Brändin tunnettuus kasvuun brändistrategian ja digimarkkinoinnin yhteistyöllä

Digitalisoituneessa maailmassa digimarkkinointi on lähes välttämätöntä brändin tunnettuuden kasvattamisessa. Kasvaneen digitaalisen sisältötulvan vuoksi brändien haasteena on kuitenkin tulla nähdyksi ja löydetyksi kohdeyleisönsä keskuudessa. (Tiffany 2021, 3–11). Huolellisesti toteutettu brändistrategia digimarkkinoinnin pohjalla varmistaa oikean yleisön tavoittamisen, mielenkiinnon herättämisen ja sitoutumisen pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin. (Mettevo 2023.)

Opinnäytetyössään Johanna Marjoniemi toteutti markkinointistrategian kansainvälisen fitness- ja kehonrakennuslajien urheilujärjestön IFBB Nordic Academyn verkkokoulutukselle Norjan markkinoille. Markkinointistrategian tavoitteena oli kasvattaa tietoisuutta kohdemarkkinoilla. Strategian määrittelyä varten luotiin ymmärrys tapausorganisaation liiketoimintaan, Norjan liiketoimintaympäristöön, sekä toteutettiin kohderyhmätutkimus. (Marjoniemi 2023.)

Brändistrategia vetää puoleensa oikean yleisön huomion

Brändi syntyy ihmisten mielissä ja rakentuu pikkuhiljaa, kun kuluttajat ovat vuorovaikutuksessa brändin kanssa ja tutustuvat brändiin syvemmin. Se, mitä brändi itsestään ja ominaisuuksistaan ensimmäisestä kontaktista lähtien viestii, luo vastaanottajalle mielikuvaa brändin asemoitumisesta suhteessa kilpaileviin brändeihin. Brändiviestinnän johdonmukaisuus ja yhtenäisyys eri kosketuspisteissä on tärkeää, jotta onnistutaan rakentamaan toivottua brändikuvaa ja positiota kohdemarkkinoilla. (Kostelijk & Alsem 2020.)

Brändistrategia yhdistää ymmärryksen kohdeasiakkaiden tarpeista sekä brändin uniikeista vahvuuksista vastata näihin tarpeisiin. Brändistrategian myötä yritys tunnistaa arvoa tuovan yleisönsä ja oikeat kanavat, joista ihmiset tavoittaa sekä määrittelee kohdeyleisön tarpeisiin vastaavan viestinnän, joka toimii kuin magneettina yleisön huomion kiinnittämisessä. (D’Angelo 2022.)

[Alt-teksti: kaavio, jonka kuusi osiota ovat tunne kohdeyleisösi, määritä kanavasi, luo ostajapersoonat ja ostopolut, määrittele kilpailuedut ja uniikit myyntivalttisi, muotoile brändiviestisi ja luo sisällöt sekä viimeisenä aseta tavoitteellesi mittarit.]
Kuva 1. Brändin viestintästrategian runko. (Mukaillen D’Angelo 2022; Smartsheet 2021)

Brändi löydettäväksi digimarkkinoinnin keinoin

Digimarkkinointi on tehokas keino brändin tunnettuuden kasvattamisessa, sillä kuluttajat viettävät yhä enemmän aikaa digikanavissa (Datareportal 2023). Digitaalinen mainonta ja näkyvyys eivät kuitenkaan itsestään tuota kestäviä tuloksia, vaan vaaditaan strategista lähestymistapaa, jolla kiinnitetään tavoitellun kohdeyleisön huomio ja ylläpidetään mielenkiintoa brändiin. (Mettevo 2023.) Oikean viestin välittäminen oikeissa kanavissa houkuttelee kohdeyleisöä ostopolulla eteenpäin ja muokkaa samalla käsitystä brändistä.

Digimarkkinointi tuo brändin kuluttajan saataville, mutta vahva brändi jää mieleen ja sitouttaa kohdeyleisönsä kestäviin asiakassuhteisiin. Tärkeää on siis ensin tehdä brändin strategiset valinnat, jotta orgaaninen ja maksettu näkyvyys antavat parhaan potentiaalinsa, tavoittaa oikean yleisönsä ja rakentaa toivottua brändin positiota kohdeasiakkaiden mielessä. (Colorwhistle 2023.) Tuloksellinen digimarkkinointi on datan ja strategian ohjaamaa, ja brändin tunnettuuden saavuttaminen on lopputulos brändistrategian ja digimarkkinoinnin yhteistyöstä.

Kirjoittajat

Johanna Marjoniemi on valmistumassa tradenomiksi (AMK) LAB-ammattikorkeakoulun liiketalouden englanninkielisestä International Business -ohjelmasta.

Lotta Toivonen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa markkinoinnin lehtorina ja Labtic Digi-markkinointitoimiston valmentajana.

Lähteet

Colorwhistle. 2023. Why Branding is essential for Digital Marketing? Colorwhistle. Viitattu 4.12.2023. Saatavissa https:colorwhistle.com/branding-essential-digital-marketing

Datareportal. 2023. Top digital trends in 2023. Viitattu 5.12.2023. Saatavissa https://datareportal.com/?utm_source=Statista&utm_medium=Data_Citation_Hyperlink&utm_campaign=Data_Partners&utm_content=Statista_Data_Citation

D’Angelo, C. 2022. Brandfolder. How to Build a Comprehensive Brand Communication Strategy. Viitattu 1.12.2023. Saatavissa https://brandfolder.com/resources/brand-communications-strategy/

Kostelijk, E. Alsem, K.J. 2020. Brand Positioning: Connecting Marketing Strategy and Communications. Google books. Viitattu 4.12.2023. Saatavissa https://books.google.fi/books?id=-87LDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=fi#v=onepage&q&f=false

Marjoniemi, J. 2023. International digital marketing strategy: IFBB Nordic Academy. Opinnäytetyö. LAB-ammattikorkeakoulu, Viitattu 15.12.2023. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120935643

Mettevo. 2023. Why Is Brand Communication Strategy Important? LinkedIn. Viitattu 5.12.2023. Saatavissa https://www.linkedin.com/pulse/why-brand-communication-strategy-important-mettevo/

Tiffany, J. 2021. Marketing Strategy: overcome pitfalls and create effective marketing 1st edition. Kogan Page Limited. Great Britain: CPI Group.