Digitaalinen Osaajaverstas on Plan B -hankkeen toimenpide, joka tarjoaa uudenlaisen tavan ja ympäristön tarkastella koulutus- ja urapolkuja sekä niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä. Osaajaverstaan sisältö käsittelee arjen hyvinvointiin liittyviä taustatekijöitä, koulutus- ja urapolkujen etsimistä ja löytämistä sekä työllistymiseen liittyviä teemoja. Sen tavoitteena on ohjata uusia ura- ja koulutuspolkuja etsiviä tunnistamaan työllistymismahdollisuuksia tai vahvistamaan asemaansa nykyisessä työtehtävässä. (LAB 2025).
Plan B -hankkeessa rakennetun oppimisympäristön uutuusarvo on tekoälyn integrointi oppimistehtäviin sekä sisällön käyttäjälähtöinen testaus kuntouttavan työtoiminnan kontekstissa. Digitaalista Osaajaverstasta kehitetään saadun palautteen pohjalta vastaamaan käyttäjien tarpeita. Digitaalisessa Osaajaverstaassa henkilö voi tehdä tehtäviä ja valitsemiaan osioita itsenäisesti tai työllistymistä tukevan viranomaisen kanssa. Yhdistelmä tekoälyä ja pedagogista suunnittelua tekee siitä edelläkävijän digitaalisten oppimisratkaisujen kehittämisessä (Opetushallitus 2023; Euroopan komissio 2022).

Osallistujien kokemukset Arjen hyvinvointi -osiosta
Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvien käyttäjäkokemus Digitaalisesta Osaajaverstaasta oli hyvin merkittävä asiakaslähtöisyyden varmistamiseksi. Kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvien tilanteeseen liittyy usein työllistymisen esteitä, osaamisen tunnistamisen tarpeita ja elämänhallinnan vahvistamisen kysymyksiä. Digitaalinen Digitaalisen Osaajaverstaan asiasisältöjä onkin mahdollista hyödyntää kuntouttavan työtoiminnan ryhmien sisällöissä ja muissa asiakastapaamisissa.
Digitaalisen Osaajaverstaan Arjen hyvinvointi osiosta antoi palautetta 17 henkilöä. Osio sisältää teemoja itsetuntemuksesta, arvoista sekä positiivisesta mielenterveydestä. Aiheisiin virittäydyttiin lyhyillä videoilla ja keskustelulla, minkä jälkeen osallistujat tekivät tekoälyavusteisen tehtävän itsetuntemuksen vahvistamisen suunnitelmasta.
Vastauksissa Itsetuntemus aiheena nousi esiin erityisen kiinnostavana ja osalle uutena aiheena. Lisäksi ryhmiin toivottiin lisää sisältöä esimerkiksi rentoutumisen teemoista. Tämä tukee havaintoja siitä, että hyvinvointia edistävät sisällöt ovat keskeisiä oppimisessa ja työelämävalmiuksien vahvistamisessa (Opetushallitus 2023).
Tutkimusten mukaan itsetuntemuksesta on hyötyä omien vahvuuksien, arvojen ja motivaatiotekijöiden tunnistamisessa, mitkä parantavat päätöksentekoa ja työelämässä toimimista. Arvojen mukainen toiminta lisää merkityksellisyyden tunnetta ja sisäistä motivaatiota, mikä puolestaan tukee työkykyä ja hyvinvointia (MIELI ry 2024).
Tekoäly ja oppiminen: mitä palautteet kertovat?
Vastaajat vastasivat kyselylomakkeella kysymyksiin sisällön hyödyllisyydestä (itsetuntemus, arvot, positiivinen mielenterveys), tekoälyavusteisesta tehtävästä (kuinka tekoäly tuki tehtävän tekemisessä), kokemuksista ja oivalluksista (mitä opit?) ja hyödyllisyydestä arjessa (kuinka todennäköisesti hyödynnät koulutuksen sisältöjä arjessa, työnhaussa tai opiskelussa).
Sisällön hyödyllisyys jakoi vastaajien mielipiteet seuraavasti. Vastaajista kolme koki sisällön erittäin hyödyllisenä, kymmenen vastaajaa hyödyllisenä, kolme vastaajaa jonkin verran hyödyllisenä ja yksi vastaajista ei kokenut sitä lainkaan hyödyllisenä.
Kysymykseen tekoälyn roolista tehtävien tekemisessä kolme vastaajaa vastasi erittäin hyvin, kahdeksan vastaajaa hyvin, kuusi vastaajaa kohtalaisesti ja seitsemän vastaajaa jätti kysymyksen tyhjäksi, mikä voi kertoa joko pohdinnan vaikeudesta tai siitä, että sisältö ei herättänyt merkittäviä uusia ajatuksia.
Avoimeen kysymykseen, missä kysyttiin oivalluksia tai oppimista, mainittiin tekoälyn monipuolisuus ja sen käyttöön liittyvä oivallus. Osa koki, että asiat olivat ennestään tuttuja, mutta tekoäly toi siihen uuden näkökulman, mikä on linjassa tutkimusten kanssa, joissa tekoäly nähdään oppimista rikastavana työkaluna, kun sitä käytetään tarkoituksenmukaisesti. Tekoäly voi personoida oppimista, tarjota välitöntä palautetta ja lisätä motivaatiota, mutta sen rinnalla tarvitaan edelleen inhimillistä vuorovaikutusta ja pedagogista ohjausta (Koivusipilä 2025).
Kirjoittaja
Irina Tiainen työskentelee lehtorina LAB-ammattikorkeakoulussa ja asiantuntijana Plan B- hankkeessa.
Lähteet
Euroopan komissio. 2022. Digitaaliset oppimisratkaisut ja tekoälyn rooli. Haettu 19.11.2025. Saatavissa https://education.ec.europa.eu/fi/focus-topics/digital-education/action-plan/ethical-guidelines-for-educators-on-using-ai
Koivusipilä, M. 2025. Tekoälyn pedagoginen käyttö oppimisessa. Tampere: Tampereen yliopisto. Haettu 18.11.2025. Saatavissa https://trepo.tuni.fi
LAB. 2025. Digitaalinen Osaajaverstas – Plan B -hankkeen toimenpide. Haettu 20.12.2025 Saatavissa https://lab.fi/fi/planb
MIELI ry. 2024. Positiivinen mielenterveys ja työkyky. Haettu 18.11.2025 Saatavissa https://mieli.fi
Opetushallitus. 2023. Hyvinvointia edistävät sisällöt oppimisessa. Haettu 17.11.2025 Saatavissa https://oph.fi
Tara Winstead. 2021. AI Illustration, Pexels. (Haettu 28.11.2025). Saatavissa https://www.pexels.com/photo/ai-illustration-8386440/