Digitaalisuus on läsnä jokaisen yrityksen arjessa. Vaatealan yrityksille se mahdollistaa esimerkiksi tehokkaampaa tuotantoa ja personoidumpia asiakaskokemuksia. LAB-ammattikorkeakoulun SADE-hankkeen järjestämässä Digi Bootcampissa pureuduttiin näihin teemoihin tavoitteena löytää konkreettisia ratkaisuja alan erityisiin haasteisiin.
Vaateala on suurten muutosten keskellä. EU:n vastuullisuusvaatimukset, geopoliittiset vaikutukset ja inflaatio pakottavat yritykset tarkastelemaan liiketoimintaansa uudelleen. Digi Bootcampissa käsiteltiin, miten digitalisaatio voi tukea yritysten sopeutumista toimintaympäristön muutoksiin.
Asiakasymmärrys nousi keskiöön ratkaisujen kehittämisessä. Availan (2024) mukaan asiakkaiden tarpeiden syvällinen ymmärtäminen auttaa yrityksiä tarjoamaan oikeanlaisia palveluita ja tuotteita oikeaan aikaan – näin luodaan arvoa asiakkaalle. Vastuullisuus on yrityksille vaatimus, mutta se ei usein takaa kuluttajan ostopäätöstä. Yritykset joutuvat pohtimaan, miten liiketoimintaa kehitetään taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävämmin, kun asiakkaat eivät halua maksaa ”vihreydestä”.
Kestävyyden ja digitalisaation yhteispeliä
Kiertotalouden mukaiset liiketoimintamallit mahdollistavat uudenlaisen arvon luomisen asiakkaille. Ennakointi ja kestävien liiketoimintamallien hyödyntäminen edellyttävät dataa, jonka kerääminen vaatii yritykseltä digitaalisuuden suunnitelmallista hallitsemista. Dataa keräämällä ja ymmärtämällä yritykset voivat kehittää toiminnastaan tulevaisuuskestävää. Datan avulla voi tehostaa esimerkiksi logistiikkaa ja toimitusketjujen hallintaa. Se voi auttaa ennakoimaan kysyntää ja havaita tehottomuutta aiheuttavia tekijöitä. Kestävyyden näkökulmasta datalla voidaan esimerkiksi arvioida ympäristövaikutuksia ja resurssitehokkuutta. (Availa 2024)
Digitalisaatio tarjoaa vaatealan yrityksille tehokkaita työkaluja parantaa toimintaansa ja vastata kestävyyshaasteisiin. Esimerkiksi tekoäly ja automaatio tehostavat tuotannon prosesseja. IoT-teknologia avaa mahdollisuuksia reaaliaikaiseen datankeruuseen, jota voi hyödyntää tuotteiden seurantaan sekä käytön ja huollon optimointiin. Digitaalinen asiakaskokemus rakentuu monikanavaisesti sosiaalisesta mediasta esimerkiksi verkkokauppaan ja muille myyntialustoille. Digitaalisen tuotepassin kaltaiset ratkaisut lisäävät toimitusketjun läpinäkyvyyttä, mikä auttaa yrityksiä viestimään vastuullisuudestaan entistä paremmin. Kun digitaalisuus toimii strategisena välineenä, se tukee sekä kestävää kehitystä että liiketoiminnan kasvua. (Availa 2024)
Digi Bootcampiin osallistui kuusi tekstiili- ja vaatealan yritystä. Osallistujat saivat mahdollisuuden ideoida ratkaisuja kolmeen ennalta määriteltyyn haasteeseen, jotka koskettavat tekstiili- ja vaatealaa:
- Housujen markkinointi on haastavaa, koska tuotteet ovat visuaalisesti pelkistettyjä ja tuotekuvat geneerisiä. Kohderyhmiä ei tavoiteta tehokkaasti, kun kuvamaailma ei herätä riittävästi huomiota.
- Suurin osa poistotekstiileistä päätyy energianpolttoon, mikä ei ole taloudellisesti eikä ekologisesti kestävää. Kierrätystekstiilien laatu, suuri määrä ja hyödyntämiskohteiden vähäisyys ovat merkittäviä esteitä tehokkaalle resurssien käytölle.
- Asiakkaat kaipaavat henkilökohtaista asiakaskohtaamista. Yhteisöllisyys ja personoitu palvelu eivät toteudu digitaalisissa kanavissa, ja asiakkaiden tarpeet jäävät osin kohtaamatta.
Haasteita työstettiin ryhmissä työpohjien avulla ongelman määrittämisestä hyötyjen arviointiin sekä ratkaisuehdotuksen ideointiin. Ratkaisuina haasteisiin nousi esimerkiksi tekoälyn hyödyntäminen personoitujen markkinointimateriaalien luomiseen, monikanavainen ja houkutteleva viestintä, digitaalinen pukeutumisneuvoja verkkokaupassa sekä yhteistyöverkoston luominen muiden yritysten kanssa. Ratkaisujen kannattavuutta voi punnita näkökulmia vertailemalla: Kuinka paljon hyötyä haasteen ratkaisemisesta olisi yrityksen asiakkaille, yritykselle itselleen sekä ympäristölle (Availa 2024). Digitaalisuus tarjoaakin vaatealan yrityksille monia mahdollisuuksia parantaa kilpailukykyään, vastata muuttuvan maailman haasteisiin ja samalla luoda lisää arvoa asiakkailleen.
SADE, Kestävä ja Digitaalinen Toimintaympäristö – Tekstiili- ja vaatealan digistrategiatiekartta -hanke on Euroopan unionin osarahoittama (linkki hankkeen verkkosivuille).
Kirjoittaja
Mervi Koistinen työskentelee LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutissa TKI-asiantuntijana. Hän on ammatiltaan muotoilija (AMK) ja työskentelee visuaalisen viestinnän parissa. Hän opiskelee töiden ohessa YAMK-tutkintoa LABin muotoilun ja median digitaalisten ratkaisujen linjalla.
Lähteet
Availa, V. 2024. Double Round Oy. Esitykset ja työpajat Digi Bootcampissa 8.10.2024 ja 29.10.2024.
Linkit
Linkki 1. LAB-ammattikorkeakoulu. 2024. SADE-hankkeen nettisivut. Viitattu 4.12.2024. Saatavissa https://lab.fi/fi/projekti/SADE