpidetään asiakkaan toimintakykyä ja vahvistetaan minäpystyvyyttä.  

Oppimisen kokemukset 

Toimiminen aidossa ympäristössä mahdollisti mielekkään ja kokonaisvaltaisen oppimisen kokemuksen ympäristön tuoman konkretian vuoksi. Kokemus tarjosi ainutlaatuisen tilaisuuden oppia ja harjoitella uutta.

Aito ympäristö ja asiakas toivat merkityksen tekemiselle, kun havaitsimme konkreettiset kuntoutuksen vaikutukset. Huomasimme jäykkyyden vähenevän ja nivelten liikelaajuuksien paranevan. Kuntoutus näkyi myös vahvistuneena puheen tuottamisena. Perinteisen kampuksella tapahtuvan harjoittelun sijaan aidossa ympäristössä toimiminen oli mieleenpainuva kokemus ja toi arvokasta oppia tulevaisuuden työelämää varten.  

Kirjoittajat 

Lumi Näkki opiskelee fysioterapeutiksi LAB-ammattikorkeakoulussa. 

Mandi Ahvenainen opiskelee fysioterapeutiksi LAB-ammattikorkeakoulussa. 

Suvi Ollikainen työskentelee lehtorina fysioterapeuttikoulutuksessa LAB-ammattikorkeakoulussa. 

Outi Pöyhönen työskentelee lehtorina fysioterapeuttikoulutuksessa LAB-ammattikorkeakoulussa. 

Lähteet 

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2024. Toimintakyvyn ylläpitäminen. Viitattu 26.11.2024. Saatavissa https://thl.fi/aiheet/ikaantyminen/hyvinvointia-vanhuuteen/toimintakyvyn-yllapitaminen