Hyvinvointialueella vahvistetaan opiskeluhuoltoa asiantuntijoiden ja organisaatioiden integraatiolla

Opiskeluhuollon järjestäminen on hyvinvointialueiden vastuulla. Opiskeluhuolto on koulussa ja oppilaitoksessa oppilaille ja perheille järjestettävää peruspalvelua, joka muodostuu arjen tuen lisäksi yhteistyöstä oppilaiden ja heidän perheidensä kanssa. Opiskeluhuoltoa toteutetaan suunnitelmallisesti ja moniammatillisesti yhteistyössä opetustoimen sekä sosiaali- ja terveystoimen, lasten, nuorten ja heidän huoltajiensa, että tarvittaessa muiden yhteistyötahojen ja ammattilaisten kanssa. (THL 2023.)

Opiskeluhuollossa eri ammattikuntien ja organisaatioiden asiantuntijat toimivat moniammatillisesti pyrkiessään tunnistamaan oppilaiden haasteita ja pohtiessaan ratkaisuja. (Mönkkönen ym. 2019, 9–10.) Sosiaali- ja terveysaloilla integroivaa yhteistyötä voidaan ajatella jonkinlaisena ideaalina, jossa yhdistyvät toisaalta vahva ohjaus ja toisaalta toimijoiden vapaaehtoisuus. Sote-aloilla hallinto, rakenteet ja toimintamallit vahvistavat yhteistyötä. Tämän lisäksi organisaatioiden ja ammattilaisten myönteinen asenne ja vapaaehtoisuus kannustavat yhteistyöhön. (Mönkkönen ym. 2019, 37.)

Kuva 1. Integroivassa yhteistyössä yhdistyy ihannetapauksessa vahva ohjaus ja toimijoiden vapaaehtoisuus. (4222737 2014)

Integraatiota voidaan tehdä niin vertikaalisesti kuin horisontaalisestikin.  Vertikaalisella integraatiolla tarkoitetaan palvelujärjestelmän eri tasoilla toimivien palvelujen yhteistyötä, kuten perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon yhteistyö. Horisontaalinen palveluintegrointi tapahtuu samantasoisesti, esimerkkinä perusterveydenhuollon ja sosiaalipalvelujen yhteistyö.  (Hujala & Taskinen 2020, 52.)

Moniammatilliset arkitiimit tueksi

Opiskeluhuollossa moniammatillista yhteistyötä tehdään usein horisontaalisesti. Eräällä hyvinvointialueella kehitetään parhaillaan arkitiimejä, jotka koostuvat vertikaalisesti eri ammattilaisista eri palvelujen tasoilla. Arkitiimien asiantuntijat ovat pysyviä, joten asiantuntijat oppivat tuntemaan toisensa ja yhteistyöstä saadaan sujuvaa. Arkitiimien tavoitteena on kehittää työn laatua, nopeuttaa tarvittavien tukitoimien ja ratkaisujen löytymistä sekä lisätä asiakaslähtöisyyttä kokoamalla oppilaan ja perheen tarvitsemat työntekijät ja palvelut yhteen ilman palvelujärjestelmän tuottamia organisaatiorajoja. Keskeinen periaate on, että palvelu tulee oppilaan ja perheen luokse. Arkitiimien myötä integraatio toteutuu uudella tavalla tarjoten oppilaille ja perheille parhaan mahdollisen tuen ja palvelut. (Mäkikomsi 2023.)

Tällainen palveluintegraatio nähdään yhtenä keskeisenä keinona parantaa palveluiden laatua, tehokkuutta, asiakastyytyväisyyttä ja hoitoon pääsyä.  Oikeita muutoksia palvelun laadussa tai tehokkuudessa saadaan aikaan, kun ammattilaisten yhteistyö toimii arjen palveluprosesseissa (Sinervo & Keskimäki 2019.) Tarvitaankin uusia ratkaisuja ja palveluintegraation vahvistamista – kuten arkitiimit.

Kirjoittajat

Marja Poikonen on sosionomi (AMK) ja LAB-ammattikorkeakoulun sosionomi YAMK -opiskelija lapsi- ja perhepalveluiden kehittämisen koulutusohjelmasta.

Jaana Mantela on LAB-ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan lehtori ja kiinnostunut lapsi- ja perhepalveluiden kehittämisestä.

Lähteet

4222737. 2014. Playmobil, merkki, tapaaminen. Pixabay. 8.11.2023. Saatavissa https://pixabay.com/fi/photos/playmobil-merkki%C3%A4-tapaaminen-451203/

Hujala, A. & Taskinen, H. 2020. Integraatio -sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistamisen ydintä. Teoksessa Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: University Press, 47–75.

Mäkikomsi, M. 2023. Perhekeskusasiantuntija. Opiskeluhuollon kehittämispäivä. Arkitiimit. 6.10.2023.

Mönkkönen, K. Kekoni, T. & Pehkonen, A. (toim.) 2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.

Sinervo, T. & Keskimäki, I. 2019. Palveluintegraatiota käytännössä. Mikä edistää ja mikä estää integraatiota? Yhteiskuntapolitiikka 84. 2019:4. 425–433. Viitattu 19.10.2023. Saatavissa https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138583/YP1904_Sinervo%26Keskim%c3%a4ki.pdf?sequence=2&isAllowed=y 

THL. 2023. Opiskeluterveydenhuolto. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Viitattu 30.10.2023. Saatavissa https://thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/sote-palvelut/opiskeluhuolto