Innovaatio on elintärkeää nykypäivän nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Mutta mistä innovaattorit ammentavat ideansa? Legendaarinen liikkeenjohdon konsultti Peter Drucker (1985) korosti, että menestyvät innovaattorit etsivät aktiivisesti uusia mahdollisuuksia. He tarkkailevat ympäristöään monipuolisesti ja analysoivat havaintojaan perusteellisesti.
Innovaatioille on tunnistettu kuusi keskeistä lähdettä, jotka jokaisen innovaattorin tulisi tuntea (Kuratko et al 2012): trendit, odottamattomat tapahtumat, ristiriidat, prosessitarpeet, toimiala- ja markkinamuutokset sekä uusi tieto.
Innovaation ituja
Trendeillä tarkoitetaan suuria muutoksia ajattelutavoissa. Ne voivat avata uusia mahdollisuuksia. Tätä varten innovaattorin on tarkkailtava yhteiskunnan, teknologian ja talouden suuntauksia.
Etätyön yleistyminen johti uusien virtuaalisten yhteistyöalustojen kehittämiseen (esimerkiksi Zoom, Microsoft Teams). Ilmastonmuutostietoisuuden kasvu on synnyttänyt uusia kestävän kehityksen innovaatioita, kuten sähköautot ja uusiutuvat energiaratkaisut. Kun on ensimmäisten joukossa ymmärtämässä niiden merkityksen, voi löytää uusia tapoja toteuttaa innovaatioita.
Odottamattomat tapahtumat voivat olla yllättäviä onnistumisia tai epäonnistumisia, jotka ehkä johtavat merkittäviin innovaatioihin. COVID-19-pandemia johti mobiilisovellusten nopeaan kehitykseen kontaktien jäljittämiseksi. Odottamattomien tapahtumien taustalla voi olla ristiriitoja siitä, että odotukset ja todellisuus eivät kohtaa. Silloin syntyy tilaa uusille ratkaisuille. Netflixin nousu vastasi kuluttajien tyytymättömyyteen perinteisten videovuokraamojen rajoituksiin.
Ratkaisemattomia ongelmia ja väestörakenteen muutoksia
Prosessitarpeet kumpuavat markkinoiden “kipupisteistä”. Niillä tarkoitetaan asiakkaiden ratkaisemattomia ongelmia. Uber ratkaisi taksipalveluiden saatavuus- ja hinnoitteluongelmia kehittämällä kyydinjakoalustan. Jokaisella toimialalla tapahtuu kaiken aikaa muutoksia alan rakenteessa ja markkinoilla. Jatkuvat muutokset kuluttajien asenteissa ja teknologiassa luovat uusia mahdollisuuksia. Suoratoistopalvelut kuten Spotify mullistivat musiikkiteollisuuden vastaamalla kuluttajien muuttuneisiin kuuntelutottumuksiin.
Muutoksessa eivät ole ainoastaan kuluttajien asenteet, vaan myös väestörakenteessa tapahtuvat muutokset luovat uusia mahdollisuuksia. Muutokset ikäjakaumassa luovat uusia tarpeita pientalojen talonmiespalveluille. Koulutustasossa ja maantieteellisessä jakautumisessa tapahtuneet muutokset ovat puolestaan luoneet kysyntää kaupunkien lattekahviloille.
Ihmisten tulkinnat tosiasioista voivat muuttua nopeasti, mikä johtaa joskus uusiin ideoihin. Uudet keksinnöt ja ajattelutavat ovat innovaatioiden perusta, vaikka niiden kehittäminen markkinoille voi viedä aikaa.
Lopuksi
Menestyvät innovaattorit eivät odota passiivisesti inspiraatiota. He etsivät aktiivisesti näitä innovaation lähteitä, analysoivat havaintojaan ja kehittävät ratkaisuja, jotka vastaavat tulevaisuuden tarpeisiin. Kannattaakin miettiä, miten yllä esiteltyjä periaatteita voisi soveltaa omassa työssä tai yrityksessä. Innovaatio ei ole vain suurten yritysten etuoikeus – se on taito, jota jokainen voi kehittää tarkkailemalla ympäristöään avoimin mielin. LAB-ammattikorkeakoulu auttaa mielellään alueensa innovaatioiden ja kasvun edistämisessä.
Kirjoittaja
Sami Heikkinen, FM, KTM, on lehtori LAB-ammattikorkeakoulussa ja asiantuntija kasvun ja kaupallistamisen tutkimusryhmässä.
Lähteet
Drucker, P. 1985. Innovation and Entrepreneurship. New York: Harper & Row Publishers.
geralt. 2024. Altmann, G. Ai, generated, woman, magnifying, glass. Pixabay, Viitattu 5.8.2024. Saatavissa https://pixabay.com/illustrations/ai-generated-woman-magnifying-glass-8583126/
Kuratko, D.F., Goldsby, M.G. & Hornsby, J.S. 2012. Innovation Acceleration – Transforming Organizational Thinking. Pearson: New Jersey.