Insinöörien laboratorioharjoituksia nelos- ja viitosluokkalaisille

Lappeenrannassa Junior Universityn Tiedeluokka Polussa (LUT 2023a), on kokeiltu laboratoriotyöskentelyä peruskoulun nelos- ja vitosluokkalaisten kanssa. Lähtökohtana on ollut insinööreille alun perin laaditut mittausjärjestelyt, joista sopivasti muokkaamalla on laadittu peruskoulun ala-asteikäisille sopivia töitä. Kokeilu toteutettiin osana Etelä-Karjalan Kulttuurirahaston (Suomen kulttuurirahasto 2023) rahoittaman Junior LAB – hanketta, jonka tavoitteena on käynnistää monialaista tiede- ja teknologiakasvatusaktiviteettejä LABin Lappeenrannan kampuksen koulutusyksiköissä osana Junior Universityn toimintaa (LUT 2023b).

Vastaanotto hyvin innostunutta

Innostuneet ja hälisevät pienryhmät valkotakkisia lapsia singahtelevat pitkin laboratoriota kädessään pieni aurinkopaneeli ja yleismittari. Aurinkokenno antaa laboratorion kattovalojen loisteessa juuri sopivasti jännitettä, että voidaan havainnoida valon vähyyden ja kasvun vaikutuksia LED-valon voimakkuuteen ja jännitelukemaan yleismittarilla. Kohta on vuorossa toisenlainen mittaus, jossa laaditaan graafista mittauspöytäkirjaa. Tämän mittauspöytäkirjan saa mukaansa laboratoriosta lähtiessään kotiin vietäväksi. Mittausjärjestelyitä on tässä kokeiluvaiheessa laadittu muutamia erilasia, joihin aihepiirit oli saatu koululaisten opettajilta.  

Peruskoulun viitosluokkalainen mittaamassa laboratoriossa ja täyttämässä mittauspöytäkirjaa.
Kuva 1. Valokuva lasten laboratoriotilasta, jossa lapset täyttävät mittauspöytäkirjaa (Kuva: Nina Herttuainen)

Laskutehtävät on karsittu pois

Näissä kyseisissä toteutetuissa laboratorioharjoituksissa kaikki varsinainen laskeminen on karsittu pois. Se, tuleeko myöhemmin jotakin laskettavaa mukaan, jää nähtäväksi. Nyt keskityttiin havainnoimaan luonnonilmiöitä esimerkiksi aurinkopaneelin ja yleismittarin avulla ja laatimaan graafisesti mittauspöytäkirjaa tehdyistä havainnoista. Graafisen esityksen laadinta ja sen tulkinta on toteutettu periaatteessa samoin ajatuksin, kuin miten insinööriopiskelijatkin näitä laativat omissa fysiikan laboratoriokokeissa. Koululaisten tekemät harjoitustyöt ovat toki paljon suppeampia kuin mitä insinööriopiskelijat samassa ajassa mittaavat.   

Tulevaisuuden näkymiä junnuyliopiston laboratoriossa

Suunta teknologian pariin hakeutuvien nuorten määrässä on ollut laskussa (Teknologiateollisuus 2023). Junior Universityn (LUT 2023c) toiminnan tarkoitus on innostaa lapsia ja nuoria tieteen ja tekniikan pariin, jotta tulevaisuudessa tekniikan opintoihin hakeutuisi enemmän nuoria. Tulevana syksynä Tiedeluokka Polussa käynnistetään toimintaa, jonka tarkoitus on tarjota peruskoulun ala-asteen opetussuunnitelmaan kirjattuja työpajoja. Työpajojen sisältöjen suunnittelusta vastaa suurelta osin LAB-ammattikorkeakoulun lehtori Juha Pere.

Kirjoittajat

Nina Herttuainen on sairaanhoitaja – insinööri ja aloittanut LUTin opintopalveluissa tammikuussa 2023 Junior Universityn suunnittelija. 

Juha Pere työskentelee fysiikan opettajana LAB-ammattikorkeakoulussa Teknologia-yksikössä ja on opettanut fysiikkaa tekniikan alan opiskelijoille noin neljännesvuosisadan.

Lähteet

LUT. 2023a. Tiedeluokka Polku. Viitattu 25.5.2023. Saatavissa https://www.lut.fi/fi/opiskelu/junior-university/tiedeluokka-polku

LUT. 2023b. Junior LAB. Hanke. Viitattu 25.5.2023. Saatavissa https://www.lut.fi/fi/opiskelu/junior-university/tietoa-meista/junior-lab-hanke

LUT. 2023c. Junior University. 25.5.2023. Saatavissa https://www.lut.fi/fi/opiskelu/junior-university

Suomen kulttuurirahasto. 2023. Myönnetyt apurahat. Viitattu 25.5.2023. Saatavissa https://apurahat.skr.fi/myonnot

Teknologiateollisuus 2023. Naiset kiipeävät vuosittain uuteen ennätykseen tekniikan alan koulutukseen hakijoissa. Viitattu 25.5.2023. Saatavissa https://teknologiateollisuus.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/naiset-kiipeavat-vuosittain-uuteen-ennatykseen-tekniikan-alan-koulutukseen