Digitalisaatio on osa arkea oppimisessa, pedagogiikassa ja korkeakoulun strategisessa kehittämisessä. Digipedagogiikalla tarkoitetaan digitaalisten työkalujen ja ympäristöjen käyttöön ottamista ja hyödyntämistä opetuksessa. Nämä digitaaliset työkalut ja ympäristöt tulisi ottaa käyttöön opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Digipedagogiikka yhdistää teknologisen, pedagogisen ja substanssiosaamisen laadukkaaksi ja mielekkääksi opetukseksi. Sen käyttöön ottaminen opetuksessa ei tarkoita vain teknologian käyttöön ottamista yksittäisen tehtävän osalta vaan se tarkoittaa opetuksen ja oppimisen kokonaisvaltaista kehittämistä. (Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu n.d.) Myös digitaalisten pedagogisten ratkaisujen tulisi tukea opiskelijaa oppimisessa sekä ammatillisessa kasvussa (Hyypiä, Parjanne, Melkas 2019, 8). LAB-ammattikorkeakoulussa digipedagogiikkaa kehitetään määrätietoisesti, joustavasti, vastaten opiskelijoiden, opettajien ja työelämän muuttuviin tarpeisiin.

Miten digitaalisuutta lisätään opintojaksoihin
Tulevaisuudessa digipedagogiikka tulisi nähdä saumattomana osana korkeakoulupedagogiikkaa (Digivisio n.d.). Digipedagogiikan käyttöön ottaminen edellyttää opettajalta motivaatiota, rohkeutta ja avarakatseisuutta. Digitalisaatio pitäisi nähdä aitona mahdollisuutena kehittää korkeakouluopetusta. Digitaalisuuden lisääminen tarkoittaa opetushenkilöstön ja johdon sitoutumista, lisäksi pohdittavana on, mikä on digitalisaation kokonaismerkitys koulutuksen näkökulmasta nyt ja tulevaisuudessa sekä miten ja kuinka paljon opetuksen kehittämiseen ja tukipalveluihin ollaan valmiita panostamaan. (Penttinen 2019, 27–28).
LABissa digitaalisia oppimisalustoja on hyvin tarjolla: Moodle-ympäristön monipuolinen pedagogiikka on opettajien perustyökalu. Lisäksi on tarjolla erilaisia opetusteknologisia alustoja: Thinglink, Padlet ja Howspace. Teknologiaosaamisen lisäksi opettajille on tarjolla monipuolisesti sisäisiä koulutuksia ja vertaisryhmiä sekä digimentorointia. Uusimpana on tullut viime keväänä tarjolle oppimisen muotoilun fasilitointi, jota tarjoaa LABin @pedatiimi, joka on monialainen opettajien digipedagogiikan, verkko-opetuksen ja -ohjauksen kehittämisen työryhmä̈.
Keskiössä on opetuksen kehittäminen opiskelijoiden näkökulma edellä, huomioiden opiskelijoiden hyvinvoinnin ja jaksamisen, jota voidaan oppimisen muotoilun avulla tukea. @pedatiimi on kehittänyt yhteneväisen Moodle-pohjan, jota pilotoidaan syksyllä. Sen toivotaan selkeyttävän ja helpottavan opiskelijoiden ”navigointia” eri opintojaksoilla.
LABissa tarjotaan Digivisio2030- hankkeen kehittämiä koulutuksia, joiden avulla opettajien digipedagogisia taitoja voidaan edistää. Tarjolla on myös paljon erilaista opetusmateriaalia, jotka tukevat opettajien ammatillista kehittymistä. Digipedagogisten taitojen syventäminen on tärkeää, mutta ei aina nopeaa tai helppoa.
Hoitotyön koulutusohjelmassa on kehitetty digitaitoja vertaistuen avulla; mentorointimallin mukaisesti opettajat toimivat työpareina tai pienissä ryhmissä. Ajatuksena on, osaamisen jakaminen yhteisillä opintojaksoilla. Olisi myös hyvä, että mahdollisimman moni pääsisi osallistumaan LABin tarjoamiin koulutuksiin. Tulevaisuudessa kilpailu koulutustarjonnan markkinoilla tiivistyy ja laadukas digipedagogiikka on avainasia.
Tulevaisuuden näkökulma
Digivisio 2030 -hankkeen linjaukset ohjaavat kohti yhteistä tahtotilaa, jossa digipedagogiikka on saumaton osa korkeakoulupedagogiikkaa. Tavoitteena on rakentaa oppimisympäristöjä, jotka tukevat opiskelukykyä, ehkäisevät keskeyttämistä ja vahvistavat opiskelijoiden digitaitoja. Siksi vertaismentorointia olisi hyvä lisätä hoitotyön koulutusohjelmassa.
LAB profiloituu innovaatiokorkeakouluna, joka korostuu myös digipedagogiikassa: tavoitteena on tuottaa osaajia, jotka hallitsevat sekä substanssin että digitaaliset työkalut, ja jotka pystyvät oppimaan ja uudistumaan jatkuvasti. Lisäksi LABin strategian mukaisesti kansainvälisyyden lisääminen tulevaisuudessa korostuu. Siihen liittyy vahvasti digipedagogiset taidot, jos haluamme pysyä kehityksen kärjessä ja pystyä luomaan laadukkaita opintojaksoja esim. yhdessä partneriorganisaatioiden kanssa.
Kirjoittajat
Marjut Lintunen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa hoitotyön lehtorina. Hänen mielenkiintonsa kohteita ovat sisätauti–kirurgisen hoitotyön koulutuksen kehittäminen sekä työelämälähtöisen koulutuksen vahvistaminen.
Katja Kylliäinen toimii LAB-ammattikorkeakoulussa hoitotyön lehtorina. Hän toimii @pedaryhmässä sekä kansainvälisenä koordinaattorina hoitotyön koulutusohjelmassa.
Lähteet
Digivisio. n.d. Maailman parasta digipedagogiikkaa. Viitattu: 13.8.2025. Saatavissa https://digivisio2030.fi/digipedagogiikka/
Hyypiä, M., Parjanen, S. ja Melkas, Helinä. Digitalisaation hyödyntäminen monitieteisissä opiskelijaryhmissä. Teoksessa Tuominen, J. (Toim.) Digitaalisuus – korkeakouluopetuksen mahdollisuus. Lahden ammattikorkeakoulun julkaisusarja, osa 45. Lahden ammattikorkeakoulu. Viitattu: 15.8.2025. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/159656/LAMK_2019_45.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Penttinen, O-P., Itkisinkö onnesta? Digiloikkaajan arki ja ilonaiheet verkko-opetuksen parissa. Teoksessa Tuominen, J. (Toim.) Digitaalisuus – korkeakouluopetuksen mahdollisuus. Lahden ammattikorkeakoulun julkaisusarja, osa 45. Lahden ammattikorkeakoulu. Viitattu: 21.8.2025. Saatavissa https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/159656/LAMK_2019_45.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu. n.d. Mitä on digipedagogiikka? Viitattu: 13.8.2025. Saatavissa https://www.tuni.fi/tlc/suunnittelu/digipedagogiikka/
Vanessa Garcia. 2020. laptop-working-connection-technology. Pexels. Viitattu 7.9.2025. Saatavissa Digitality Pedagogi Photos, Download The BEST Free Digitality Pedagogi Stock Photos & HD Images