Enemmän vaihtoehtoja lyhyisiin pelikokemuksiin

Pocket Gamer Connects -konferenssi on globaali, erityisesti mobiilipeleihin keskittyvä tapahtuma, jossa pienet ja suuret pelialan yritykset pääsevät inspiroitumaan uusista alan trendeistä, saavat vinkkejä oman toiminnan kehittämiseen sekä verkostoituvat muiden alan toimijoiden kanssa. Huhtikuussa 2021 tapahtuma järjestettiin täysin digitaalisesti koronatilanteen vuoksi.

Kiire vie aikaa pelaamiselta

Vaikka tapahtuman pääteemana olivat mobiilipelit, sivuttiin myös muita pelejä, ja monia esitysten aiheita onkin mahdollista soveltaa myös muiden pelien puolelle. Mobiilipelien suosio on jatkuvassa kasvussa, eikä koronatilanne ole vaikuttanut tähän negatiivisesti. Suosioon liittyy se, että mobiilipelejä on helppo pelata, pelialusta, eli älypuhelin, on kätevästi saatavilla ja pelaamiseen käytetty aika on mahdollista jättää lyhyemmiksi, kuin PC- ja konsolipelien kanssa. Silti tapahtumassa kävi ilmi, että tarvetta olisi myös lyhytkestoisille PC- ja konsolipeleille, jotka on mahdollista pelata läpi jopa alle kahdessa tunnissa. (Vasconcelos 2021.)

Tarve juontuu siitä, että monien aikaisemmin pitkäkestoisia pelejä pelanneiden ihmisten elämäntilanteet ovat muuttuneet esimerkiksi töiden ja lasten takia niin, ettei pitkäkestoisia pelejä ole enää aikaa pelata. Tämä johtaa siihen, ettei pelin aloittamista koeta mielekkäänä, jos sitä ei ole aikaa pelata loppuun asti. Kiinnostus muihinkin, kuin mobiilipeleihin on kuitenkin säilynyt. (Vasconcelos 2021.)

Lyhyiden PC- ja konsolipelien etuna on, että ne voi pelata alusta loppuun samassa ajassa kuin katsoisi elokuvan tai tv-sarjan jakson. Lyhyemmät pelit koetaan usein intensiivisempinä pelikokemuksina ja ne arvostavat pelaajan aikaa sekä tarjoavat vain keskeisimmät asiat hyvän pelikokemuksen luomiseen.

KUVA 1. Myös PC- ja konsolipelejä halutaan pelata vain lyhyen aikaa. (Vasconcelos 2021)

Lyhyiden pelien kehittäminen ei ole vielä suosittua

Markkinat lyhyille PC- ja konsolipeleille ovat vielä pienet ja kaikki pelien kauppapaikat eivät ole ottaneet näitä pelejä toiminnassaan huomioon. Suosittu pelien jakelu-, monipeli- ja viestintäalusta Steam esimerkiksi tarjoaa kuluttajalle pelin palautusoikeuden, jos sitä on pelattu alle kaksi tuntia (Steam 2020). Tämä ei kannusta lyhyiden pelien kehittäjiä tarjoamaan omaa peliään ostettavaksi kyseisen alustan kautta. Lyhyiden pelien hintataso on matalampi kuin pidempien pelien, joten niiden tekeminen ei houkuttele kaikkia. Pelinkehittäjän näkökulmasta pelien ansaintamalleja sekä jakelualustoja tulisi kehittää, jotta tulevaisuudessa olisi kiireisille ihmisille tarjolla enemmän vaihtoehtoja pelaamiseen. Lyhyet pelit ovat myös mahdollisuus oikein hyödynnettynä, esimerkiksi hyötypelien saralla.

LAB-ammattikorkeakoulun IoT-osaamisloikka hankkeessa testataan erilaisia tapoja lisätä IoT:n (Internet of Things, esineiden internet) hyödyntämistä sekä päijäthämäläisten yritysten, opiskelijoiden ja osaajien tietoisuutta IoT teknologioiden mahdollisuuksista. Hankkeessa kehitetään lyhyttä IoT-aiheista peliä, joka julkaistaan syksyllä 2021. 

Kirjoittaja

Katri Putkonen työskentelee LAB-ammattikorkeakoulun IoT-osaamisloikka projektissa projektisuunnittelijana. Putkosen työhön kuuluu IoT aiheisen pelin suunnittelu ja toteutus.

Lähteet

Steam. 10.10.2020. Steam-hyvitykset. [Viitattu 9.6.2021]. Saatavissa: https://store.steampowered.com/steam_refunds/?l=finnish

Vasconcelos, D. 2021. The Importance & Value We Should Give to Short Game Experiences. Esitys Pocket Gamer Connects Digital #6 -konferenssissa 21.4.2021.

Linkit

Linkki 1. Steel Media Ltd. 2021. The Global Mobile Games Conference. [Viitattu 8.6.2021]. Saatavissa: https://www.pgconnects.com/

Linkki 2. LAB. 2021. IoT-osaamisloikka. [Viitattu 8.6.2021]. Saatavissa: https://lab.fi/fi/projekti/iot-osaamisloikka

Kuvat

KUVA 1. StockSnap. [Viitattu 9.6.2021]. Saatavissa: https://pixabay.com/fi/photos/ohjain-videopelit-pelaaminen-2618897/