Hyvinvointialan tulevaisuus rakentuu virtuaalisesti – opit Islannin Health Europe 2025 -konferenssista

Marraskuussa 2025 järjestetty Health Europe -konferenssi Reykjavikissa (IVRHA 2025) teki selväksi yhden asian: immersiiviset teknologiat eivät ole enää vain lupaavia visioita, vaan konkreettisesti kehittyviä ratkaisuja, joilla voi olla merkittävä rooli sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisessa. Virtuaalitodellisuus (VR), laajennettu todellisuus (XR) ja metaversumipohjaiset palvelut avaavat uuden tavan tukea hyvinvointia, lisätä palveluiden saavutettavuutta ja uudistaa osaamista. Samalla konferenssi muistutti, että olemme vasta alkutaipaleella – juuri siksi tämä hetki on otollinen rohkealle kokeilevalle kehittämiselle.

Etualalla kivinen kompassi, taustalla Reykjavikin kaupunki syksyisissä väreissä
Kuva 1. Suuntaa tulevaisuudelle hyvinvoinnin näkökulmasta (Kuva: Hannu Kaikonen)

Virtuaaliset palvelut tuovat hyvinvoinnin lähemmäs ihmistä

Konferenssin esimerkit osoittivat, miten immersiiviset ratkaisut voivat tuoda palvelut käyttäjien arkeen joustavasti ja yksilöllisesti. Flow-sovellus (Flow 2025), joka hyödyntää islantilaista luontomaisemaa ja ohjattua meditaatiota, on loistava esimerkki siitä, miten teknologia voi tukea stressinhallintaa ja palautumista. Tällaiset sovellukset lisäävät palveluiden saavutettavuutta ja voivat tulevaisuudessa olla tärkeä osa työhyvinvoinnin, ikääntyneiden palveluiden ja kuntoutuksen kokonaisuutta.

Vaikka monet ratkaisut ovat vielä kehitysvaiheessa, niiden suunta on lupaava. Varhaiset tulokset osoittavat, että immersiivisyys voi tukea hyvinvointia tavoilla, joita perinteiset menetelmät eivät aina mahdollista. Juuri nyt tarvitaan lisää kokeiluja, jotta ymmärrämme, missä tilanteissa teknologia tuottaa suurimman hyödyn.

Uusia näkökulmia osaamisen kehittämiseen

Konferenssissa esitellyt VR-koulutusympäristöt tarjoavat uudenlaisen tavan kehittää hoitotyön osaamista ja tukea nuorten polkua sote-alalle. Pelillisyys ja simulaatiot voivat lisätä motivaatiota, vahvistaa vuorovaikutustaitoja ja tarjota turvallisen paikan harjoitella erilaisia tilanteita. Vaikka osa sisällöistä kaipaa vielä hiomista, suunta on selvästi oikea: teknologia voi tehdä oppimisesta elämyksellisempää ja vaikuttavampaa.

Euroopan yhteinen kehityssuunta vahvistuu

Eurooppalainen XR-ekosysteemi rakentuu kovaa vauhtia (XR4Europe 2025). Tutkimuslaitosten, yritysten ja julkisten organisaatioiden yhteistyö luo perustaa innovaatioille, jotka voivat tulevaisuudessa skaalautua yli maiden rajojen. Suomi voi hyötyä tästä kehityksestä merkittävästi, sillä yhteistyö tuo mukanaan uusia rahoituskanavia, kumppanuuksia ja kehitysalustoja. Yhteen toimivuuden ja tietoturvan haasteet ovat edelleen ratkaistavia, mutta ne ovat samalla mahdollisuus luoda yhteiset standardit, jotka vievät koko alaa eteenpäin.

Haasteet ovat todellisia – teknologia ei ole vielä valmis massakäyttöön

Konferenssissa todettiin, että immersiivinen teknologia on yhä kehitysvaiheessa: laitteistot ovat kalliita ja raskaita, sisällöt hajanaisia ja tietoturvaan liittyy avoimia kysymyksiä. Käyttäjäkokemus vaihtelee suuresti, mikä korostaa vaikuttavuustutkimuksen ja käyttäjälähtöisten pilotointien tarvetta. Haasteet eivät estä kehitystä, vaan tukevat sitä; ketterät kokeilut ja vaikuttavuuden arviointi auttavat löytämään teknologian todellisen hyödyn.

Metaversumipalvelut-hanke – radikaaleja innovaatioita tulevaisuuden sote-palveluihin

Suomessa käynnissä oleva Hyvinvointialan Metaversumipalvelut -hanke kehittään konkreettisia ratkaisuja, joissa VR, tekoäly ja puettava teknologia tukevat sekä ammattilaisten osaamista että asiakkaiden hyvinvointia. Hanke keskittyy aitoihin palveluarkeen liittyviin haasteisiin: perehdytyksen kuormitukseen, asiakkaiden osallistumisen vahvistamiseen ja palveluympäristöjen toiminnallisiin rajoitteisiin. Kansainväliset esimerkit osoittivat, että tällaisille avauksille on todellinen tarve – ja että Suomi voi olla mukana luomassa uuden sukupolven palveluja.

Tulevaisuus syntyy rohkeista kokeiluista ja yhteisestä oppimisesta

Sosiaali- ja terveydenhuollon tulevaisuutta ei vielä ole kirjoitettu. Immersiivinen teknologia tarjoaa meille välineitä rakentaa palveluita, jotka ovat saavutettavia, vaikuttavia ja yksilöllisiä. Nyt tarvitaan rohkeutta kokeilla, kykyä oppia nopeasti ja uskallusta kehittää ratkaisuja yhdessä käyttäjien ja ammattilaisten kanssa.

Tulevaisuuden sote-palveluiden kehittäminen vaatii ketteriä toimintatapoja, jatkuvaa tutkimusta ja uskoa siihen, että uusia malleja hyödyntämällä voidaan aidosti parantaa hyvinvointia. Teknologia yksin ei riitä – ratkaisevaa on sen viisas ja vastuullinen soveltaminen.

Kirjoittajat

Hannu Kaikonen toimii LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä, Hyvinvointialan Metaversumipalvelut-hankkeen TKI-asiantuntijana sekä kehittämisympäristö LAB WellTechin käytettävyysasiantuntijana.

Anna Nummela toimii LAB-ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä, Hyvinvointialan Metaversumipalvelut-hankkeen projektipäällikkönä sekä kehittämisympäristö LAB WellTechin hyvinvointieknologia-asiantuntijana.

Lähteet

Flow 2025.  Find Clarity of Mind in Nature with Flow. Viitattu 1.12.2025. Saatavissa https://www.flow.is/

IVRHA 2025. Virtual Reality and Healthcare Europe Symposium 2025. Viitattu 1.12.2025. Saatavissa https://healtheurope25.ivrha.org  

LAB. 2025. Hyvinvointialan metaversumipalvelut. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 1.12.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/ hyvinvointialan-metaversumipalvelut

XR4Europe 2025. XR Funding in H2020 & HEU Public Report. Viitattu 1.12.2025. Saatavissa https://xr4europe.eu/wp-content/uploads/H2020-HEU-Virtual-Worlds-Report-Public-Version.pdf