Asiakastutkimustieto on tärkeää kuntosaliyrittäjille

Koronapandemia koetteli yritystoimintaa. Lähes 80 % suomalalaisista liikunta-alan yrityksistä kertoi kohdanneensa vakavia toimintaa uhkaavia vaikeuksia. Korona-ajan vaikeuksista toipumista on haastanut vuoden 2022 syksyllä alkanut kustannustason nousu, ja tulevaisuudessa huolta herättää erityisesti asiakkaiden ostovoiman heikentyminen. (Valtion liikuntaneuvosto 2023.). Liikuntapalveluiden käytön kasvaminen voisi ratkaista liikuntapalveluyritysten taloudellista ahdinkoa, ja samalla aikuisväestön liikkumattomuudesta aiheutuvia haittoja voitaisiin ennaltaehkäistä ja korjata.

Asiakkaiden tarpeita, toiveita ja unelmia kannattaa selvittää

Hanhivaara ja Kyckling (2024) tekivät päijäthämäläiselle yksityiselle kuntosaliyritykselle selvityksen potentiaalisten yli 50-vuotiaiden asiakkaiden kuntosaliharjoittelua koskevista tarpeista. Selvitys tehtiin Facebook-ryhmissä julkaistuilla kutsulla Webropol-kyselynä. Kyselyyn vastasi 38 henkilöä. Kyselyn aineistonanalysoinnin jälkeen tiedonhankintaa jatkettiin yksilöhaastatteluilla.

Tuloksissa tuli esille, että potentiaaliset asiakkaat pitivät tärkeänä kuntosalin valintaa koskevana valintaperusteena palvelun ystävällisyyttä, henkilökunnan ammattitaitoa ja asiakaslähtöistä toimintaa. Henkilöstön toivottiin olevan tarvittaessa saatavilla. Henkilökunnan odotettiin huolehtivan salin toiminnan sujuvuudesta ja tarvittaessa ohjaavan salin asiakkaita. Tutkimukseen osallistuvat pitivät ammattitaitoista ohjausta tärkeänä turvallisuustekijänä. Kuntosalin sijainti oli myös keskeinen valintaperuste. Mitä lähempänä kuntosali on kotia tai työpaikkaa, sitä todennäköisimmin kuluttaja sen valitsee. Kuluttajat arvostivat myös hyviä kulkuyhteyksiä kuntosalille sekä parkkipaikkoja. (Hanhivaara & Kyckling 2024, 33–52.)

Tutkittavien mielestä unelmien kuntosali olisi sellainen, jossa kävisi ihan tavallisia ihmisiä. Salissa hyväksyttäisiin rapakuntoisuus ja ylipainoisuus. Siellä saisi harjoitella omassa rauhassa, mutta tarvittaessa saisi ohjaajilta apua. Laitteet olisivat toimivia eikä niiden käyttöä tarvitsisi jonotella. Muutama toivoi unelmiensa salille saunaa ja jotkut jopa kylmäallasta. (Hanhivaara & Kyckling 2024, 44.)

[Alt-teksti: asiakas tekee kuntosalissa käsiliikkeitä kevyillä painoilla, vieressä ohjaaja ohjaa kädestä pitäen.]
Kuva 1. Ammattitaitoinen ohjaus lisää turvallisuutta kuntosaleilla. (Kuva: Shvets 2020)

Palvelun parantaminen perustuu asiakkailta saatuun tutkittuun tietoon

Maksavat asiakkaat tuovat yrityksille liikevaihtoa. Siksi nykyisten ja myös potentiaalisten asiakkaiden tarpeita ja toiveita kannattaa tutkia. Asiakkaan kannalta palvelun tulisi olla hyödyllinen ja helposti käytettävä. Yrittäjälle palvelun tulisi olla taloudellisesti kannattava, kilpailuetua rakentava tai muuten toiminnan vaikuttavuutta lisäävä. (Koivisto ym. 2019, 34; Ojasalo ym. 2021.) Kun asiakkaan koko palvelupolku on kuvattu ja asiakkaiden kokemukset polun eri vaiheissa ovat selvillä, on yrittäjällä tietoa, jonka perusteella hän voi parantaa olemassa olevaa palvelua tai innovoida kokonaan uutta palvelukonseptia.

Asiakaspalautteet kertovat usein asiakkaiden tyytyväisyyden asteesta, mutta haastattelut ja muu kenttätutkimus antavat syvällisempää tietoa asiakkaiden kokemuksista. Yrittäjä tarvitsee kehittämisessä erityisesti tätä syvätietoa.

Kirjoittajat


Martta Kyckling valmistui elokuussa 2024 LAB-ammattikorkeakoulusta sosiaali- ja terveysalan palvelumuotoilu (YAMK) -koulutuksesta. Hän työskentelee sairaanhoitajana HUS-sairaanhoitoalueen riippuvuuspsykiatrian avohoidon yksikössä.

Tarja Korpela on LAB-ammattikorkeakoulun lehtori hyvinvointiyksikössä sekä sosiaali- ja terveyspalveluiden palvelumuotoilu (YAMK) -koulutuksen koordinaattori.

Lähteet

Hanhivaara, T. & Kyckling, M. 2024. Tutkimus yli 50-vuotiaiden henkilöiden kuntosalien valintaan vaikuttavista tekijöistä. Opinnäytetyö YAMK. LAB-ammattikorkeakoulu.

Koivisto, M., Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. e-kirja. Helsinki: Alma Talent.

Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2021. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. e-kirja. 3.–7. painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.

Shvets, E. 2020. Naiset, aktiivisuus, fitness, liikunta. Pexels. Viitattu 27.7.2024. Saatavissa https://www.pexels.com/fi-fi/kuva/naiset-aktiivisuus-fitness-liikunta-4587355/ 

Valtion liikuntaneuvosto. 2023. Koronapandemia vaikutti liikunta-alan toimijoihin ‒ ihmiset eivät täysin ole palanneet toimintaan. Valtion liikuntaneuvoston julkaisu. Viitattu 26.7.2024. Saatavissa https://www.liikuntaneuvosto.fi/2023/03/29/liikuntatoimialan-tilannekuva-2023/