Verkkosivut ovat paljon enemmän kuin yrityksen digitaalinen käyntikortti. Ne voivat toimia yrityksen tärkeimpänä markkinointityökaluna: niiden avulla luodaan ensivaikutelma, rakennetaan luottamusta ja houkutellaan asiakkaita. Verkkosivujen toteutuksessa toistuvat usein samat, helposti korjattavissa olevat virheet. Tässä artikkelissa syvennymme yleisimpiin kompastuskiviin verkkosivustoilla ja siihen, miten nämä ongelmat voidaan ratkaista.
Heikko ulkoasu ja käytettävyys
Ulkoasu on usein ensimmäinen asia, jonka käyttäjä huomaa. Jos sivut näyttävät vanhanaikaisilta tai sisältävät vanhentunutta tietoa, käyttäjän luottamus heikkenee. Moderni design ja säännöllisesti päivitetty sisältö antavat ammattitaitoisen vaikutelman. Panosta korkealaatuisiin kuviin sekä selkeään rakenteeseen, jotka vahvistavat ja tukevat brändisi identiteettiä.
Verkkosivujen navigoinnin tulee olla selkeää ja käyttäjäystävällistä. Käyttäjät arvostavat helppoa pääsyä tärkeään tietoon, ja sekava rakenne voi viedä heidän huomionsa muualle. (Fitzgerald 2024.) Väliotsikot, lyhyet tekstikappaleet ja toimiva navigaatio ovat ominaisuuksia, jotka tekevät sivustosta helposti lähestyttävän.
Sivustojen hitaus ja hakukoneoptimoinnin unohtaminen
Yksi turhauttavimmista ongelmista asiakkaille on sivustojen hitaus. Hitaasti latautuvat verkkosivut karkottavat käyttäjiä ja heikentävät hakukonenäkyvyyttä. Tätä voi minimoida muun muassa optimoimalla kuvien koon, minimoimalla turhat komentosarjat sekä testaamalla säännöllisesti sivustojen latausnopeutta. (Moz 2024.)
Hakukoneoptimointi (Search Engine Optimization) on ratkaiseva tekijä sivuston näkyvyydessä. Vaikka verkkosivut olisivat upeasti toteutetut, ne eivät palvele tarkoitustaan, jos käyttäjät eivät löydä niitä. Hakukoneoptimoinnissa voi hyödyntää monia ilmaisia työkaluja, kuten Google Keyword Planner sekä Seobilityn SEO Checker. (Storkkila & Turunen 2024.)
Yhteystietojen ja mobiiliystävällisyyden puute
Moni käyttäjä etsii verkkosivuilta ensisijaisesti yhteystietoja. Jos nämä eivät ole helposti löydettävissä, asiakas saattaa siirtyä kilpailijan sivustolle etsimään ratkaisua. Yhteydenottolomake ja helposti saavutettavissa oleva yhteystieto-osio vähentävät asiakkaan kynnystä ottaa yhteyttä (Storkkila & Turunen 2024).
Mobiiliystävällisyys on yksi keskeisimmistä verkkosivujen onnistumisen mittareista. Yhä suurempi osa verkkoliikenteestä tapahtuu mobiililaitteilla, joten responsiivinen suunnittelu on välttämätöntä. (Google Ads Help 2024.) Testaa sivustoasi eri laitteilla varmistaaksesi, että se toimii saumattomasti kaikilla näytöillä.
Onnistunut verkkosivujen toteutus liittyy yrityksen digitaaliseen menestykseen. Välttämällä yleisimpiä virheitä voit parantaa käyttäjäkokemusta, lisätä luottamusta sekä parantaa hakukonenäkyvyyttä. Muista, että jatkuva testaaminen ja päivitykset ovat avainasemassa sivuston toimivuuden ja tehokkuuden ylläpitämisessä. Panostamalla näihin osa-alueisiin varmistat, että verkkosivustosi palvelee asiakkaitasi parhaalla mahdollisella tavalla.
Kirjoittajat
Alex Storkkila ja Taija Turunen ovat LAB-ammattikorkeakoulusta valmistuvia liiketalouden opiskelijoita.
Sampo Kokkonen toimii tiimivalmentajana ja markkinoinnin lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa.
Lähteet
Fitzgerald, A. 2024. Website Navigation: The Ultimate Guide [Types & Top Examples]. HubSpot. Viitattu 10.12.2024. Saatavissa https://blog.hubspot.com/website/main-website-navigation-ht
Google Ads Help. 2024. Optimize your website for mobile. Viitattu 11.12.2024. Saatavissa https://support.google.com/google-ads/answer/7323900?hl=en
Moz. 2024. Page Speed: How to evaluate and improve page speed. Viitattu 10.12.2024. Saatavissa https://moz.com/learn/seo/page-speed
Storkkila, A. & Turunen, T. 2024. Liiketoiminta- ja markkinointisuunnitelma aloittelevalle markkinointiyritykselle. Opinnäytetyö (AMK). LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 11.12.2024. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024121235258