Tekoäly ja luova työ – generatiivinen tekoäly luovien alojen osaamisen vahvistajana

LuovAIn! – Tekoäly luovan ja kulttuurialan ekosysteemissä -hanke (LAB 2025) toteutti syksyllä 2025 verkkotyöpajakokonaisuuden, jonka tavoitteena oli tarjota osallistujille tietoa siitä, miten generatiivista tekoälyä voi hyödyntää ja ymmärtää paremmin osana luovaa toimintaa ja muuttuvaa toimintaympäristöä. Lähtökohtana oli ajankohtainen, käytännönläheinen ja helposti lähestyttävä tieto tekoälyn mahdollisuuksista luovassa toiminnassa.

Verkkokokonaisuuteen sisältyi kaksi verkkotyöpajaa sekä LuovAIn! -hankkeessa kehitetty avoin verkkokurssi Generatiivinen tekoäly luovassa työssä. (LuovAIn! 2025a) Ensimmäinen verkkotyöpaja toimi johdatuksena kurssin teemoihin ja tarjosi tilaa yhteiselle keskustelulle. Tämän jälkeen osallistujat suorittivat itsenäisesti verkkokurssin, ja kokonaisuuden päättävässä verkkotyöpajassa käytiin läpi opittuja asioita verkkokurssin osioiden ja tehtävien pohjalta. Osallistujapalautteen perusteella verkkokokonaisuuden läpikäyneet osallistujat saivat paremman ymmärryksen tekoälyn toimivuudesta ja sen hyödyntämisestä omassa luovassa työssään.

Kuva 1. Opastus tekoälyn ja luovan työn yhdistämiseen avaa uusia näköaloja. (JuliusH 2024)

Tekoäly ja luova työ -verkkokokonaisuuden toteutus

LuovAIn! -hankkeessa toteutettiin alkuvuodesta 2025 kolmen verkkotyöpajan sarja. (Melkko 2025) Syksyn kokonaisuudessa tarjottiin osallistujille aikaisempaa laajempaa sisältöä ja myös enemmän itsenäistä opiskelua verkkokurssin kautta. Kokonaisuuden aloitus- ja lopetusverkkotyöpajat mahdollistivat puolestaan fasilitoidut keskustelut ja kokemusten jakamisen muiden osallistujien kanssa. Ensimmäisessä verkkotyöpajassa kokeiltiin myös, miten tekoäly toimii verkkoympäristössä fasilitaattorina ja kuinka osallistujien omaa osaamista voidaan arvioida keskustelemalla tekoälyn kanssa. Tässä kokeilussa hyödynnettiin LuovAIn! -hankkeessa kehitettyä itsearviointityökalua. (Melkko 2025; LuovAIn! 2025b)

Kokemusten ja saadun palautteen perusteella verkkoympäristössä toteutetussa työpajassa tärkeää on erittäin selkeä ja ymmärrettävä ohjeistus, ja kannattaa välttää useiden eri alustojen käyttämistä ryhmäkeskustelujen tai tehtävien suorittamisen aikana. Tällöin osallistujan keskittyminen voi kohdentua enemmän teknisiin ominaisuuksiin kuin itse ryhmäkeskusteluihin. Myös pienryhmäkeskustelujen fasilitointi on tärkeää, ja verkkotyöpajoja suunniteltaessa aikataulutuksessa olisi hyvä varata kunnolla aikaa ohjeistuksiin ja teknisten alustojen läpikäyntiin.

Verkkokokonaisuuteen kuuluvan avoimen verkkokurssin tavoitteena oli lisätä osallistujien ymmärrystä siitä, miten generatiivinen tekoäly vaikuttaa luovaan työhön ja luovien alojen toimintaympäristöön sekä tarjota konkreettisia näkökulmia ja työkaluja tekoälyn hyödyntämiseen omassa työssä. (LuovAIn! 2025c) Kurssi oli suunnattu erityisesti luovan alan ammattilaisille, opiskelijoille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille ilman teknistä taustaa.

Kohti tekoälyn tietoista hyödyntämistä osana luovaa työtä

Osallistujien näkemykset ja verkkotyöpajojen keskustelut voidaan tiivistää niin, että generatiivinen tekoäly on hyödyllinen luovan ajattelun ja ideoinnin tukija, mutta sen arvo konkretisoituu vasta ihmisen tekemissä valinnoissa ja tulkinnoissa. Tekoäly kykenee tarjoamaan uusia yhdistelmiä ja vaihtoehtoja ideointiin, mutta luova prosessi säilyy edelleen ihmiskeskeisenä.

Kurssin tekninen sisältö auttoi osallistujia ymmärtämään tekoälyn toimintaperiaatteita ja suhteuttamaan käytön vastuullisiin valintoihin. Hyödylliseksi koettiin erityisesti oikeanlaisten kehotteiden (promptien) muotoilu ja siihen liittyvä harjoittelu. Monimuotoiset generatiiviset mallit, jotka tuottavat tekstiä, kuvaa, ääntä tai videoita, toimivat parhaiten silloin, kun niitä käytettiin osana omaan aineistoa ja suunnitteluun kytkeytyvää prosessia sen sijaan, että mallit vain tuottaisivat valmista sisältöä. Samalla keskustelut eettisyydestä ja muuttuvasta toimintaympäristöstä nostivat esiin vastuullisuuden ja tekijänoikeuksien merkityksen tekoälyä käytettäessä.

Yksi tärkeimmistä palautteista koski tekoälyn vaikutuksia syntyneiden pelkojen vähenemiseen, kun osallistujien ymmärrys karttui oppimisen tuloksena. Generatiivinen tekoäly ei täysin voi korvata luovaa asiantuntijuutta, mutta se voi avata uudenlaisia näkökulmia ja nopeuttaa ideoiden konkretisointia — kun tekoälyn käyttö on tietoista, tavoitteellista ja osa laajempaa luovaa prosessia.

Kirjoittaja

Elsa Melkko toimii TKI-asiantuntijana ja projektipäällikkönä LAB-ammattikorkeakoulun liiketoimintayksikössä.

Lähteet

JuliusH. 2024. AI-luotu, robotti, tekniikkaa, tekoäly. Pixabay. Viitattu 22.12.2025. Saatavissa https://pixabay.com/fi/illustrations/ai-luotu-robotti-tekniikkaa-teko%c3%a4ly-8630455/

LAB. 2025. Tekoäly luovan ja kulttuurialan ekosysteemissä – LuovAIn! Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 15.12.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/tekoaly-luovan-ja-kulttuurialan-ekosysteemissa-luovain

LuovAIn! 2025a. Generatiivinen tekoäly luovassa työssä. Tekoäly luovan ja kulttuurialan ekosysteemissä – LuovAIn! Viitattu 15.12.2025. Saatavissa https://luovain.ai/courses/generatiivinen-tekoaly-luovassa-tyossa/

LuovAIn! 2025b. LuovAIn!-hanke mukana Creative Skills Week 2025 -tapahtumassa Prahassa. Tekoäly luovan ja kulttuurialan ekosysteemissä – LuovAIn! Viitattu 15.12.2025. Saatavissa https://luovain.ai/luovain-hanke-mukana-creative-skills-week-2025-tapahtumassa-prahassa/

LuovAIn! 2025c. Uusi avoin verkkokurssi antaa luoville ammattilaisille etumatkaa tekoälyn hyödyntämisessä. Tekoäly luovan ja kulttuurialan ekosysteemissä – LuovAIn! Viitattu 15.12.2025. Saatavissa https://luovain.ai/uusi-avoin-verkkokurssi-antaa-luoville-ammattilaisille-etumatkaa-tekoalyn-hyodyntamisessa/

Melkko, E. 2025. Tekoäly luovien alojen työkaluna LuovAIn!-verkkotyöpajoissa. LAB Focus. Viitattu 15.12.2025. Saatavissa Tekoäly luovien alojen työkaluna LuovAIn!-verkkotyöpajoissa – LAB Focus