LAB osana kansainvälistä 7 Experiences Summittia

Kuudennen kerran järjestetty 7 Experiences Summit (7X Summit) kiersi ympäri maailman 48 tunnin aikana ja piipahti myös LAB-ammattikorkeakoulussa. 7X Summit on Experience Research Societyn (EXPRESSO) vuosittain järjestämä tapahtuma, jossa tutkijat ja suunnittelijat kokoontuvat yhteen verkostoitumaan ja kehittämään kokemuksen tutkimusta kohti omaa tutkimusalaansa. Kokemuksen tutkimus ei vielä ole oma yhtenäinen tutkimusalansa, vaikka kokemus ilmiönä on hyvin tuttu ja sen tutkimisella on pitkät juuret esimerkiksi psykologiassa. 

7X Summitin aikaero-ongelmat ratkaistiin luovasti

Summitin tarkoituksena on kerätä hajallaan oleva kokemuksen tutkimuksen ja suunnittelun ammattilaiset, eri menetelmineen ja teorioineen, keskustelemaan yhteisen ilmiön monitieteellisestä tutkimuksesta ja käytännön soveltamisesta. Tätä todella tarvitaan, sillä kokemuksen tutkimusta tehdään yli 300 eri tutkimusalalla (Roto ym. 2021). Yhteistyön rakentamiseksi ensimmäinen 7X Summit järjestettiin vuonna 2020 Espoossa, kun huomattiin, että monia aloja kiinnostaa kokemuksen tutkiminen, mittaaminen, ja suunnittelu, mutta yhteistyö alojen välillä on vähäistä (Ahola ja Roto 2024). Davis ym. (2018) mukaan käsitteiden, ideoiden ja empiiristen alueiden jakaminen luo illuusion tiedon jakamisesta, mutta tieteidenvälisen yhteisöllisyyden rakentaminen on onnistuneempi tapa edistää tieteenalojen välistä ristiinpölytystä. 

Hajautuneen tutkimuksen vuoksi myös tutkijat ja ammatinharjoittajat ovat maailman eri kolkissa, mikä aiheuttaa haasteita verkkotapahtuman aikataulutukselle. Tämän vuoden tapahtumassa haaste ratkaistiin niin, että tapahtuma kiersi viestiperiaatteella osatoteuttajalta toiselle. Samalla eri aikavyöhykkeille tarjoutui sopiva ajankohta hypätä mukaan seuraamaan live-lähetystä verkossa tai striimattuna sekä taltiointeja aikaisemmista sessioista. Summit kiersi osatoteuttajalta toiselle vieraillen useissa eri korkeakouluissa Euroopassa, Afrikassa, Pohjois-Amerikassa, Uudessa-Seelannissa, Kiinassa ja Etelä-Amerikassa. 

 
Kuvakaappaus 7X Summitissa esillä olleesta Linnea Suutarisen valokuvauksen installaatiosta.
Kuva 1. Summitissa oli esillä myös tadetta ja LABista esillä oli valokuvauksesta juuri valmistunut Linnea Suutarisen videoinstallaatio (Suutarinen 2025, kuvakaappaus). 

Kokemuslähtöistä ajattelua ja suunnittelua LABissa

Kokemuksen muotoilua on vaikea välttää, koska käytännössä kaikki suunnittelu vaikuttaa käyttäjän ja asiakkaan kokemukseen oli se sitten tietoisesti suunniteltu tai ei. LAB on EXPRESSO-yhteisön organisaatiojäsen (linkki EXPRESSOn englanninkielisille verkkosivuille). Kokemuslähtöistä suunnittelua toteutuu eri yksiköissä: esimerkiksi hoitotyössä asiakas ja työntekijä ovat avainroolissa hoidon onnistumisen suhteen, liiketoimintaa harjoitetaan yritys- tai yksilöasiakkaita varten, kun taas teknologia mahdollistaa monia kokemuksia ja positiivisten kokemusten syntyyn voi vaikuttaa muotoilulla. Kokemukset ovat tekemisen ytimessä myös LABin aineettoman arvon luonnin vahvuusalueella (linkki vahvuusalueen verkkosivuille).

LAB Muotoiluinstituutin yksikön johtaja Tytti-Lotta Ojala avasi LABin osuuden. Pääpuheenvuorossaan yliopettaja Mirja Käviäinen havainnollisti muotoilun roolia planeettamme rajallisten resurssien riittävyyden varmistamisessa. Design for Futures -tutkimusryhmästä Mikko Illi esitteli kolmivuotista tutkimusta, jossa selvitettiin muotoilun ammattilaisten kokemusta tekoälyn integroitumisesta työelämään. Tutkimuksessa selvisi esimerkiksi, että luotto tekoälyn kyvykkyyteen kasvaa koko ajan ja huoli sen vastuullisuudesta lisääntyy (Ahola, Illi & Niemelä-Nyrhinen 2025). Sami Heikkinen kasvun ja kaupallistamisen tutkimusryhmästä avasi tutkimustuloksia, jossa selvisi, että budjetti on hyvä väline matkustajien mieltymysten selvittämisessä ja näkemyksellisiä oivalluksia saadaan tutkimalla mitä matkustajat priorisoivat matkaa valittaessa (Heikkinen & Ahola 2025). Tutkimuspaperit tulevat myöhemmin saataville EXPRESSOn julkaisusarjassa. Lisäksi Summitissa lehtori Tarja Keski-Mattinen esitteli tutkimusta, jossa selvitettiin pk-yritysten asiakaskokemusinformaation käsittelyn kipukohtia. 

Kirjoittaja

Markus Ahola (Ph.D. Design) toimii LAB-ammattikorkeakoulussa asiakaskokemuksen ja ihmislähtöisen muotoilun johtavana asiantuntijana. 

Lähteet

Ahola, M, & Roto, V. 2024. Fostering Cross-disciplinary Collaboration Case Experience Research Society. Teoksessa Transformational Experiences Beyond Borders: Partnership Development for Sustainable Futures. Auckland, New Zealand: 7 Experiences Summit of the Experience Research Society, Vol. 1 No. 1 (2023). Viitattu 29.10.2025. Saatavissa https://doi.org/10.24135/7es.15

Ahola, M, Illi, M, & Niemelä-Nyrhinen, J. 2025. How AI transforms design work? Studying three years of professional experiences on artificial intelligence. Presentaatio 7 Experiences Summit of the Experience Research Society -verkkotapahtumassa 29-30.10.2025.

Davies, A., Manning, S., & Söderlund, J. 2018. When neighboring disciplines fail to learn from each other: The case of innovation and project management research. Research Policy, 47(5), 965–979.

Heikkinen, S, & Ahola, M. 2025. Segmentation of Cruise Experience Preferences: A Hierarchical Cluster Analysis of Budget-Constrained Choices. Presentaatio 7 Experiences Summit of the Experience Research Society -verkkotapahtumassa 29-30.10.2025.

Roto, V., Bragge, J., Lu, Y., & Pacauskas, D. 2021. Mapping experience research across disciplines: who, where, when. Quality and User Experience, 6, 1-26.

Suutarinen, L. 2025. Of Vessels And Watchers. YouTube-video. Viitattu 15.10.2025. Saatavissa https://www.youtube.com/watch?v=78V__Iukuiw

Linkit

Linkki 1. Experience Research Society. 2024. Introducing Expresso. Viitattu 15.10.2025. Saatavissa https://experienceresearchsociety.org/

Linkki 2. LAB-ammattikorkeakoulu. 2024. Vahvuusalueet -Aineeton arvonluonti. Viitattu 15.10.2025. Saatavissa https://lab.fi/fi/tutkimus-kehitys/vahvuusalueet/aineeton-arvonluonti