Distance LAB -projektin (LAB 2023) yhtenä teemana on etävuorovaikutustaitojen kehittäminen, erityisesti tilanteissa, joissa kohdataan yli organisaatiorajojen. Teknologiavälitteiset kohtaamiset ovat yhteiskehittämisen mahdollisuuksia.
Vuorovaikutustaidot ovat aina tilannekohtaisia, jos vuorovaikutustilanne tapahtuu etänä, kanava myös mahdollistaa ja rajaa kokemusta. Teknologialla voi olla merkittäväkin rooli yhteisten kokemusten tuottamisessa esimerkiksi lisätyn tai virtuaalitodellisuuden avulla. Toisaalta vuorovaikutuksen perustaa ei luoda vain huippuelämyksien kautta vaan arjessa. Vuorovaikutustaidot voidaankin nähdä myös ryhmien yhteisinä relationaalisina taitoina, joihin liittyvät osaaminen ja johtajuus muuttuvat ajan myötä (Horila & Siitonen 2020).
Distance LAB -projektissa tarkastelemme vuorovaikutusta yhteiskehittämismahdollisuuksien näkökulmasta, ja siihen liittyvät niin yksilöt, ryhmät, organisaatiot kuin organisaatiorajat ylittävät verkostot. Olemme kiinnostuneita sekä lyhyistä epätavallisista ja tavallisista vuorovaikutusepisodeista että vuorovaikutuksesta prosessina ja yrityksen kyvykkyytenä. Esimerkiksi kansainvälisillä markkinoilla toimivat yritykset hyötyvät yksilöiden ns. pehmeiden vuorovaikutustaitojen kehittämisestä mutta myös yrityksen strategisen yhteiskehittämiskulttuurin kehittämisestä.
Simulaatiot oppimisen ja kehittämisen keinona
Ramaswamy ja Ozcan (2014) ovat kehittäneet liike-elämän yhteiskehittämisen paradigmaa. He kannustavat tiedostamaan paremmin vuorovaikutustilanteiden merkitystä sekä taltioimaan ja jälkikäteen reflektoimaan esimerkiksi asiakkaan kanssa tapahtuneita vuorovaikutustilanteita. Heidän mielestään koko organisaatioin tulisi jakaa vuorovaikutuksessa muodostuvaa tilanneymmärrystä, koska erilaiset mahdollisuudet luodaan yhdessä sidosryhmien kanssa. Useissa yrityksissä ja organisaatioissa kerätäänkin systemaattisesti palautetta, mutta Distance LAB -projektissa mahdollistuvat myös uudenlaisten lähestymistapojen kokeilut.
Esimerkiksi simulaatiot voivat toimia oppimisen ja kehittämisen keinoina. Simulaatiopedagogiikka on kehittynyt useilla eri aloilla, kuten etenkin hoitotieteen opetuksessa. Simulaatiotilanteilla voidaan ohjatusti toimia ja tarkastella tilanteita, jotka jäljittelevät enemmän tai vähemmän aitoja tilanteita, erilaisia ympäristöjä, varusteita ja psykologisia vasteita (Silen-Lipponen & Aura 2021).
Simulaatioita voidaan hyödyntää myös tavallisen kokouksen osana keskittyen etävuorovaikutukseen. Simulaatioiden avulla tuodaan esimerkiksi osallistujalähtöisyyttä kokouksiin. Voidaan myös jäsennellä aitoja kehittämisaiheita. Simulaatiot auttavat ideointia ja uudenlaisten näkökulmien havaitsemista. Turvallisen oppimisympäristön luominen on yksi simulaatiopedagogiikan kulmakivistä (Niemi ym. 2019). Simulaatiokokemuksiin kuuluu myös pelillisyys, jota voidaan hyödyntää tarkoituksenmukaisesti (Niemi ym. 2019). Pelilliset kokemuksetkin saattavat olla tärkeitä oppimisen innostajia.
Mukaan etävuorovaikutuksen kehittämiskokeiluihin
Distance LAB -projektissa etsimme yrityksiä ja erilaisia organisaatioita mukaan kehittämään omista lähtökohdistaan esimerkiksi työpajaan osallistumalla. Ota yhteyttä, jos sinun yrityksesi tai organisaatiosi voisi hyötyä etävuorovaikutustaitoihin liittyvistä kokeiluista, esimerkiksi simulaatiosta.
Kirjoittajat
Heidi Myyryläinen toimii TKI-asiantuntijana LAB-ammattikorkeakoulun Liiketoiminta-yksikössä.
Emmi Ollila toimii TKI-asiantuntijana LAB-ammattikorkeakoulun Liiketoiminta-yksikössä.
Lähteet
geralt. 2017. Altmann, G. Näyttely, kävijät, galleria, katsoja. Pixabay. Viitattu 4.7.2023. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/n%C3%A4yttely-k%C3%A4vij%C3%B6it%C3%A4-galleria-katsoja-2944064/
Horila, T. & Siitonen, M. 2020. A Time to Lead: Changes in Relational Team Leadership Processes over Time. Management communication quarterly. 34 (4), 558–584. Viitattu 4.7.2023. Saatavissa https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0893318920949700
LAB. 2023. Distance LAB – remote service hub for SME’s and public sector. Projekti. Viitattu 4.7.2023. Saatavissa https://lab.fi/en/project/distance-lab-remote-service-hub-smes-and-public-sector
Niemi, S., Kräkin, M. & Saarinen, T. 2019. Simulation Pedagogy in Business Studies: Helping Bridge the Gap Between Theory and Practice. IATED, International Association of Technology, Education and Development.
Ramaswamy, V. & Ozcan, K. 2014. The co-creation paradigm. Stanford: Stanford University Press.
Silen-Lipponen, M. & Aura, S. 2021. Cultural Competence Learning of The Health Care Students Using Simulation Pedagogy: An Integrative Review. Nurse education in practice 52(12): 103044. Viitattu 4.7.2023. Saatavissa DOI:10.1016/j.nepr.2021.103044