Viestiminen hankkeissa ja hankkeista on oma taiteenlajinsa. Myös hankkeiden rahoittajat velvoittavat viestimään, ja viestintä onkin nostettu yhä keskeisemmäksi osaksi esimerkiksi EU-rahastoista tukea saavien hankkeiden toimintaa (Rakennerahastot 2024).
Sosiaalinen media on enenevässä määrin käytössä hankeviestinnässä (Klemola ym. 2021), ja myös LABlanssi-hankkeessa (LAB 2024) on hyödynnetty somen voimaa. Jo alkuvaiheessa ja viestintäsuunnitelmaa luodessa some otettiin tietoisesti hankkeen pääviestintävälineeksi. Tarkoituksena oli viestiä toiminnasta kattavasti ja osallistavasti, mutta myös helposti ja nopeasti, vaikka suoraan ambulanssista. Tähän sosiaalinen media tarjoaa helppoja työkaluja. LABlanssin opiskelijakeskeinen toiminta ja tiivis yhteistyö hyvinvointialueen ja oppilaitoksen välillä sekä ensihoidon visuaalinen näyttävyys ohjasivat valitsemaan somekanaviksi Instagramin ja TikTokin.
Instagramin avulla tavoiteltiin niin opiskelijoita kuin laajempaa yleisöä, mutta myös korkeakoulujen ja hyvinvointialueiden henkilöstöä. Instagram mahdollistaa myös yhteisjulkaisut, ja EKHVA:n ensihoidon some-tiimin kanssa sovittiin jo varhaisessa vaiheessa matalan kynnyksen yhteistyöstä. TikTok oli LABlanssin tiimille uusi kanava, mutta tiimi rohkaistui ottamaan myös sen käyttöön, tavoitteena erityisesti tuoda hanketta lähelle mahdollisia tulevia LABin ensihoidon opiskelijoita.
Käytännön haasteita ja onnistumisia
Julkaisutahdin suhteen LABlanssi tiimin tavoite oli aluksi noin kaksi julkaisua viikossa. Tämä osoittautui nopeasti toiminnan luonteen takia liian kunnianhimoiseksi, ja julkaisuja onkin tuotettu some-kanaviin noin kerran viikossa, välillä runsaamminkin. Someviestinnän viemä aika osoittautui suunniteltua suuremmaksi, sillä usein julkaisut vaativat järjestelyjä sekä editointia. Tämä on hyvä huomioida viestintää suunniteltaessa.
Hanketiimistä valittiin yksi henkilö somevastaavaksi, jonka tehtävänä on sekä huolehtia julkaisuista, mutta myös ideoida sisältöä. Lisäksi LABlanssiin hankittiin oma puhelin kuvaamista ja julkaisuja varten, jolloin väline tapahtumien ja tunnelmien taltiointiin sekä nopeisiin päivityksiin kulkee aina toiminnassa mukana.
Julkaisuissa on esitelty hankeen toimintaa ja henkilöstöä, ensihoitoa ja ensihoidon opiskelua sekä välillä myös tanssittu ja hassuteltu. LABlanssissa harjoitteluaan suorittavat opiskelijat ovat myös osallistuneet sisältöjen tekemiseen ja antaneet arvokkaita vinkkejä erityisesti TikTokiin. Some-kampanjoiden suunnittelua ja toteutusta on teetetty opiskelijoilla myös projektiopintoina. Molemmat kanavat ovat tavoittaneet mukavasti seuraajia ympäri Suomea ja kaikista ikäryhmistä.
Instagram ja TikTok ovat osoittautuneet LABlanssille toimiviksi viestintävälineiksi. Hanketiimi ja opiskelijat ovat heittäytyneet rohkeasti kameran eteen, ja viestiä LABlanssista on saatu leviämään valtakunnallisesti rennolla ja hyväntuulisella otteella.
Kirjoittaja
Kaisa Seppänen on LAB-ammattikorkeakoulun TKI-asiantuntija, joka toimii LABlanssi-hankkeessa (LAB 2024) projektipäällikkönä.
Lähteet
Klemola, K., Karjalainen, J. & Wendelin, C. 2021. Pohdittavaksi hankkeiden somemarkkinointiin–Case: Yoop-työkalun somekampanja. Viitattu 18.9.2024. Saatavissa https://vanha.oamk.fi/oamkjournal/2021/pohdittavaksi-hankkeiden-somemarkkinointiin-case-yoop-tyokalun-somekampanja/
LAB. 2024. LABlanssi ‒ Etelä-Karjalan ensihoidon oppimisympäristö. Hanke. LAB-ammattikorkeakoulu. Viitattu 18.9.2024. Saatavissa https://www.lab.fi/fi/projekti/lablanssi-etela-karjalan-ensihoidon-oppimisymparisto
Rakennerahastot. 2024. Viestintä. Viitattu 18.9.2024. Saatavissa https://rakennerahastot.fi/viestinta