Digitaalinen markkinointi on jatkuvassa muutoksessa. Sosiaalinen media mahdollistaa etenkin kuluttajaliiketoiminnan yrityksille nykyaikaisen, kustannustehokkaan tavan kasvattaa brändin tunnettuutta, tavoittaa asiakkaita ja rakentaa yhteisöllisyyttä. Samalla yrityksistä tulee yhä riippuvaisempia sosiaalisten medioiden sisällöistä ja alustoista. Tässä artikkelissa tarkastellaan digitaalisen markkinoinnin nykytilaa ja muutosta, jossa kuluttajien keskittymiskyky ja kärsivällisyys on vähentynyt ja ilmiönä on noussut esiin viime aikoina suositut lyhytvideot.
Digitaalisen markkinoinnin taustaa ja nykytila
Digitaalinen markkinointi toimii kattokäsitteenä kaikelle markkinoinnille, jossa asiakkaat pyritään tavoittamaan digitaalisten kanavien avulla (Sanoma 2025). Se yhdistää kuluttajat ja myyjät sähköisesti hyödyntämällä vuorovaikutteisia sähköisiä työkaluja (Kotler & Armstrong 2017, 516). Tällaisia työkaluja ovat esimerkiksi verkkosivustot, mobiilisovellukset, hakukoneet ja sosiaalinen media sekä muut myynninedistämiseen käytettävät digitaaliset keinot (Investopedia Team 2024).
Digitaalisen markkinoinnin alku juontaa juurensa 1990-luvun alkuun, jolloin internet otettiin käyttöön kaupallisiin tarkoituksiin (DigitalDefynd 2025). Internetin murros on siirtänyt yritysten markkinointiviestinnän painopistettä kohti vuorovaikutteista ja yksilöllistä kommunikaatiota asiakkaiden kanssa, jossa kuluttajien tarpeet, toiveet ja käyttäytyminen voidaan ottaa huomioon tarkasti. Tämä on kasvattanut kuluttajien roolia markkinointiprosessissa. (Kotler & Keller 2015, 637.)
Elämme yhä nopearytmisemmässä maailmassa, jossa kuluttajien kärsivällisyys on jatkuvasti koetuksella (Ikonen 2025). Yksi markkinoijien tämän hetken suurimmista haasteista on kuluttajien heikentynyt keskittymiskyky erityisesti sosiaalisessa mediassa. Internetissä kohistiin jo vuosikymmen sitten tutkimuksesta, jonka mukaan ihmisen keskittymiskyky oli keskimäärin enää kahdeksan sekuntia, mikä merkitsi lyhyempää keskittymiskykyä kuin kultakalalla. (Snow 2023.) Sittemmin luku on todennäköisesti pienentynyt entisestään digitaalisessa maailmassa, jossa jatkuvat ärsykkeet ja informaatiotulva hajauttavat huomiota yhä tehokkaammin. Markkinoijalle tämä on suuri haaste. Miten saada oma viesti läpi tällaisessa ympäristössä?

Lyhyt pystyvideo on vastaus kuluttajien muuttuneisiin tarpeisiin
Vastaus kysymykseen vaikuttaa olevan lyhytvideo (Sourander 2025). Tässä hetkessä lyhyet pystyvideot hallitsevat lukuisia eri sosiaalisen median alustoja. Alustat, kuten TikTok, Facebook ja Instagram ovat nousseet merkittäviksi osiksi markkinointistrategioita, erityisesti niiden videosisältöön painottuvan rakenteensa ansiosta (Statista Research Department 2024; Sourander 2025). Myös hakukoneet ja algoritmit suosivat videoita jatkuvasti kasvavissa määrin. Algoritmi sosiaalisessa mediassa on kuin ohjain, joka navigoi informaatiotulvassa ja näyttää katsojalle sisältöä, jonka uskoo katsojaa kiinnostavan (Aura & Vahti 2023). Lyhytvideoiden suosio ei ole ohimenevä markkinoinnin trendi: se kuvastaa syvällisemmin kuluttajakäyttäytymisen muutosta ja sen vaikutusta markkinointiin (Dodds 2024).
Videoiden kulutuksen kasvu lisää niiden näyttökertoja ja näin myös yritysten sisältöjen tavoittavuutta (Sourander 2025). Lyhytvideoiden suosiota selittää verkkosisällön kulutuksen nopeatahtisuus. Heikentyvä keskittymiskyky suosii sisältöjä, jotka herättävät kiinnostuksen nopeasti ja ovat helposti omaksuttavissa. Lyhytvideot vastaavat tähän tarpeeseen tarjoamalla tiivistä ja helposti jaettavaa sisältöä. (Dodds 2024.) Videoiden ylivoima muihin mainosmuotoihin verrattuna perustuu niiden kykyyn yhdistää visuaalisuus, äänimaailma ja tarinankerronta vaikuttavaksi kokonaisuudeksi. Sosiaalisessa mediassa trendaavien äänien hyödyntäminen mahdollistaa ilmiöiden syntymisen ja lisää sisällön levinneisyyttä sekä sitoutuvuutta entisestään. (Sourander 2025)
Lyhytvideot osaksi yrityksen strategista kokonaisuutta
Videosisällöt eivät kuitenkaan itsessään takaa markkinoinnin onnistumista. Videosisällöt on integroitava yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita tukevaan strategiaan, jotta niiden tehokkuus voidaan maksimoida.
Lyhytvideoiden suunnitelmallinen integrointi osaksi brändin sisältöstrategiaa on olennaista niin viestinnällisen vaikuttavuuden kuin resurssien tarkoituksenmukaisen käytön kannalta. Samalla yhtenäinen strategia mahdollistaa kustannustehokkaan sisällöntuotannon, jossa videoita suunnitellaan hyödynnettäväksi useissa jakelukanavissa ilman merkittäviä sisällöllisiä kompromisseja. Tavoittavuuden varmistamiseksi strategiaan voidaan kytkeä mainontaa, joka moninkertaistaa sisältöjen näkyvyyden ja tehostaa niiden kykyä tukea liiketoiminnallisia tavoitteita. Näin lyhytvideot eivät ole irrallisia sisältöjä, vaan ne kytkeytyvät systemaattisesti brändin viestinnällisiin ja kaupallisiin päämääriin. (Haatainen 2025.). Tätä aihetta selvitettiin myös toiminnallisessa opinnäytetyössä (Pirhonen 2025).
Kirjoittajat
Jasmin Pirhonen on tradenomi LAB-ammattikorkeakoulun liiketalouden ja logistiikan koulutusohjelmasta.
Reko Juntto on LAB-ammattikorkeakoulun digitaalisen liiketoiminnan lehtori.
Lähteet
Aura, H & Vahti, J. 2023. Somen uusi aikakausi? Nämä asiat ratkaisevat, tarjoaako web 3.0 reilun vaihtoehdon digijäteille. Sitra. Viitattu 20.3.2025. Saatavissa Somen uusi aikakausi? Nämä asiat ratkaisevat, tarjoaako web 3.0 reilun vaihtoehdon digijäteille
DigitalDefynd. 2025. History & Origin of Digital Marketing. Viitattu 14.5.2025. Saatavissa https://digitaldefynd.com/IQ/digital-marketing-history-origin/
Dodds, D. 2024. Short-Form Video Content: Capturing Attention In The Digital Age. Forbes. Viitattu 16.5.2025. Saatavissa https://www.forbes.com/councils/forbesagencycouncil/2024/03/19/short-form-video-content-capturing-attention-in-the-digital-age/
Haatainen, J. 2025. Miksi ja miten luoda brändille monikanavainen lyhytvideostrategia? Troot. Viitattu 16.5.2025. Saatavissa https://www.troot.fi/journal/miksi-ja-miten-luoda-brandille-monikanavainen-lyhytvideostrategia
Ikonen, O. Kuluttajakäyttäytymisen muutos – miten se vaikuttaa liiketoimintaasi tulevaisuudessa? Folcan. Vittattu 22.5.2025. Saatavissa https://folcan.fi/kuluttajakayttaytymisen-muutos-miten-se-vaikuttaa-liiketoimintaasi-tulevaisuudessa/
Investopedia Team. 2024. What Is Digital Marketing? Types and Examples. Viitattu 17.4.2025. Saatavissa https://www.investopedia.com/terms/d/digital-marketing.asp
Jjayo. 2009. Kultakala myöhässä töistä. iStock. Viitattu 22.5.2025. Saatavissa https://www.istockphoto.com/fi/valokuva/kultakala-my%C3%B6h%C3%A4ss%C3%A4-t%C3%B6ist%C3%A4-gm91783416-9675276
Kotler, P. & Armstrong, G. 2017. Principles of Marketing. Global Edition. 17. painos. Pearson.
Kotler, P. & Keller, K. 2015. Marketing Management, Global Edition. 15. painos. E-kirja. Pearson. VLeBooks. Viitattu 22.5.2025. Saatavissa https://lut.primo.exlibrisgroup.com/permalink/358FIN_LUT/1hujjmv/cdi_proquest_ebookce ntral_EBC5483255
Pirhonen, J. 2025. Sosiaalisen median kampanja toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyö, tradenomi AMK. LAB-ammattikorkeakoulu, liiketalous ja logistiikka. Viitattu 2.6.2025. Saatavissa https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025052013569
Sanoma. 2025. Digitaalinen markkinointi: mitä se on ja mihin se sopii? Viitattu 17.4.2025. Saatavissa https://media.sanoma.fi/ajankohtaista/nakemyksiamarkkinoinnista/digitaalinen-markkinointi-mita-se-ja-mihin-se-sopii
Snow, S. 2023. Science Shows: Humans Have Massive Capacity For Sustained Attention, And Storytelling Unlocks It. Forbes. Viitattu 16.5.2025. Saatavissa https://www.forbes.com/sites/shanesnow/2023/01/16/science-shows-humans-have-massive-capacity-for-sustained-attention-and-storytelling-unlocks-it/
Sourander, L. 2025. Somemainonnan videostrategia – miksi some elää videoille? Blogi. Suomen digimarkkinointi Oy. Viitattu 20.3.2025. Saatavissa https://www.digimarkkinointi.fi/blogi/somemainonnan-videostrategia/
Statista Research Department. 2024. Social media advertising and marketing worldwide – statistics & facts. Viitattu 14.4.2025. Saatavissa https://www.statista.com/topics/1538/social-media-marketing/#topicOverview