Kunnilla on merkittävä rooli kestävän liikenteen edistämisessä. Kunnissa kuitenkin tarvitaan kokonaisvaltaisempaa lähestymistapaa ja poliittista tukea. Kestävän liikenteen kehittäminen vaatii pitkäjänteisiä toimenpiteitä, joiden vaikuttavuutta tulee seurata. LAB-ammattikorkeakoulun Kestävän liikenteen pilotit Päijät-Hämeessä (KELPO) -hankkeessa selvitettiin kestävää liikennettä edistäviä kuntatoimenpiteitä Päijät-Hämeen kuntien poliittisen päätöksenteon tueksi. Selvitykseen kerättiin tietoa Päijät-Hämeen kuntien nykytilanteesta viranhaltijoille suunnatulla kyselyllä. Kyselyn tulokset osoittavat, että kunnan rooli ja vaikutusmahdollisuudet tunnistetaan, mutta työkalujen ja toimenpiteiden tunnistaminen vaihtelee. (Tuomisto ym. 2024)
Kestävä liikennejärjestelmä osana kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamista
Kunnilla on merkittävä rooli YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden toteuttamisessa, sillä merkittävää osaa tavoitteista voidaan edistää kunnissa. Vaikka tavoitteiden toteuttamiseen on saatavilla lisäresursseja paikallistasolla, tarvittaisiin soveltuvia instrumentteja tavoitteiden toimeenpanoon ja johtamiseen (Schmidt-Thomé ym. 2020).
Merkittävimmät päästövähennyskohteet kunnissa liittyvät muun muassa liikkumiseen, rakentamiseen, kiinteistöihin ja ruokaan (Merenheimo ym. 2020). Päijät-Hämeessä liikenteen osuus päästöistä on 34 prosenttia (Päijät-Hämeen liitto 2023). Strateginen ilmastotoimien toteuttaminen edellyttää, että tavoitteet on sisällytetty kunnan johtamiseen, budjetointiin, toiminnansuunnitteluun sekä seurantaan ja ohjeistuksiin. Konkreettiset toimenpiteet, tarvittava osaaminen sekä investointi- ja hankintaresurssit tulee tunnistaa, eikä seurantaa ja arviointia sovi unohtaa. (Merenheimo ym. 2020).
Liikkuminen kaupungissa koostuu arjen valinnoista ja kunnan päätöksistä
Kestävä liikenne on pirstaloitunut eri tasoilla. Samalla kun liikenne on teemana alueellista, jopa valtakunnallista, liikkuminen on arjen henkilökohtaisia kulkutapavalintoja. KELPO-hankkeen selvityksessä havaittiin, että vaikuttavuutta saadaan toimenpidekokonaisuuksilla. Yksittäiset, pistemäiset kokeilut voivat olla toimiva tapa testata kokeilun vastaanottoa sekä kerätä tietoa ja kokemuksia asukkailta. Vaikuttavampia ovat pitkän aikavälin tavoitteellisesti toteutettavat toimet, joiden toteutumista ja vaikuttavuutta seurataan. Jotta kestävyysteemat eivät jäisi omaksi projektiksi muun perustyön oheen, kunta voi edesauttaa toimiensa vaikuttavuutta sisällyttämällä kestävän liikenteen osaksi suunnitelmiaan. Strategiaan sisällytettynä budjetista olisi perustellumpaa allokoida rahoitusta kehittämistoimille. Vaikuttavuuden mittaaminen ja todentaminen vaatii mittaristoja, mutta näitä ei ole vielä yleisesti standardoitu. (Tuomisto ym. 2024)
Kyselyn tulokset osoittavat, että kunnan rooli ja vaikutus tunnistetaan, mutta työkalut, toimenpiteet ja vaikutusmahdollisuuksien tunnistaminen vaihtelee. Vastaajien mukaan liikenteen kehittämiseen liittyvää osaamista löytyy, mutta päästövaikutusten arviointiin vähemmän. Näin ollen selvityksiin hyödynnetään konsulttien osaamista. Lisäksi osaaminen keskittyy enemmän yksityisautoliikenteeseen, ja näkökulman laajentaminen olisi tarpeellista. Yksityisautoilu on usein liikkumisen perusoletus, jonka ympärille rakentuu muu liikennejärjestelmä. Poliittisten päättäjien lisäksi asukkaiden asenteella koettiin olevan merkittävä vaikutus. Tästä syystä olisi tärkeä varmistaa, että päätöksenteossa on moniäänisyyttä. Myös poliittinen halukkuus kestävän liikenteen edistämiseen vaihtelee. Kestävyyshaasteiden ratkaisut vaativat systeemistä lähestymistapaa ja yhteistyötä eri tahojen välillä. Valtuusto- ja hallituskaudet vaikuttavat kestävän liikenteen edistämisen mahdollisuuksiin. Kuntavaalien myötä poliittiset linjaukset voivat muuttua vaikuttaen joko edistävästi tai hidastavasti kestävän liikenteen päätöksiin. (Tuomisto ym. 2024)
Linkki: Lisää tietoa tuloksista ja kestävän liikenteen toimenpiteistä selvityksessä.
Toimenpidekokonaisuuksilla pyritään lisäämään kestävien kulkumuotojen osuutta edes osalla matkoista
Selvityksessä kerätyn tiedon pohjalta laadittiin toimenpide-ehdotuksia kolmelle teemalle: sähköisen liikenteen edistäminen, yksityisautoilun päästöjen vähentäminen sekä joukko- ja kevyen liikenteen osuuden kasvattaminen. Tavoitteena on vähentää yksityisautoilun tarvetta ja mahdollistaa eri kulkumuotojen käyttöä. Kestävien kulkumuotojen käyttöön kannustetaan olosuhteiden parannuksilla ja käyttämisen helpottamisella. Myöhemmin KELPO-hankkeen edetessä on tarkoitus laskea valittujen toimenpiteiden päästövähennyspotentiaalia.
Kirjoittajat
Tiia Tuomisto työskentelee LAB-ammattikorkeakoulussa TKI-asiantuntijana. KELPO-hankkeessa hän toimii kestävän liikkumisen asiantuntijana.
Suunnitteluassistentti Juho Koivu työskentelee KELPO-hankkeessa projektityöntekijänä erityisesti visuaalisen viestinnän ja tiedonhankinnan tehtävissä. Hän opiskelee LAB-ammattikorkeakoulussa viimeistä vuotta teollista muotoilua (Muotoilija, AMK).
Lähteet
Merenheimo, T., Elolahti, A., Orivuori, S. & Saari, E. 2020. Ilmastojohtamisen reseptikirja. Motiva Oy, Helsinki. Viitattu 25.3.2024. Saatavissa https://www.motiva.fi/files/16871/Motiva_Kuntien_ilmastojohtamisen_reseptikirja.pdf
Päijät-Hämeen liitto. 2023. Ennakkotieto: Päijät-Hämeen ilmastopäästöt laskivat 4,5 prosenttia vuonna 2022. Uutinen 21.11.2023. Viitattu 17.10.2024. Saatavissa https://paijat-hame.fi/ennakkotieto-paijat-hameen-ilmastopaastot-laskivat-45-prosenttia-vuonna-2022/
Schmidt-Thomé, K., Eskelinen, H., Lamuela Orta, C., Laurila, L., Lähteenoja, S., Monni, S., Päivänen, J., Sallinen, S. & Terämä, E. 2020. Kestävän kehityksen johtaminen ja toimeenpano paikallistasolla. Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2020:30. Helsinki: Valtioneuvoston kanslia. Viitattu 3.4.2024. Saatavissa https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162240/VNTEAS_2020_30.pdf
Tuomisto, T., Heinonen, A. & Koivu, J. 2024. Tilannekuva kestävän liikenteen toimenpiteistä ja työkaluista Päijät-Hämeen kunnille poliittisen päätöksenteon tueksi 2024. Kestävän liikenteen pilotit Päijät-Hämeessä (KELPO). Viitattu 8.10.2024. Saatavissa https://lab.fi/sites/default/files/2024-10/Tilannekuva%20kest%C3%A4v%C3%A4n%20liikenteen%20toimenpiteist%C3%A4%20ja%20ty%C3%B6kaluista%20.pdf
Linkit
Linkki 1. Tuomisto, T., Heinonen, A., & Koivu, J. 2024. Tilannekuva kestävän liikenteen toimenpiteistä ja työkaluista: Päijät-Hämeen kunnille poliittisen päätöksenteon tueksi 2024. Viitattu 8.10.2024. Saatavissa https://lab.fi/sites/default/files/2024-10/Tilannekuva%20kest%C3%A4v%C3%A4n%20liikenteen%20toimenpiteist%C3%A4%20ja%20ty%C3%B6kaluista%20.pdf